mariner 6pk 2 takt

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: mariner 6pk 2 takt

Berichtdoor Gruttepier » 15 Jul 2017, 07:25

Een brommer is voor velen, ook voor mij, altijd een bron van inspiratie geweest om aan te sleutelen en vooral door op te voeren.
Hierdoor zijn vele nu nostalgische modellen vroegtijdig op de sloophoop beland :lol:

Een buitenboordmotor is echter geen bromfiets en het opvoeren hiervan is gedoemd te mislukken als dit niet door de juiste handen gebeurd, de enige motor die er geschikt voor blijkt is de 2 takt van Tohatsu en vooral gedaan door de Zapcatvrienden.

Een buitenboordmotor is, met uitzondering van enkele kleine modellen, watergekoeld en een bromfiets daarentegen in 98% van de gevallen luchtgekoeld.
Dat is al een voorname reden omdaar niet met een veil op de cilinderkop(pen) en ander openingen te gaan rammen.
Een uitlaat vervangen was ook een goede remedie voor 10 km extra, maar dit is ook geen optie op een buitenboordmotor ( het werk en vooral het lawaai)
Andere optie was de overbrenging aanpassen, dus tandwielen vergroten of verkleinen wat altijd weer invloed had op het harder/zachter optrekken en de verlies/winst van snelheid. Dit kan je bij een buitenboordmotor wel doen door het vervangen van je schroef en misschien wat bij te stellen door het plaatsen van een hydrofoil.
Maar de teleurstelling zal groot zijn als je na deze prijzige update erachter komt dat je minimale winst hebt.
Gruttepier
 

Re: mariner 6pk 2 takt

Berichtdoor EricS » 16 Jul 2017, 00:00

Gruttepier schreef:Uithonen en vlakken en dat soort suggesties direct de prullenbak in, dat is de doodsteek voor een buitenboordmotor.
De 6 Mercury is hetzelfde als de 15 pk en alles daar tussen in, als je een andere carburateur kan vinden kan je die plaatsen.

Maar verkopen en een zwaardere kopen is veelal het goedkoopste (al komen er van dit model wel steeds meer slopers op de markt)


Er zijn wel meer verschillen dan alleen de carburateur.10 en 15 pk hebben een grotere cilinderinhoud.6 en 8pk hebben dezelfde cilinderinhoud alleen de 6pk heeft 2 inlaatpoorten per cilinder en de 8pk heeft er 3.
EricS
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 15 Okt 2016, 00:21
ligplaats: Alphen a/d Rijn
info:

Re: mariner 6pk 2 takt

Berichtdoor Gruttepier » 16 Jul 2017, 11:43

Dan houdt het helemaal op natuurlijk, maar we zijn het met zijn allen wel eens dat opvoeren bij een buitenboordmotor not done is.
Gruttepier
 

Re: mariner 6pk 2 takt

Berichtdoor EricS » 16 Jul 2017, 14:25

Opvoeren of eigenlijk meer upgraden kan best.
Kijk bv maar naar de Mercury/Mariner/Tohatsu/Evinrude 4,5 en 6pk viertakt van nu.Het verschil zit hem alleen in de carburateur.Je neemt een 4pk zet daar een 6pk carburateur op(kost €80,-) en je hebt een 6pk.Mercury 4pk kost nu €999 en 6pk kost €1399 dus is soms best lonend om het achteraf te doen.
Ik heb pas nog een Mercury 80pk omgebouwd naar 115pk door er een andere nokkenas en computer in te zetten.Was €1000,- terwijl in de prijslijst het verschil tussen deze motoren €2500,- is
EricS
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 15 Okt 2016, 00:21
ligplaats: Alphen a/d Rijn
info:

Re: mariner 6pk 2 takt

Berichtdoor Gruttepier » 16 Jul 2017, 15:24

Ik zeg ook niet dat het onmogelijk is, maar je geeft zelf al aan dat het upgraden betreft, gedaan met kennis van zaken. Opvoeren in een hobbyschuurtje door met een vijl ergens op te gaan is van een andere order.

Overigens blijft bij een upgrade het typeplaatje gewoon aangeven wat de motor oorspronkelijk was. Daar vallen toekomstige kopers gegarandeerd over. Dus ook dat in het achterhoofd houdend als je zoiets zou willen uitvoeren.
Gruttepier
 

Vorige

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten