Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

Berichtdoor R.C.Grootveld » 20 Nov 2017, 17:16

kajoe schreef:er mocht volgens het binnenschepen besluit zelfs geen lpg aan boord zijn ook niet voor koken

Ik kan me vergissen, maar volgens mij is het gebruik van LPG voor andere doeleinden dan als motorbrandstof sowieso niet toegestaan.
En volgens mij kun/mag je het ook nergens vullen.....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

Berichtdoor Roelof » 20 Nov 2017, 17:18

Arthur schreef:Wat is er mis met wind, kost niks en daar hebben we genoeg van en niet alleen in NL,


Helemaal niks mis mee maar je moet er van houden en ik denk ruimer water opzoeken.
Het zou niks voor mij zijn.

Groet,
Roeof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

Berichtdoor R.C.Grootveld » 20 Nov 2017, 17:18

Arthur schreef:Wat is er mis met wind, kost niks en daar hebben we genoeg van

Met "wind" is niks mis, als je er het juiste schip voor hebt en het bijbehorende (geschikte) vaargebied wilt verkennen.

Ik heb niets tegen zeilen, maar op binnenwateren (dwz: Grote rivieren, Frankrijk etc.) is het niet erg praktisch ....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

Berichtdoor Noordvaarder » 20 Nov 2017, 18:01

R.C.Grootveld schreef:Ik kan me vergissen, maar volgens mij is het gebruik van LPG voor andere doeleinden dan als motorbrandstof sowieso niet toegestaan.
En volgens mij kun/mag je het ook nergens vullen.....

Als dat zo was,dan zou de volgende site in zijn advies zich dus buiten het boekje gaan.
https://www.gaswinkel.com/catalogus/lpg ... _10_kg.htm
Wil niet zeggen dat ik dit ook overweeg,integendeel zelfs,ik zie gas ook liever oiverboord,dan onboard.
Maar schijnbaar mag/kan het dus wel.

En dan nog iets anders.
Ik vraag me namelijk af,wat de drijfveer van Bobbob is,om zijn motor in de boot aan te drijven met gasbrandstof.
Uit hoofde van de technische haalbaarheid,hoef je die discussie niet voeren,want dat is mogelijk.
Maar dan moet je er wel een geschikte motor voor hebben.
Maar uit hoofde van het kostenplaatje,moet je wel idolaat van gas zijn,om daarmee een boot uit te gaan voeren.
Het rendement van een pleziervaartuig is nul komma nul min.
Het zijn alleen maar kosten.
En je hebt een actieradius van niks.
Zoiets zou je niet eens willen overwegen.
Besteed de meerkosten maar aan de meerprijs van GTL.
Geheid dat je jaren vooruit kan.
Stukken veiliger,en je kunt met je bestaand techniek en uitrusting verder.
Noordvaarder
 

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

Berichtdoor R.C.Grootveld » 21 Nov 2017, 00:00

Noordvaarder schreef:Als dat zo was,dan zou de volgende site in zijn advies zich dus buiten het boekje gaan.
https://www.gaswinkel.com/catalogus/lpg ... _10_kg.htm


De site hoeft niet buiten z'n boek je te gaan, de gebruiker wel.
Er worden wel meer spullen verkocht waarvan het gebruik verboden resp. aan regels gebonden is.
Denk maar even aan het M-woord ...... :D

".... LPG vul aansluiting:

De Safefill is voorzien van Nederlands vul bajonet en kan bij alle lpg tankstations gevuld worden. Een adapter set voor het buiten land is bij te bestellen zodat u in heel europa kunt vullen. Niet geschikt buitenvul aansluiting. "

Zoals ik eerder schreef, heb ik jaren op LPG gereden en bij elke pomp staat nog steeds "vullen van flessen verboden" .....
En ik heb ooit een van een incident (volgens mij ergens in Groningen) gehoord waarbij iemand probeerde een fles met LPG te vullen bij een regulier tankstation waarbij de man de pech had dat het mis ging en de slang er af ging.
En toen ging het pas echt mis en zat de man opgezadeld met:
1: Een milieudelict wegens zonder vergunning vrij laten komen van gevaarlijke stoffen
2: Een fiscaal delict wegen poging tot ontduiken van accijns
3: Een schadeclaim van de pomphouder wegens omzetderving want zijn pomp was een aantal uren gesloten.....
Of het een broodje aap is weet ik niet, maar uitsluiten doe ik zo'n scenario zeker niet.

Ik weet dat ik in herhaling val, maar benzine of LPG hoort niet op een boot.
Een scheeps 'motor' loopt op gasolie of op kolen :D
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

Berichtdoor Bobbob » 21 Nov 2017, 00:49

Roelof schreef:De tendens is om van gas aan boord af te stappen om veiligheids redenen, dan zou een overstap naar voortstuwing op LPG niet logisch zijn.
Afgezien van verkrijgbaarheid, risico en regelgeving zul je toch ook een andere motor moeten plaatsen als je 100 % LPG wilt varen (tenzij je nu een benzine motor hebt).
LPG als supplement in de inlaat van een dieselmotor bestaat maar daar hoor je weinig over, ook hier kleven de nadelen van verkrijgbaarheid langs de waterkant en risico's aan boord aan.

Denk dat GTL dan toch het meest eenvoudige alternatief is voor fossiele diesel en binnen handbereik ligt. Je vaart op een afgeleide van aardgas met de betrouwbaarheid en risico factor van diesel, je hoeft niks tot (zeer) weinig aan te passen, je kunt er op koken en verwarmen en het is betaalbaar.
Verkrijgbaarheid aan het water is (nog) beperkt maar ik denk dat dit een kwestie van tijd is voordat het gemeengoed wordt.

Groet,
Roelof
Roelof schreef:De tendens is om van gas aan boord af te stappen om veiligheids redenen, dan zou een overstap naar voortstuwing op LPG niet logisch zijn.
Afgezien van verkrijgbaarheid, risico en regelgeving zul je toch ook een andere motor moeten plaatsen als je 100 % LPG wilt varen (tenzij je nu een benzine motor hebt).
LPG als supplement in de inlaat van een dieselmotor bestaat maar daar hoor je weinig over, ook hier kleven de nadelen van verkrijgbaarheid langs de waterkant en risico's aan boord aan.

Denk dat GTL dan toch het meest eenvoudige alternatief is voor fossiele diesel en binnen handbereik ligt. Je vaart op een afgeleide van aardgas met de betrouwbaarheid en risico factor van diesel, je hoeft niks tot (zeer) weinig aan te passen, je kunt er op koken en verwarmen en het is betaalbaar.
Verkrijgbaarheid aan het water is (nog) beperkt maar ik denk dat dit een kwestie van tijd is voordat het gemeengoed wordt.

Groet,
Roelof


Ik heb even gegoogeld en kwam bij " http://www.golehr.nl/ "het volgende te weten :
Er werd een test gedaan met een 25pk op vol gas :lol: gedurende 1u36' over 22Nm(+-40km) en het verbruik was 9L of 5L/u , Een 25pk kost tussen 4165 en5400€.Sommige mensen zijn categoriek tegen maar spreken zich niet uit over het waarom.
Omdat het verboden is = flauwe kul .Als je met gas werkt moet je veiligheid inbouwen,Auto-afsluiters bij lekken,detectoren,één doorlopende leiding per verbruiker,een overdruktest om de zoveel maand enz.Ik blijf er bij dat een huishoudfles onder het kookfornuis,aangesloten met een rubber slang gevaarlijker is dan een degelijke installatie op lpg waarvan de tank achteraan buiten op de boot ligt.
In Be is het niet verboden, trouwens in elke Mobil home staat een mobile tank voor lpg , voor het verwarmen en voor het koken .
Het gegoogelde bedrijf is trouwens een Nederlandse invoerder van een usa-bedrijf. Ik werk al 20jr met LPG,zowel vast als mobiel en heb nog nooit een probleem gehad,Of toch wel, met een huishoudfles waar een rubberslang brak en de debietremmer die in de fles zit werkte niet,waardoor de kraan van de fles vervroor waardoor die niet meer te sluiten was, ik heb toen de fles al blazend naar een weide gebracht achter mijn huis waar ze kompleet leeggelopen is .
Mijn levensmoto is een Honda Gold Wing super bike 1800cc 6flat .
Bobbob
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 22 Feb 2017, 05:11
ligplaats:
info:

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

Berichtdoor Noordvaarder » 21 Nov 2017, 01:21

R.C.Grootveld schreef: En toen ging het pas echt mis en zat de man opgezadeld met:
1: Een milieudelict wegens zonder vergunning vrij laten komen van gevaarlijke stoffen

Dat is luchtfietserij,want gas vervliegt direct,en de man pleegt geen milieudelict want hij is de uitbater niet,maar een klant.
2: Een fiscaal delict wegen poging tot ontduiken van accijns

Ook onzin,want als je even nadenkt,je moet afrekenen aan de pomp wat door de vulpistool is gegaan,dus van een fiscaal delict kan nooit geen sprake zijn.
3: Een schadeclaim van de pomphouder wegens omzetderving want zijn pomp was een aantal uren gesloten.....
Of het een broodje aap is weet ik niet, maar uitsluiten doe ik zo'n scenario zeker niet.
Ik denk dus ook een broodje aap verhaal.
Ik weet dat ik in herhaling val, maar benzine of LPG hoort niet op een boot.

Zolang het een plezierboot betreft,is het inderdaad not done.

En/of je nu benzine of een andere brandstof koopt bij een pomp,en neemt dat mee in een jerrycan,en daar steek je thuis je open haard mee aan,een fiscaal delict pleeg je nooit,want het is niet verboden om dat te gebruiken voor andere doeleinden dan een brandstofmotor.

Bobbob schreef:Omdat het verboden is = flauwe kul .Als je met gas werkt moet je veiligheid inbouwen,Auto-afsluiters bij lekken,detectoren,één doorlopende leiding per verbruiker,een overdruktest om de zoveel maand enz.Ik blijf er bij dat een huishoudfles onder het kookfornuis,aangesloten met een rubber slang gevaarlijker is dan een degelijke installatie op lpg waarvan de tank achteraan buiten op de boot ligt.

Ik moet hier eerlijk bekennen Bobbob,jij laat hier ook een hele dikke steek vallen.
Jij kwam in het begin met de vraag,welke brandstoffen er nog meer aan boord mogelijk zijn.
Als jij ,waar je nu mee komt,dit in het begin had gedaan,dan was de discussie heel anders gegaan,want je komt met motoren die in de eerste plaats al op benzine/gas draaien.
Echter watersportforum is overwegend een forum waar het over motorboten gaat met inboard motoren.
Daarom ,kom in het vervolg met vragen die er toe doen,en geef aan waar het om draaid,want wij kunnen helaas (nog) niet ruiken of je met een aanhangmotor aan een open boot op pad gaat,of met een plezierjacht.

In jouw geval met een bbm kan het wel,want dat is een open boot,en/of je nu gas of benzine hebt.Maar beide zijn niet aan te bevelen op een gesloten jacht.
Maar waar je nu mee komt,misschien zou ik dat ook wel doen,want een 15pk LPG bbm is weinig duurder dan een 15pk benzinemotor van Yamaha bijvoorbeeld.
Noordvaarder
 

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

Berichtdoor Roelof » 21 Nov 2017, 04:54

Bobbob schreef:
Ik heb even gegoogeld en kwam bij " http://www.golehr.nl/ "het volgende te weten :
Er werd een test gedaan met een 25pk op vol gas :lol: gedurende 1u36' over 22Nm(+-40km) en het verbruik was 9L of 5L/u , Een 25pk kost tussen 4165 en5400€.Sommige mensen zijn categoriek tegen maar spreken zich niet uit over het waarom.
Omdat het verboden is = flauwe kul .Als je met gas werkt moet je veiligheid inbouwen,Auto-afsluiters bij lekken,detectoren,één doorlopende leiding per verbruiker,een overdruktest om de zoveel maand enz.Ik blijf er bij dat een huishoudfles onder het kookfornuis,aangesloten met een rubber slang gevaarlijker is dan een degelijke installatie op lpg waarvan de tank achteraan buiten op de boot ligt.
In Be is het niet verboden, trouwens in elke Mobil home staat een mobile tank voor lpg , voor het verwarmen en voor het koken .
Het gegoogelde bedrijf is trouwens een Nederlandse invoerder van een usa-bedrijf. Ik werk al 20jr met LPG,zowel vast als mobiel en heb nog nooit een probleem gehad,Of toch wel, met een huishoudfles waar een rubberslang brak en de debietremmer die in de fles zit werkte niet,waardoor de kraan van de fles vervroor waardoor die niet meer te sluiten was, ik heb toen de fles al blazend naar een weide gebracht achter mijn huis waar ze kompleet leeggelopen is .


- Dat sommige mensen categorisch tegen LPG of andere vormen van gas aan boord zijn is verklaarbaar: Uitsluiten van risico's
- Ik heb nergens gezegd dat LPG aan boord verboden is (je citeert mij 2x, vandaar dat ik dit opmerk)
- Een gastest is zeker aan te bevelen voor elke gas installatie aan boord, echter dit wordt geadviseerd, is geen verplichting. Voor zover ik weet bestaat er geen verplichte gas keuring voor LPG aan boord. Als ik zie hoe er al wordt gerommeld met gasflessen tbv een kooktoestel / koelkast aan boord houdt ik m'n hart vast als er ook nog LPG voortstuwing bijkomt.
- Een gasfles onder het fornuis zal aan boord niet snel voorkomen en is levensgevaarlijk. Gasflessen horen in een gasbun te staan buiten het gesloten woon / leef gedeelte. De ruimte moet geventileerd zijn en de gasbun moet aan de bovenzijde een opening hebben en aan de onderzijde een afvoer buitenboord, boven de waterlijn.
Ik heb de foto al eens vaker geplaatst, een triest ongeluk als gevolg van een gasexposie
Afbeelding

- Een camper is in dit opzicht niet te vergelijken met een boot: Campers kunnen beter geventileerd worden dan een boot waardoor gas opeenhoping in een camper minder snel voorkomt. Verder mogen in NL geen losse gasflessen bij de pomp gevuld worden ook geen dampgasflessen welke speciaal voor LPG zijn bedoeld. https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... w2iBJY1Tu3 .
Alleen vast opgestelde / ingebouwde LPG installaties mogen bij de pomp gevuld worden, de ingebouwde installatie moet ook aan strikte regels voldoen en het compartiment waar de de LPG flessen zijn ingebouwd moet gescheiden zijn van het woon / leef gedeelte.

Je het het topic correct in "outboard motoren" geplaatst, dit zal de meesten van ons niet zijn opgevallen (mij in elk geval niet :oops:).
Het zou duidelijker zijn geweest als je direct de link naar de LPG buitenboordmotor had geplaatst omdat BB motor met LPG volgens mij vrij nieuw op de markt is.
Dat is een geheel andere situatie dan een vast opgestelde motor aan boord van een plezierboot hoewel LPG buitenboordmotoren dezelfde risico's hebben, zeker als de motor in een afgesloten motorbun geplaatst zou worden.
Het risico van LPG blijft dat het onzichtbaar en zwaarder dan lucht is, het kan zich bij een lekkage dus onzichtbaar op een laag gelegen punt in de boot of onder de motorkap verzamelen. Als het fout gaat kan het behoorlijk knallen.
Benzine lekkage is in elk geval visueel.

Hoe is de aansluiting van de LPG fles naar de motor? dmv een slang met snelkoppeling?
Dit zou de eerste zwakke schakel zijn denk ik.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

Berichtdoor Bobbob » 21 Nov 2017, 10:42

Volledig akkoord met je , het moet zeker professioneel gebeuren en testen moeten periodiek gebeuren.
Ik heb hiervoor een aansluiting met een manometer en een afsluitkraantje die ik op de installatie aansluit met een druk van 3-4bar,ik kan testen tot 300bar,maar in dit geval is dit niet nodig .
Na een paar uur onder druk noteer ik de druk die aanwezig is en laat alles staan voor een paar dagen en dan maak ik het vergelijk .
Een lek is dan vlug vastgesteld.
In de praktijk is een mobiele tank niet aangewezen,maar boten op een aanhanger komen wel in aanmerking,
De bevoorrading aan de kade is minimaal ,ik weet in mijn buurt maar één station aan het water,Spijtig want het is een propere en goedkope brandstof.Andere lpg stations vind je wel gemakkelijk .
LPG is daarom niet gevaarlijker dan Butaan/Propaan in fles,Bij lpg staat er steeds een afblazer/overdrukventiel op de tank, niet bij een huishoudfles.
Het is dan ook correct om de nadruk te leggen op ventilatie op de wijze die je aanhaald.
Mijn levensmoto is een Honda Gold Wing super bike 1800cc 6flat .
Bobbob
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 22 Feb 2017, 05:11
ligplaats:
info:

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

Berichtdoor Klaver vier » 21 Nov 2017, 12:35

Ik zou wel is willen weten hoe je die 300bar opbouwt,300bar is nogal wat.
Ik denk dat bijna alles uit elkaar klapt bij 300bar
Ben benieuwd hoe je dat doet
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

VorigeVolgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten