Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

Berichtdoor R.C.Grootveld » 16 Nov 2017, 14:05

Dank, weer bij :)

Niet dat ik het ooit overwogen heb (zie eerdere post)
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 1425
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

Berichtdoor R.C.Grootveld » 16 Nov 2017, 14:06

Dank, ben ik weer bij :D
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 1425
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

Berichtdoor De Waalschokker » 16 Nov 2017, 15:22

R.C.Grootveld schreef:Voor zover ik weet, mag dat in Nederland ook.
Alleen is het prijsverschil tussen "Wit" en "Rood" alsmede het verbruik (alleen kachel resp. gen) dermate klein, dat het de investering van een 2e brandstofsysteem niet waard is.
Eer je dat er uit hebt, ben je al even verder.



Bedankt Rob, was er niet heel zeker van en bovendien had ik waarschijnlijk verkeerde bronnen geraadpleegd.Ik vind dat het verschil toch nog altijd (alé in Belgie toch) de aankoop rechtvaardigd.
Ik wou initieel een kleine pelletkachel installeren (offerte 3000euro geplaatst en al), maar bij nadere overweging (en na compartimentering in mijn schip) besloten om dieselverwarming met radiators te plaatsen.
Ga een Ketelbinkie of Refleks kachel (met serpentijns in) en radiators installeren, waarde totale kosten vergelijkbaar zijn met die van de pelletkachel.
Rode diesel maakt tot hiertoe nog altijd een verschil, zeker omdat ik een deel van mijn aankoop diesel (mazout) terugbetaald krijg door de overheid, dat is inkomen gerelateerd.
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

Berichtdoor De Waalschokker » 16 Nov 2017, 15:30

quichot schreef:Gas heeft voor het koken en douchen onmiskenbare voordelen. Over (de veiligheid van) gas zijn al tientallen pagina's volgeschreven, dus dat laat ik hier buiten beschouwing. Zoek dat even op in het archief, dan hoeven we niet weer die eindeloze herhaling van zetten te lezen.


@ quichot Deze morgen bij mij thuis in de keuken stond de gaskraan van de kleinste brander op de kookplaat nog open, hoe weet ik niet vergeten, slordigheid?
Kookplaat uitgerust met (ik dacht dat het thermokoppel heet) vlambeveiliging, geen vlam (hitte) plooit het bimetaaltje en sluit de gastoevoer af.
Ik pen dit omdat ik net, als u, van mening ben dat gas veilig is, mits goed aangelegd en jaarlijkse controle op de installatie.
Op mijn schip ga ik dezelfde kooklpaat plaatsen en maak me er geen zorgen over dat het onveilig zou kunnen zijn, ik kook trouwens al bijna 40 jaar alleen op gas en nog nooit problemen gehad.
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

Berichtdoor De Waalschokker » 16 Nov 2017, 15:32

Noordvaarder schreef:Ik denk het niet,omdat je onder de Belgische wetgeving valt qua vaartuig,indien het daar is geregisteerd.
En als je kunt aantonen dat ook daar je mazout :D is gekocht,kun je daarmee in geheel Nederland blijven varen.
Uiteraard is er,mocht je brandstof nodig zijn,om weer thuis te kunnen geraken ,hier in NL geen rode diesel beschikbaar.
https://download.belastingdienst.nl/dou ... 21z6fd.pdf


Thanks ga mijn huiswerk eens maken :D
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

Berichtdoor De Waalschokker » 17 Nov 2017, 02:04

Noordvaarder schreef:Ik denk het niet,omdat je onder de Belgische wetgeving valt qua vaartuig,indien het daar is geregisteerd.
En als je kunt aantonen dat ook daar je mazout :D is gekocht,kun je daarmee in geheel Nederland blijven varen.
Uiteraard is er,mocht je brandstof nodig zijn,om weer thuis te kunnen geraken ,hier in NL geen rode diesel beschikbaar.
https://download.belastingdienst.nl/dou ... 21z6fd.pdf



@ Noordvaarder, dit regeltje "hier in NL geen rode diesel beschikbaar" heb ik blijkbaar niet goed opgemerkt.
Ik stel me voor dat je voor huisverwarming toch rode diesel beschikbaar hebt of is dit niet zo?
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

Berichtdoor Noordvaarder » 17 Nov 2017, 03:12

De Waalschokker schreef: Ik stel me voor dat je voor huisverwarming toch rode diesel beschikbaar hebt of is dit niet zo?

Om eerlijk te zijn,ik zou niet weten wie hier in NL zijn huiskachel nog stookt op diesel.
Ik kan me voorstellen,dat bij jullie diesel wordt gebruikt als stookmiddel,omdat Belgie geen aardse delfstoffen heeft in de vorm van olie en gas.
Dus moet alles worden ge-importeerd.
Maar hier wordt praktisch alles gestookt op gas.
En waar ergens in een plek achteraf,denk dat er petroleum wordt gebruikt,maar diesel? Ik denk het niet.
Zelfs al zou ik het willen,bv in mijn boot,dan mag het niet eens,want ik mag volgens de wet niet stoken op rode diesel.
Zelfs een boer mag in zijn tractor op eigen land geen rode diesel meer gebruiken.
Heeft alles te maken met accijns.
Geld,staatsgeld wel te verstaan. :mrgreen:
Med venlig hilsen,
Wiebren

Doerak 850AK
Gebruikers-avatar
Noordvaarder
 
Berichten: 1306
Geregistreerd: 06 Jun 2015, 18:50
ligplaats: Marenland - Winsum (Gn)
info: Doerak 850AK

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

Berichtdoor R.C.Grootveld » 17 Nov 2017, 10:32

Noordvaarder schreef:Heeft alles te maken met accijns.
Geld,staatsgeld wel te verstaan. :mrgreen:

Ik zie het meer als "gelijke monikken, gelijke kappen".
Voor de wet is iedereen gelijk, dus ik zie geen reden waarom welke (beroeps)groep dan ook geen accijns over brandstof zou hoeven te betalen.
Daarom vind ik het afschaffen van "rood" ook niet anders als terecht.
Daarbij kunnen ze de brandstofkosten sowieso als bedrijfskosten aftrekken.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 1425
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

Berichtdoor Wolf1 » 17 Nov 2017, 10:56

R.C.Grootveld schreef:Voor de wet is iedereen gelijk, dus ik zie geen reden waarom welke (beroeps)groep dan ook geen accijns over brandstof zou hoeven te betalen.
Daarom vind ik het afschaffen van "rood" ook niet anders als terecht.
Daarbij kunnen ze de brandstofkosten sowieso als bedrijfskosten aftrekken.

Maar de beroepsvaart, vaart nog steeds op rood, en wordt gecontroleerd of het wel rood genoeg is !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 753
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

Berichtdoor De Waalschokker » 17 Nov 2017, 11:35

Noordvaarder schreef:Om eerlijk te zijn,ik zou niet weten wie hier in NL zijn huiskachel nog stookt op diesel.
Ik kan me voorstellen,dat bij jullie diesel wordt gebruikt als stookmiddel,omdat Belgie geen aardse delfstoffen heeft in de vorm van olie en gas.
Dus moet alles worden ge-importeerd.
Maar hier wordt praktisch alles gestookt op gas.
En waar ergens in een plek achteraf,denk dat er petroleum wordt gebruikt,maar diesel? Ik denk het niet.
Zelfs al zou ik het willen,bv in mijn boot,dan mag het niet eens,want ik mag volgens de wet niet stoken op rode diesel.
Zelfs een boer mag in zijn tractor op eigen land geen rode diesel meer gebruiken.
Heeft alles te maken met accijns.
Geld,staatsgeld wel te verstaan. :mrgreen:


R.C.Grootveld schreef:Ik zie het meer als "gelijke monikken, gelijke kappen".
Voor de wet is iedereen gelijk, dus ik zie geen reden waarom welke (beroeps)groep dan ook geen accijns over brandstof zou hoeven te betalen.
Daarom vind ik het afschaffen van "rood" ook niet anders als terecht.
Daarbij kunnen ze de brandstofkosten sowieso als bedrijfskosten aftrekken.



Voor mij is het fiscaal intersesant om met rode diesel te stoken want zoals eerder gemeld ik krijg een terugbetaling (gaande van 15 tot 20cent /liter) en met een prijs van https://informazout.be/nl/prices is dat meegenomen.
Voordelen van diesel (mazout heet het bij ons) zijn legio
accijns... jaja vadertje staat in Belgie of Nederland geen verschil.
Leuke (nou ja) ankedote, twee jaar terug de "pakkemannen" van economische inspectie (ambtenaren) lopen op de wal langs de afgesloten ledensteiger, ze zien een schipper zijn bootje wassen en roepen dat ze willen controleren.
Man doet hekken open en de afloop is dat ze meer als zes jachten gecontroleerd hebben waar er schippers aanwezig waren.
Boetes uitgeschreven voor meerdere gaande van geen roeispaan aan boord tot documenten niet in orde.
Die schipper hoefde het gesloten hekken niet open te maken maar doe je dat niet dan pas zijn de rapen gaar.

"gelijke monikken, gelijke kappen"... nou de Britten varen ook nog op rode diesel hoor, waarom kan het daar en bij ons niet?
Het is echt niet zo lang geleden dat je ook in Belgie met rode diesel kon varen als jachtschipper, Europa nekt alles en zorgt dat we eenheidsworst krijgen en dan is het bovendien nog de smakeloze variant. :evil:
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten