Pagina 2 van 4

Re: Afgebroken bouten verwijderen

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2017, 10:35
door henkvd
Is ook "engels" voor een tap setje voor weinig kan je bij de Aldi kijken, voor eenmalig gebruik lijkt me voldoende

Re: Afgebroken bouten verwijderen

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2017, 12:06
door Marie Christina
Frater schreef:Dank jullie voor de snelle reactie's

De bouten braken inderdaad af omdat ze te vast zitten, waarschijnlijk nooit gedemonteerd.
Ik wil ze inderdaad gaan uitboren. Ik heb wel een kleine hobby kolomboor, maar daar past het motorblokje helaas niet onder, dus het moet helaas met de hand.

De bouten die ik er uit kreeg zijn bouten met een engelse maat, dit betekend dat de schroefdraad dit ook is, of is daar geen verschil tussen?
Dit vraag ik voor het "na tappen" van de schroefdraad om het vuil en de eventuele beschadigingen aan het schroefdraad te herstellen.

Nu rijst bij mij een andere vraag.
Als ze Engelse maat zijn, hebben ze naar alle waarschijnlijkheid inderdaad ook Engels draad.
Zonder je te willen beledigen, hoor, maar eh: hoe heb je getracht de bouten los te draaien?
Linksom of rechtsom?

Re: Afgebroken bouten verwijderen

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2017, 12:13
door henkvd
Aluminium is een vervelend materiaal om bouten uit te krijgen, muurvast is muurvast daar helpt weinig meer aan.
En RVS boutjes breken nu eenmaal snel, vind het wat dat betreft geen prettig materiaal.

Re: Afgebroken bouten verwijderen

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2017, 12:47
door Marie Christina
Het enige voordeel van rvs is dat het rvs is
Het roest niet (óf in elk geval minder) .
Voor de rest heeft het eigenlijk alleen nadelen.
Minder sterk.
Het breekt zonder waarschuwing.
Je ziet niet dat het slechter wordt.

Het is niet voor niets dat kettinkjes van personel baskets en kettingtakels in de zeevaart niet van rvs mogen zijn.

Re: Afgebroken bouten verwijderen

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2017, 13:17
door broekie
Bij de moderne motoren zijn de RVS boutje voorzien van een coating die vastrotten in aluminium voorkomt.
Zelf vette ik ze preventief zoveel mogelijk in door wat je makkelijk kon verwijderen even eruit en met vet er in.
Men noemt mij dan ook Hans vet. Maar bij mij breekt er weinig kan ik je zeggen.

Onlangs zonnepanelen op dak gemaakt en alle montage boutjes in de alu profielen zit keurig in het vet en de blanke delen in de anti corrosie spray.
Als ik er iets aan moet doen in de toekomst gaat het gewoon los.
Iets meer werk, groot plezier op termijn.

Re: Afgebroken bouten verwijderen

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2017, 13:37
door Noordvaarder
Frater schreef:Andere tips zijn ook uiteraard ook welkom

Je kunt het beste dat niet zelf oplossen.
Ga er even mee naar een goede garage.
Vooral waar veel diesels in reparatie zijn.
Die hebben vaak een setje linkse tappen voor het uitboren van afgebroken gloeispiralen.
Die krengen kunnen ook moervast zitten,en breken ook nog wel eens af.

Voor afgebroken bouten of een gloeispriraal heb ik zelf deze set:
http://www.mueller-werkzeug.com/NL/Producten/Motor.html
Is een betaalbare set voor iemand die niet regelmatig iets uit moeten boren.
Niet in 1 keer met een grote linkse boor een gat boren,maar in 2 stappen.
Langzaam boren met een HHS boor wil,een wat al eerder werd geoppeerd,een kobaltboor gaat beter,en veel koelen.

Re: Afgebroken bouten verwijderen

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2017, 13:54
door henkvd
Nu te laat het beste is voorkomen dat ze breken, dat is enorm lastig omdat je geen waarschuwing krijgt, weken en heet stoken en vooral soms dagen proberen en herhalen is de beste oplossing.

Re: Afgebroken bouten verwijderen

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2017, 13:58
door Davidos
Ik heb bij mijn Mercedes eens een afgebroken bout kunnen verwijderen door een gat te boren en daar een wat grotere Torx (op een dop) in te slaan. Dat vreet zich vast en dat gaf voldoende grip.

Heb er speciaal een gekocht van een goed merk zodat de Torx niet de zwakke broeder zou blijken. Dat was alleen geen RVS bout, maar ik denk dat het idee niet verkeerd is. En ja ik had al een linkse tap geprobeerd en kon er niet voldoende kracht mee zetten.

Re: Afgebroken bouten verwijderen

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2017, 13:58
door micha
Ik neem aan dat frater wel de goede kant op gedraaid heeft. Anders hadden ze allemaal afgebroken geweest.
Ik hoop dat het je gaat lukken om precies in het midden te boren en dan het schroefdraad op te schonen. Vijl ook nog, het gene wat uit steekt, een beetje plat dat je boortje in elk geval niet wegschuift als je druk gaat zetten.
Mij is het trouwens nog nooit gelukt om een boutje zo mooi te boren dat ik daarna het schroefdraad eruit kon peuteren. Maar heb ook geen kolomboor. Ik heb weleens een afgebroken bout gehad en daar een gat in geboord en dan met een (metrische) tap schroefdraad erin gezet. Mooi werd het niet maar het werkte wel daarna.
Mijn ervaring is dat een bout die al afbeekt bij het losdraaien ook niet los gaat met een linkse tap maar de tap afbreekt.

Re: Afgebroken bouten verwijderen

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2017, 14:16
door Beemer
Frater schreef:..(1) . Ik heb wel een kleine hobby kolomboor, maar daar past het motorblokje helaas niet onder, dus het moet helaas met de hand.

(2) De bouten die ik er uit kreeg zijn bouten met een engelse maat, dit betekend dat de schroefdraad dit ook is, of is daar geen verschil tussen?


1. Kun je die hobbymachine niet iets aanpassen dat je toch je werkstuk eronder krijgt. Voordelen van kolomboor tov handboormachine zijn velerlei: lager toerental en RECHT boren. Eerst altijd met centerpunt in het midden van bout een goede put slaan.
2. Zowel metrische als (Engelse) inch schroefdraad is in beginsel altijd rechtsdraaiend. In bijzondere gevallen wordt linksdraaiende schroefdraad toegepast (linker trapper van een fiets of bij de bevestiging van een vliegwiel op een krukas). Bij je motorblokje is dus hooguit een bout op draaiende as (krukas) mogelijk linksdraaiend. Verschil tussen Engels en metrische is dus puur de maatvoering (diameter, spoed, draadhoek).