Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

Berichtdoor quichot » 17 Nov 2017, 13:35

R.C.Grootveld schreef: Daarbij kunnen ze de brandstofkosten sowieso als bedrijfskosten aftrekken.

Dat zou striktgenomen die hele accijnsregeling en dat gedoe met twee kleuren diesel in één klap overbodig kunnen maken. Één uniforme heffing voor iedereen, één uniforme brandstof. De besparingen op handhaving, controle, dubbele voorraden, enz. lopen in de miljoenen per jaar, en fraude is uitgesloten.

Bezwaar uit de sector is dat met de enorme hoeveelheden brandstof die beroepsschippers per tankbeurt afnemen, zij daarmee de fiscus uit hun omzet moeten voorfinancieren. Brandstof is immers een van de grootste kostenposten, en zo zou een cashflowprobleem kunnen ontstaan.
Maar dat is met voorlopige aanslagen op basis van geschatte jaarcijfers eenvoudig te compenseren. De fiscus kijkt nu ook al hoeveel een bedrijf gemiddeld per boekjaar netto afdraagt, en baseert daarop de voorlopige, verplicht in termijnen te betalen aanslag voor het lopende boekjaar. Dat kost de staat dus per saldo geen cent extra. De schipper draagt dan aan de pomp weliswaar accijns af, maar die wordt per termijn weer van de voorlopige, geschatte aanslag over het lopende boekjaar afgetrokken.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: Amsterdam

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

Berichtdoor R.C.Grootveld » 17 Nov 2017, 14:18

nou de Britten varen ook nog op rode diesel hoor, waarom kan het daar en bij ons niet?
Het is echt niet zo lang geleden dat je ook in Belgie met rode diesel kon varen als jachtschipper, Europa nekt alles en zorgt dat we eenheidsworst krijgen en dan is het bovendien nog de smakeloze variant. :evil:

Ze stappen ook niet voor niets uit de EU (gelukkig).

En dat Europa alles nekt .... tja, daarover lopen de meningen uiteen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 1225
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

Berichtdoor Marie Christina » 17 Nov 2017, 16:00

Hè hè. Het duurde effe, maar dáár is Europa weer die overal de schuld van is.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 1686
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

Berichtdoor R.C.Grootveld » 17 Nov 2017, 17:39

Inderdaad, het is altijd weer even spannend om te kijken hoeveel posts er nodig zijn om het E-Woord, het B-Woord, het P-Woord etc. etc. in een negatieve context (vaak ingegeven door 'eigen belang') in fora opduikt.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 1225
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

Berichtdoor quichot » 17 Nov 2017, 17:48

En die brexit is ook nog niet in steen gebeiteld hè!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: Amsterdam

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

Berichtdoor Marie Christina » 17 Nov 2017, 18:05

Mijns inziens is het een utopie.
De hele economie van alle Europese landen hangt zo verschrikkelijk aan elkaar.
Met elkaar en met de wereld dat het volgens mij hét recept voor een enorme crash in de economie van jouw land is om uit de eu te stappen.
Het is allemaal té veel verweven met elkaar na al die jaren.

Maar goed, dat is gestoeld op onderbuikgevoel.
En niet op enig economische kennis.
De dames en heren politiek weten dat vast beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 1686
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

Berichtdoor broekerhaven » 17 Nov 2017, 18:20

Van verschillende brandstoffen naar politiek... we zijn WEER lekker bezig.
broekerhaven
 
Berichten: 397
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

Berichtdoor kajoe » 17 Nov 2017, 18:28

indertijd toen we bunkerden vanaf 500 liter hadden we de gasolie ook binnenlands varend btw en belasting vrij een heerlijke tijd was dat ,maar je moest dan wel een beschikking hebben van de belasting dienst (douane)en een verklaring dat je een bedrijf had.
ik kon toen 800 lt kwijt in de tanks .
toen ik als kind op het bunkerschip zat koste een liter gasolie 6 cent de liter dus 60 gulden de kub en dat was zo rond 1952-53 dat inclusief belasting ,de btw bestond toen nog niet.
de schippers met een btw verklaring die de grens overgingen hadden het nog goedkoper .
groet wout.
kajoe
 
Berichten: 460
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

Berichtdoor Marie Christina » 17 Nov 2017, 18:58

broekerhaven schreef:Van verschillende brandstoffen naar politiek... we zijn WEER lekker bezig.

Wij kunnen dat gewoon.
Het is een gave. :D
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 1686
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

Berichtdoor Noordvaarder » 17 Nov 2017, 21:54

quichot schreef: De schipper draagt dan aan de pomp weliswaar accijns af, maar die wordt per termijn weer van de voorlopige, geschatte aanslag over het lopende boekjaar afgetrokken.

Kan ik hieruit concluderen,dat het transport over water,zijn brandstof zowel btw vrij als accijnsvrij heeft?
Het wegtransport heeft dat namelijk niet.
Wij kunnen alleen de betaalde btw verrekenen met de btw op de omzet,maar kunnen de accijnzen op brandstof niet verrekenen.
E.e.a. heeft bij ons niets te maken met de voorlopige geschatte aanslag op het lopende boekjaar.

R.C.Grootveld schreef:Ze stappen ook niet voor niets uit de EU (gelukkig).

Ik weet niet wie daar nu gelukkig mee moet zijn Rob.
Op termijn de Engelsen zeker niet.
De oproerkraaiers o.a. van UKIP - Nigel Farage ,hebben hun zin gekregen,maar zijn direct het hazenpad op gegaan.
De anderen mogen nu proberen om de kooltjes uit het vuur te gaan slepen.

Hun exit gaat hun nog veel geld kosten,en als ze er eenmaal uit zijn,dan staan ze met een paar jaar weer met hangende pootjes aan de zijlijn van de EU,met de vraag of ze a.u.b. terug mogen,als dat al nu niet gebeurd,en ze de exit alsnog terug gaan draaien.
Want als het straks wel een feit is,dan zijn de deuren voor hun gesloten,en hebben ze niet alleen natuurlijke grens,maar ook een gecontroleerde grens voor hun eigen ingezetenen.En of ze daar dan zo blij mee zullen zijn?Ik vrees van niet,want alle im- en export komt dan weer bij de buitengrens van de EU langs.
Ze hebben in Engeland nogal wat autofabrieken staan,die hier ook naar het vasteland exporteren,en ik denk niet dat de Japanse firma's nu zo staan te springen om straks weer terug te zijn bij af.
Niet voor niks,hebben Hyundai en Kia al een gezamelijke fabriek in Slovenie.
Med venlig hilsen,
Wiebren

Doerak 850AK
Gebruikers-avatar
Noordvaarder
 
Berichten: 1157
Geregistreerd: 06 Jun 2015, 18:50
ligplaats: de Brake

VorigeVolgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten