Honda BF 30 resonantie

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Honda BF 30 resonantie

Berichtdoor Blue Sky » 15 Aug 2017, 12:25

Ik heb een consoleboot met een Honda BF30. Verleden jaar is er iemand op de snelweg tegen onze trailer gereden. Resultaat was een kapotte lichtbalk, kromme anode en een lichte ontzette schroef, 1 blad stond een tikkeltje scheef. We zijn daarna te varen geweest en omdat de anode scheef stond was hij moeilijk te sturen maar verder geen bijgeluiden of wat ook. Daarna nieuwe anode en schroef gemonteerd maar sindsdien resoneert de motor rond de 2500 toeren. Net onder de 2200 en boven de 2800 toeren geen centje pijn. Dit is erg irritant vooral omdat de Honda een erg fijne motor is die altijd zijn werk doet.

Nu zit er een klein beetje speling op de schroef, het lijkt wel of het lager speling heeft. Volgens sommigen mag er altijd een beetje axiale speling op de prop zitten maar wat is wijsheid. Ik kan weinig vinden op het internet daarover en ook het werkplaatshandboek van de motor zegt niets over speling. Zou het kunnen zijn dat de nieuwe (originele Honda) prop uit balans is? Graag jullie mening.
Blue Sky
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 15 Aug 2017, 12:09
ligplaats:
info:

Re: Honda BF 30 resonantie

Berichtdoor aquanaut » 15 Aug 2017, 12:57

Is de schoefas geklokt op rechtheid?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Honda BF 30 resonantie

Berichtdoor Blue Sky » 15 Aug 2017, 14:22

Nee. Zo dat een reden kunnen zijn voor die resonanties? Lijkt mij sterk dat ie verbogen is omdat pas na de propwissel (en ook gelijk impeller wissel) die resonanties kwamen. Na die aanrijding hebben we er nog mee gevaren en toen waren er geen bijgeluiden. Maar goed, ik heb wel een micrometer liggen dus dat gaan we meten.
Blue Sky
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 15 Aug 2017, 12:09
ligplaats:
info:

Re: Honda BF 30 resonantie

Berichtdoor broekerhaven » 15 Aug 2017, 16:42

Dus met een krom blad geen bijgeluiden of iets anders gemerkt......

en met een nieuwe schroef nu wel ..

meestal is dit andersom .
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Honda BF 30 resonantie

Berichtdoor Blue Sky » 15 Aug 2017, 20:30

Nou inderdaad. Nu was 1 blad van de oude schroef heel licht verbogen dus dat maakte niet veel verschil dan toen ie nog recht was. Nu zag ik een filmpje op youtube waarin werd gezegd dat nieuwe schroeven ook onbalans kunnen vertonen omdat ze gegoten worden maar je mag toch verwachten dat een schroef af fabriek gebalanceerd is, zeker als het om een originele Honda schroef gaat.

Overigens de as gemeten en die is recht.
Blue Sky
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 15 Aug 2017, 12:09
ligplaats:
info:

Re: Honda BF 30 resonantie

Berichtdoor Blue Sky » 19 Aug 2017, 19:41

Ik ben er inmiddels achter dat de nieuwe schroef niet excentrisch is, de bus waar de as door heen gaat zit niet exact in het midden, hij slingert als het ware. De oude schroef zit er weer op en we gaan binnenkort testen.
Blue Sky
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 15 Aug 2017, 12:09
ligplaats:
info:

Re: Honda BF 30 resonantie

Berichtdoor Blue Sky » 24 Aug 2017, 09:14

Werkt nu weer perfect. Nieuwe schroef van over de 150 € is dus niet goed, die gaat weer terug.
Blue Sky
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 15 Aug 2017, 12:09
ligplaats:
info:


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten