R.C.Grootveld schreef: Daarbij kunnen ze de brandstofkosten sowieso als bedrijfskosten aftrekken.
Dat zou striktgenomen die hele accijnsregeling en dat gedoe met twee kleuren diesel in één klap overbodig kunnen maken. Één uniforme heffing voor iedereen, één uniforme brandstof. De besparingen op handhaving, controle, dubbele voorraden, enz. lopen in de miljoenen per jaar, en fraude is uitgesloten.
Bezwaar uit de sector is dat met de enorme hoeveelheden brandstof die beroepsschippers per tankbeurt afnemen, zij daarmee de fiscus uit hun omzet moeten voorfinancieren. Brandstof is immers een van de grootste kostenposten, en zo zou een cashflowprobleem kunnen ontstaan.
Maar dat is met voorlopige aanslagen op basis van geschatte jaarcijfers eenvoudig te compenseren. De fiscus kijkt nu ook al hoeveel een bedrijf gemiddeld per boekjaar netto afdraagt, en baseert daarop de voorlopige, verplicht in termijnen te betalen aanslag voor het lopende boekjaar. Dat kost de staat dus per saldo geen cent extra. De schipper draagt dan aan de pomp weliswaar accijns af, maar die wordt per termijn weer van de voorlopige, geschatte aanslag over het lopende boekjaar afgetrokken.