buitenboordmotor valt stil bij laag toerental

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

buitenboordmotor valt stil bij laag toerental

Berichtdoor markvh » 28 Aug 2017, 18:50

hallo,

Motor = Mariner 55pk 2T uit '89

zaterdag hele namiddag gevaren zonder enig probleem (tot max snelheid van 45 km/h) maar wel een ploffend geluid te horen bij buitenboordmotor.
zondagochtend, motor start zonder probleem,maar max snelheid slechts 12 km/h!!!
na een tijdje varen viel de motor ook regelmatig uit bij laag toerental en dit werd steeds erger. Na pic-nic pauze wilde de motor nog wel zonder probleem starten als de hendel voor extra gas bij stationair draaien omhoog staat maar hij valt onmiddellijk stil als ik die hendel naar beneden kantel en dus ook wanneer ik hem in voorruit wil schakelen (daar moet ik eerst die hendel voor naar beneden doen).

wat kan het probleem zijn? Vooral raar dat het van de éne dag op de andere zo achteruit gaat.
Aan de brandstof kan het volgens mij niet liggen: beide dagen exact dezelfde brandstof & mengverhouding 1/50 (dag zelf getankt) of misschien vocht in gekomen 's nachts?

Opvallend: tijdens varen op zaterdag gaf de laadspoel van de motor bij trage snelheid (+- 10km/h) een laadspanning van 13.6V en op zondag met volle gas (+-12 km/h) een laadspanning van 15.4V.

Belangrijkste vraag: Is er iets dat ik kan doen om de motor tijdelijk opnieuw aan de praat te krijgen zodat ik hem naar de trailerhelling kan varen om hem naar een boottechnieker te brengen? Ik ken er helemaal niets van, maar misschien dat één van de andere booteigenaren me kan bijstaan ter plaatse als ik weet wat er moet gedaan worden. :-)

Groeten,
Mark
markvh
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 14 Okt 2016, 22:28
ligplaats: België
info:

Re: buitenboordmotor valt stil bij laag toerental

Berichtdoor johanjpk » 28 Aug 2017, 22:41

Er is een stelschroef die de stationair gas niveau regelt, die kun je een slinger geven waardoor die meer gas krijgt. Is natuurlijk alleen zinnig als noodoplossing.
johanjpk
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 08 Jun 2017, 22:37
ligplaats: Zwolle
info:

Re: buitenboordmotor valt stil bij laag toerental

Berichtdoor Davidos » 29 Aug 2017, 09:54

Mark,

Lijkt mij typisch een probleem van vuil bij de vlotternaald.

Sommige carburateurs hebben een 'schroefje' om de carburateur leeg te laten lopen. Soms wil, als je dat doet, ook het vuil mee komen. Valt te proberen.

Anders die monteur inschakelen...

Succes!

Davidos
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten