Pagina 1 van 2

mariner 6pk 2 takt

BerichtGeplaatst: 13 Jul 2017, 07:15
door bdamman
goedenmorgen beste mensen.
ik ben in het bezit van een mariner 6pk 2 takt kortstaart envroeg me af of deze om te bouwen is naar meer vermogen? de zoekfunctie en Google levert mij helaas niks op.

vriendelijke groeten bob

Re: mariner 6pk 2 takt

BerichtGeplaatst: 13 Jul 2017, 07:40
door broekie
Je kunt beter een andere zwaardere motor kopen.
Hoef je hem zelf niet om te bouwen en is goedkoper.

Re: mariner 6pk 2 takt

BerichtGeplaatst: 13 Jul 2017, 08:27
door Sambeek
bdamman schreef:goedenmorgen beste mensen.
ik ben in het bezit van een mariner 6pk 2 takt kortstaart envroeg me af of deze om te bouwen is naar meer vermogen? de zoekfunctie en Google levert mij helaas niks op.

vriendelijke groeten bob


Hoe deden we dat vroeger met bromfietsen? Kop vlakken, cilinder tot overmaats uithonen, spoelpoorten uitboren en nog wat van die zaakjes. Maar of dat werkt bij een 2tbb? weet niet hoor.
Denk Broekie advies beter (verstandiger) is.

Re: mariner 6pk 2 takt

BerichtGeplaatst: 13 Jul 2017, 10:50
door Arthur
Dat waren tijden Albert, geen nr plaatje, geen helm, "waar ik nu natuurlijk anders over denk" andere tandwielen, dikke carburateur en uitlaat, je was toen sneller als de DKW motortjes van de Rijks politie. :D

Re: mariner 6pk 2 takt

BerichtGeplaatst: 13 Jul 2017, 12:43
door broekerhaven
Enige wat je kan proberen is een schroef met een hogere spoed.
maar dan moet je wel nog aan je max toeren komen.

Re: mariner 6pk 2 takt

BerichtGeplaatst: 13 Jul 2017, 19:47
door henkvd
Verkopen en geschikte motor kopen is de beste stap, 6 pk motortjes zijn gewild genoeg.

Re: mariner 6pk 2 takt

BerichtGeplaatst: 13 Jul 2017, 19:50
door Sambeek
Arthur schreef:Dat waren tijden Albert, geen nr plaatje, geen helm, "waar ik nu natuurlijk anders over denk" andere tandwielen, dikke carburateur en uitlaat, je was toen sneller als de DKW motortjes van de Rijks politie. :D


Even off topic.
Ja dat waren andere tijden. Dat waren Yamaha, Kreidler en Zundapp tijden. hahaha. :) Al weer meer dan 40 jaar geleden.

Re: mariner 6pk 2 takt

BerichtGeplaatst: 13 Jul 2017, 19:53
door Gruttepier
Uithonen en vlakken en dat soort suggesties direct de prullenbak in, dat is de doodsteek voor een buitenboordmotor.
De 6 Mercury is hetzelfde als de 15 pk en alles daar tussen in, als je een andere carburateur kan vinden kan je die plaatsen.

Maar verkopen en een zwaardere kopen is veelal het goedkoopste (al komen er van dit model wel steeds meer slopers op de markt)

Re: mariner 6pk 2 takt

BerichtGeplaatst: 13 Jul 2017, 19:54
door henkvd
Zundapp = Ziet U Niet Dat Alles Precies Past , dat was overigens vaak niet het geval


Opvoeren is, al zou het kunnen financieel niet interessant bij motoren die op dezelfde basis zijn gebouwd is bv alleen al de prijs van een andere carburateur zo hoog dat inruilen veel gunstiger is.

Re: mariner 6pk 2 takt

BerichtGeplaatst: 14 Jul 2017, 07:52
door broekie
Zelf heb ik een 30 PK Mercury 4-takt met carbs wel omgebouwd tot een 40 pk
Daar zit tussen de carbs en inlaatspruitstuk een kunststof plaat.
Bij de 30 zijn de gaten kleiner en is de gasklep begrenst.
Andere plaat ertussen of de 30 pk plaat uitfrezen en je hebt een 40.

Mij laaste opgevoerde Zundapp heb ik een paar jaar geleden verkocht.
Man wat hebt ik een uren aan die motortjes gesleuteld.

Op die manier kun je wat doen, maar ga niet vijlen en boren aan onderdelen van een BB motor.
Op de gasklep kam zit weleens een blokje dat de uitslag begrenst bij de oudere 2-takten.