Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

Berichtdoor R.C.Grootveld » 19 Nov 2017, 23:22

Bobbob schreef:Daarbij komt nog dat je met lpg véél verder komt dan met dezelfde hoeveelheid (€'s/L) in andere brandstoffen .Ik schat een verhouding van 1/4.

Sinds wanneer is €/L een "hoeveelheid" ?
Een hoeveelheid is volgens mij een volume of gewicht .......
En dan ontlopen ze elkaar echt niet zo veel ....
Benzine 47.3, Diesel 44.8, LPG 50 Mj/Kg
Vervolgens komt daar het rendement van de motor bovenop en dan scoort een Diesel beter dan een Benzine motor.
En ook LPG scoort in de praktijk lager weet ik uit eigen ervaring.

Verder ben ik langs het water nog nooit een LPG pomp tegengekomen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

Berichtdoor henkvd » 20 Nov 2017, 00:41

Als je het uit Bobbob z'n standpunt bekijkt, per euro heb je een andere uitkomst en dat is wat hij bedoelt.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

Berichtdoor R.C.Grootveld » 20 Nov 2017, 01:04

Je mag dan per € misschien verder komen dan met andere brandstoffen, in de praktijk zul je met LPG denk ik niet zo ver komen.
Tenzij je constant vanaf een bepaalde thuishaven dagtripjes maakt .......

Ik ben benieuwd hoe je op LPG het rondje Maas/Moezel/Rijn denkt te kunnen maken.
Waar ik al een slordige 800L Diesel voor nodig heb.....

LPG als motorbrandstof op een schip ... moet er niet aan denken
Maar dat is slechts mijn mening
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

Berichtdoor kajoe » 20 Nov 2017, 10:13

waarom geen lpg ,er hebben rondvaart boten mee rond gevaren ,en misschien wel meer bootjes .ik draaide er met mijn luxe motor met een rondje Amsterdam Parijs en terug nog geen 800 liter doorheen (df615m)
ok je verstookt er wel veel van maar hier in het land kan je er nog aan komen maar het buitenland tja dan word het denk ik wel roeien of wrikken .
maar dat zelfde krijg je straks met het gezeur over Electra boten als je daar lange reizen mee wil maken ,ik zie het al voor ogen jachten wachtend bij de laad stations
op de rivieren dobberende bootjes waarvan de vonkjes op zijn .
en dan de kosten van stroom tja voor de recreatie per kw stukken duurder dan een litertje gasolie o.i.d. tenslotte wil men er ook op verdienen .
maar goed het waterstof varen is al druk bezig ,dus zat het voor de water recreant ook wel snel beschikbaar komen ,maar krijg je weer het gelazer waar er pompen voor waterstof neer mogen worden gezet wand dat is nu het grootste probleem de overheid wil dat graag maar die zelfde overheid ageert er tegen vanwege de gevaren die er aan kleven .men moest wat uitvinden met iets dat weer stoom ontwikkeld op een makkelijke manier ook lekker rustig dan weinig geluid ,heerlijk dat merk je als je is meevaart op een oude stoom bak .
en ikke wacht maar lekker af wat de toekomst word .
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

Berichtdoor R.C.Grootveld » 20 Nov 2017, 12:40

kajoe schreef:waarom geen lpg ,er hebben rondvaart boten mee rond gevaren ,en misschien wel meer bootjes .ik draaide er met mijn luxe motor met een rondje Amsterdam Parijs en terug nog geen 800 liter doorheen (df615m)
ok je verstookt er wel veel van maar hier in het land kan je er nog aan komen maar het buitenland tja dan word het denk ik wel roeien of wrikken .
maar dat zelfde krijg je straks met het gezeur over Electra boten als je daar lange reizen mee wil maken ,ik zie het al voor ogen jachten wachtend bij de laad stations
op de rivieren dobberende bootjes waarvan de vonkjes op zijn .
en dan de kosten van stroom tja voor de recreatie per kw stukken duurder dan een litertje gasolie o.i.d. tenslotte wil men er ook op verdienen .
maar goed het waterstof varen is al druk bezig ,dus zat het voor de water recreant ook wel snel beschikbaar komen ,maar krijg je weer het gelazer waar er pompen voor waterstof neer mogen worden gezet wand dat is nu het grootste probleem de overheid wil dat graag maar die zelfde overheid ageert er tegen vanwege de gevaren die er aan kleven .men moest wat uitvinden met iets dat weer stoom ontwikkeld op een makkelijke manier ook lekker rustig dan weinig geluid ,heerlijk dat merk je als je is meevaart op een oude stoom bak .
en ikke wacht maar lekker af wat de toekomst word .

Ik zie je nog geen 800L LPG tank op een pleziervaartuig installeren, ik ben bang dat je dan toch tegen wat regelgeving aanloopt.

Ik heb jaren op LPG gereden (en m'n vader nog veel langer) maar als het om betrouwbaarheid gaat, is er niets beter dan een no-nonsense diesel.

Een wat 'stoom' betreft .... daar weet ik alles van (heb aardig wat scheppen gemaakt met die zwarte stenen) en dat is en blijft het mooiste wat er is.
Hoe arbeidsintensief, inefficient en vervuilend het ook mag zijn.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

Berichtdoor Roelof » 20 Nov 2017, 14:02

De tendens is om van gas aan boord af te stappen om veiligheids redenen, dan zou een overstap naar voortstuwing op LPG niet logisch zijn.
Afgezien van verkrijgbaarheid, risico en regelgeving zul je toch ook een andere motor moeten plaatsen als je 100 % LPG wilt varen (tenzij je nu een benzine motor hebt).
LPG als supplement in de inlaat van een dieselmotor bestaat maar daar hoor je weinig over, ook hier kleven de nadelen van verkrijgbaarheid langs de waterkant en risico's aan boord aan.

Denk dat GTL dan toch het meest eenvoudige alternatief is voor fossiele diesel en binnen handbereik ligt. Je vaart op een afgeleide van aardgas met de betrouwbaarheid en risico factor van diesel, je hoeft niks tot (zeer) weinig aan te passen, je kunt er op koken en verwarmen en het is betaalbaar.
Verkrijgbaarheid aan het water is (nog) beperkt maar ik denk dat dit een kwestie van tijd is voordat het gemeengoed wordt.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

Berichtdoor R.C.Grootveld » 20 Nov 2017, 15:20

Roelof schreef:De tendens is om van gas aan boord af te stappen om veiligheids redenen, dan zou een overstap naar voortstuwing op LPG niet logisch zijn.

Helemaal mee eens, explosief materiaal wil ik het liefst niet aan boord hebben, zeker niet als er alternatieven voor zijn.
Gas om te koken vind ik nog acceptabel anderzijds omdat de installatie relatief eenvoudig en daarmee veilig is.
Daarbij zijn er voor kleinere schepen in mijn optiek geen fatsoenlijke alternatieven voor koken op gas.

Benzine resp. LPG voor voortstuwing is voor mij out of the question.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

Berichtdoor Arthur » 20 Nov 2017, 16:19

Wat is er mis met wind, kost niks en daar hebben we genoeg van en niet alleen in NL,
ik ben er al lang aan het denken om een motorsailer aan te schaffen, niet te groot maar wel zeewaardig, maar dan rijst de vraag, welke en hoe getuigd, daar heb ik de ballen verstand van.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

Berichtdoor Mopolcamper » 20 Nov 2017, 16:39

Arthur schreef:Wat is er mis met wind, kost niks en daar hebben we genoeg van en niet alleen in NL,
ik ben er al lang aan het denken om een motorsailer aan te schaffen, niet te groot maar wel zeewaardig, maar dan rijst de vraag, welke en hoe getuigd, daar heb ik de ballen verstand van.

Deze heb ik: http://www.degeroyachts.fi/en/content/28-ms . Hulpmotortje 28 PK op GTL. Zeilt heel goed en CE-B (tot Bft 8 en 4 m hoge golven, maar dan heb ik al lang harakiri gepleegd.]
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

Berichtdoor kajoe » 20 Nov 2017, 16:44

sorry maar ik bedoelde 800 lt gasolie met lpg mocht je zelfs maar over denken van de scheepvaart inspectie erger nog er mocht volgens het binnenschepen besluit zelfs geen lpg aan boord zijn ook niet voor koken ,er was alleen propaan toegestaan dus ook geen butaan goed een aantal bruine vloot jongens trokken er zich in die tijd niets van aan maar ja die voeren later onder register Holland en de keurmeesters waren in die tijd hun eigen collega,s.
wij gaan dit jaar een rondje doen van huis uit naar parijs en dan via Nancy en de moezel terug ,en het zal mij benieuwen hoeveel ik met een 60 pk verstook op die reis .
oja en masten er op om te zeilen word zo,en gepruts daar in frankrijk en vooral tussen de bergen en bomen .
groet wout.
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

VorigeVolgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten