Pagina 2 van 5

Re: Buitenboordmotor vorstvrij houden op het water.

BerichtGeplaatst: 09 Nov 2017, 17:23
door Klaver vier
Broekie 15 jaar besparen op onderhoud is ondertussen ook een nieuwe motor.
Gekkegeit natuurlijk,maar ik ken er ook veel die ook nooit aan onderhoud doen en dan gaat het nog altijd goed ook
Zelf doe ik wel altijd goed onderhoud en kijk ik regelmatig de boel na en dan heb ik nog wel eens wat.
Gr René ( klaver vier)

Re: Buitenboordmotor vorstvrij houden op het water.

BerichtGeplaatst: 09 Nov 2017, 19:59
door broekie
Tja, een keuze. Ze vertellen je meestal niet als het mis gaat. Maar ik sleutel niet aan motortjes in de haven van deze categorie.
Duw ook niet aan auto's van zulke figuren.

Een duur pechje en je bent weer op af.
Ik ken de rommelaars wel.
Bij alles wat ze hebben is de spreuk: "moet even naar gekeken worden, zal wel kleinigheidje zijn waarom hij het nu even niet doet".
Zou er gek van worden om altijd te improviseren met gebrekkig spul.
Heeft vaak niets met geld te maken, wel met gemakzucht.

Re: Buitenboordmotor vorstvrij houden op het water.

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2017, 22:26
door Gruttepier
Ook een beetje water in het staarstuk kan al vorstschade geven, 8% uitzet is veel in een gesloten ruimte. Hier defensief uitgaan van het gezegde " water gaat waar het niet gaan kan"
De oude 2 takten kunnen heel veel hebben, ook qua achterstallig onderhoud, hoef je echt niet te doen met de moderne machientjes.

Maar het antwoord was voor de vraagsteller bedoeld waarbij ik geen risico wil adviseren, niet om evt de zin of onzin te promoten

Re: Buitenboordmotor vorstvrij houden op het water.

BerichtGeplaatst: 29 Nov 2017, 18:39
door Bobbob
Een blauw vaatje onder onder water over de staart trekken en leegpompen met hand- of dompelpomp en hij staat droog ,in het water,maar hiermee is je jaarlijks onderhoud niet gedaan .

Re: Buitenboordmotor vorstvrij houden op het water.

BerichtGeplaatst: 29 Nov 2017, 18:42
door Noordvaarder
Bobbob schreef:Een blauw vaatje onder onder water over de staart trekken en leegpompen met hand- of dompelpomp en hij staat droog ,in het water.

Dat is wel een mooie tip. :idea: :idea:

Re: Buitenboordmotor vorstvrij houden op het water.

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2017, 07:44
door Gruttepier
De tip is mooi, maar het gaat al een behoorlijk karwei worden om dat ding eronder te krijgen, en in het voorjaar moet hij er weer onder weg.
De opwaartse druk en de staart die het kantelen van de ton tegen gaat maakt dit een werkje waar je niet 123 klaar mee bent.( of de ton lek steken 8-) )

Re: Buitenboordmotor vorstvrij houden op het water.

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2017, 08:34
door broekie
Beter wat damwandjes slaan en leegpompen.
Alles is minder werk dan het motortje eraf halen toch?

Re: Buitenboordmotor vorstvrij houden op het water.

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2017, 13:19
door Blacktoppie
Gruttepier schreef:De tip is mooi, maar het gaat al een behoorlijk karwei worden om dat ding eronder te krijgen, en in het voorjaar moet hij er weer onder weg.
De opwaartse druk en de staart die het kantelen van de ton tegen gaat maakt dit een werkje waar je niet 123 klaar mee bent.( of de ton lek steken 8-) )



Van het voorjaar de ton weer vol met water laten lopen en hij kan er zo weer onderuit..

Re: Buitenboordmotor vorstvrij houden op het water.

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2017, 21:07
door Marie Christina
Gruttepier schreef:De tip is mooi, maar het gaat al een behoorlijk karwei worden om dat ding eronder te krijgen, en in het voorjaar moet hij er weer onder weg.
De opwaartse druk en de staart die het kantelen van de ton tegen gaat maakt dit een werkje waar je niet 123 klaar mee bent.( of de ton lek steken 8-) )

Eens met blacktoppie.
Bovenkant van zo'n 20 liter vaatje zagen.
Vol laten lopen.
Onder het motortje plaatsen.
Leegzuigen met (wat voor pompje dan ook)
Klaar.

Ik vind het een supertip.

Re: Buitenboordmotor vorstvrij houden op het water.

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2017, 23:17
door Gruttepier
De tip zal super zijn maar ik zie toch echt wel de probleempjes.
De ton wordt door de opwaartse druk omhoog gedrukt, laten vollopen met water zal 123 niet gaan omdat je met de tegendruk te maken hebt, kantelen zal moeilijk kunnen gaan omdat de staart dit tegen gaat.
Vol pompen of lek steken lost dit op, maar dan de vraag, past de ton in de bun en hoever steekt de motor in het water en hierdoor weer in de ton, want een ton die niet of nauwelijks boven de waterlijn komt heeft heel weinig nut.

Theorie en praktijk