mercury 25PK niet op topsnelheid te krijgen

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

mercury 25PK niet op topsnelheid te krijgen

Berichtdoor Kap walrus » 16 Aug 2017, 21:46

Hallo lezers,

Onlangs heb ik voor mijn console boot (Placom 460) een bb motor aangeschaft.(2e hands) het is een Mercury 25PK EFI 4 stroke. Best een goede motor (bj 2007) Doch hij haalt niet datgene eruit wat er volgens mij uit moet kunnen komen. (ook de bootbuurtjes beamen dat) We hebben al een soort van stelschroefje bij de gashandel meer naar buiten opengedraaid (lijkt een soort van begrenzer? te zijn) Waar hij voordien niet verder komt dan 14 km/u haalt hij nu 25km/u (als je er alleen in zit en geen tegenwind hebt) Het lijkt wel of hij zijn toeren niet haalt en zich inhoudt (geen toerenteller aanwezig) Als je alleen bent komt hij met moeite in plane. Bougies al vernieuwd maar nog geen meer resultaat. De schroef, had men het ook over, volgens mij zit er een schroef met 11 spoed op. Het is lastig te beoordelen zo, eigenlijk zou je het moeten zien en horen. maar dat is lastig op dit medium.
Toch stel ik mijn vraag wie weet komen er diverse theorieën wat er aan de hand kan zijn. is het de schroef of toch de afstelling of het brandstof systeem.
Ik hoor er graag wat over.
met dank vast
groeten
Peter
Kap walrus
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 11 Mrt 2016, 19:37
Woonplaats: Zwolle
ligplaats: Zwolle
info:

Re: mercury 25PK niet op topsnelheid te krijgen

Berichtdoor henkvd » 16 Aug 2017, 22:04

Zonder max toeretal is dat niet te beoordelen, in eerste instantie zou je denken met de info die je geeft, schroef te zwaar, maar hiervoor zou max toerental wat nu gehaald wordt duidelijkheid in geven, probeer eens een app voor de telefoon, er zijn er die het op het geluid kunnen bepalen.

trefwoord: Acoustic Tachometer
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: mercury 25PK niet op topsnelheid te krijgen

Berichtdoor broekie » 17 Aug 2017, 08:24

Controleer eens het volgende.
Zet de gashandle van de afstand bediening in de stand vol gas.
Kijk dan of de gasklep op de motor ook maximaal open staat, of dat je deze nog een stukje kunt bewegen.
Kijk ook of er hier geen begrenzing op is aangebracht.

Ik ken deze motor niet in detail, dus verdere tips weet ik even niet.
Een ervaren iemand hoort of hij op 1 cilinder loopt en of dat hij voldoende toeren maakt vol gas.
Een toerenteller geeft natuurlijk het juiste antwoord.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: mercury 25PK niet op topsnelheid te krijgen

Berichtdoor Kap walrus » 20 Aug 2017, 16:01

Dank voor jullie beantwoording.
Ik heb inmiddels een toerenteller erop gezet en hij komt tot max 4400 toeren. In de beschrijving van deze motor moet hij tot 5000-6000 toeren kunnen komen. Heeft het dan met de schroef te maken? of met wat anders.
Ik kan het niet beoordelen t.a.v. de gasklep.
Kap walrus
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 11 Mrt 2016, 19:37
Woonplaats: Zwolle
ligplaats: Zwolle
info:


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten