Pagina 3 van 4

Re: brandstof verbruik sloep

BerichtGeplaatst: 30 Aug 2017, 15:01
door martinmack
quichot schreef:Die topsnelheid van 15 km/h is mij niet helemaal duidelijk. Hoe kom je daar aan?


https://www.prinswatersport.nl/nw-31262-7-3663291/nieuws/oud_huyzer_575_luxury_edition_met_een_99_pk_suzuki_uit_2011.html?page=0

Dus als ik het begrijp loopt de grafiek pk/snelheid eerst schuin omhoog en op een gegeven moment bijna loodrecht omhoog?

Re: brandstof verbruik sloep

BerichtGeplaatst: 30 Aug 2017, 15:10
door R.C.Grootveld
quichot schreef:Die topsnelheid van 15 km/h is mij niet helemaal duidelijk. Hoe kom je daar aan? Dat lijkt me met een pure waterverplaatser van krap 6 meter onmogelijk, al hang je er 100 pk achter.

Ik ben bang dat je met een 100PK achterop naar de bodem zinkt agv gewicht.

Voor de rest deel ik je mening en heb dat de TS ook al elders geprobeerd duidelijk te maken:
Het gros van de sloepen is een waterverplaatser is alleen met veel grof geweld boven de rompsnelheid te krijgen.

Re: brandstof verbruik sloep

BerichtGeplaatst: 30 Aug 2017, 15:14
door R.C.Grootveld
@Martin: Als ik je een ongevraagd advies mag geven:
Vraag je eerst goed af WAT je met je boot wilt gaan doen en wat je normale vaargebied is/wordt.
Op basis daarvan kun je bepalen wat voor soort boot(je) je wilt (model)
Pas als je dat weet, worden die PK's interessant, eerder niet (zo ze uberhaupt al interessant zijn)

Te veel vermogen is ook niet goed, want een motor vind het niet prettig als je alleen maar stationair draait.
Wij hadden hiervoor ook een sloep met een 25Pk inboard diesel en stationair gingen we op de Vecht in het 6km gedeelte al te hard......

Re: brandstof verbruik sloep

BerichtGeplaatst: 30 Aug 2017, 15:17
door henkvd
De grafiek is ook afhankelijk van kan de boot planeren en met welk vermogen om dit mogelijk te maken.
Niet kunnen planeren dan loopt het zoals je nu voorstelt

Wel kunnen planeren, dan loopt de grafiek zoals je nu voorstelt tot het punt waar de boot in plane gaat dan loopt het verbruik terug en loopt daarna de verbruik curve weer toe.

Die 15 km/h is een kilometer of 3 gelogen ik houd het op max 12 a 13 KM/h zonder plane
Voorstellen bij proefvaart 10% korting op ieder kilometer die je er onder blijft.


Dit is het effect wat je krijgt als planeren niet lukt, door problemen komt die 125 pk er niet aan toe en zie de hoeveelheid water die er wordt getrokken.

Re: brandstof verbruik sloep

BerichtGeplaatst: 30 Aug 2017, 15:42
door martinmack
@Martin: Als ik je een ongevraagd advies mag geven:
Vraag je eerst goed af WAT je met je boot wilt gaan doen en wat je normale vaargebied is/wordt.
Op basis daarvan kun je bepalen wat voor soort boot(je) je wilt (model)
Pas als je dat weet, worden die PK's interessant, eerder niet (zo ze uberhaupt al interessant zijn)


Ik denk inderdaad dat een sloep niet echt is wat ik wil. Want als ik een weekend of week weg wil gaan zal ik elke keer een hotel moeten nemen. Dan is een motorcruiser beter voor mij dan kan ik op een eiland overnachten :)

Re: brandstof verbruik sloep

BerichtGeplaatst: 30 Aug 2017, 15:57
door henkvd
Verstandige keuze om op een rijtje te zetten wat je precies wil.

Een sloep is leuk voor een middag varen in bv de stad, lekker beschut, op open water is er bv in het voorseizoen al snel weinig meer aan, water te koud, te veel wind en de crew klaagt al snel over kou, dan houd je een paar hele mooie zomerdagen over per seizoen.

Re: brandstof verbruik sloep

BerichtGeplaatst: 30 Aug 2017, 16:11
door hinster
martinmack schreef:
Ik denk inderdaad dat een sloep niet echt is wat ik wil. Want als ik een weekend of week weg wil gaan zal ik elke keer een hotel moeten nemen. Dan is een motorcruiser beter voor mij dan kan ik op een eiland overnachten :)


Hoi Martin,

Voor een weekendje weg red je het idd niet op een oudhuijzer 575. Maar als je de randmeren over wil en af en toe snel wil varen, dan kun je ook denken aan een tender. En als je niet "gebonden" aan de lengte, heb je prima tenders / sloepen met een leuk kajuitje (meestal vanaf 7m). Bij Oudhuijzer zag ik ook deze: http://www.oudhuijzer.nl/modellen/oud-huijzer-630-cabine/

Weet alleen niet wat je budget is :D

Re: brandstof verbruik sloep

BerichtGeplaatst: 30 Aug 2017, 16:29
door martinmack
Maar een tender vind ik echt niet mooi ;)

Maar ik heb echt 2 linker handen dus wel een goed onderhouden boot. Deze kwam ik bijvoorbeeld tegen :

http://www.botentekoop.nl/motorkruisers/Tjeukermeerkruiser-1980/1962764

Re: brandstof verbruik sloep

BerichtGeplaatst: 30 Aug 2017, 16:48
door R.C.Grootveld
martinmack schreef:Ik denk inderdaad dat een sloep niet echt is wat ik wil. Want als ik een weekend of week weg wil gaan zal ik elke keer een hotel moeten nemen. Dan is een motorcruiser beter voor mij dan kan ik op een eiland overnachten :)

Wij hebben anders hele goede herinneringen aan onze sloepentijd, toen we met onze Interboat 20, voorzien van
- kookunit op de motorkist
- cabriokap waardoor je over hele lengte droog kon zitten
- 'zonnedek' van 2m en dus lang genoeg om op de liggen
vakanties van 2 weken (waarbij we zelfs het IJsselmeer zijn overgestoken) hebben gehouden.
Genieten, dicht bij de natuur, we denken er nog met genoegen aan terug en missen het soms ook wel.

Wat ik wil zeggen?
Je kunt heel veel met een sloep, ook 'trekken', vooropgesteld dat je de ruimte hebt.
Alleen moet je geen haast hebben.....

Vandaar mijn advies: Vraag je eerst af wat je met je boot wilt gaan doen.
Teveel mensen kopen eerst een boot en gaan dan kijken wat ze er mee kunnen doen, en dat is dan vaak niet wat ze voor ogen hadden.

Re: brandstof verbruik sloep

BerichtGeplaatst: 30 Aug 2017, 21:45
door broekie
Onthoud: Varen is een dure manier om langzaam vooruit te komen.
Met een sloep is je acceleradius een dag rond je thuis haven. Je vaar gebied neemt enorm toe als je kan overnachten op de boot.