Een brommer is voor velen, ook voor mij, altijd een bron van inspiratie geweest om aan te sleutelen en vooral door op te voeren.
Hierdoor zijn vele nu nostalgische modellen vroegtijdig op de sloophoop beland
Een buitenboordmotor is echter geen bromfiets en het opvoeren hiervan is gedoemd te mislukken als dit niet door de juiste handen gebeurd, de enige motor die er geschikt voor blijkt is de 2 takt van Tohatsu en vooral gedaan door de Zapcatvrienden.
Een buitenboordmotor is, met uitzondering van enkele kleine modellen, watergekoeld en een bromfiets daarentegen in 98% van de gevallen luchtgekoeld.
Dat is al een voorname reden omdaar niet met een veil op de cilinderkop(pen) en ander openingen te gaan rammen.
Een uitlaat vervangen was ook een goede remedie voor 10 km extra, maar dit is ook geen optie op een buitenboordmotor ( het werk en vooral het lawaai)
Andere optie was de overbrenging aanpassen, dus tandwielen vergroten of verkleinen wat altijd weer invloed had op het harder/zachter optrekken en de verlies/winst van snelheid. Dit kan je bij een buitenboordmotor wel doen door het vervangen van je schroef en misschien wat bij te stellen door het plaatsen van een hydrofoil.
Maar de teleurstelling zal groot zijn als je na deze prijzige update erachter komt dat je minimale winst hebt.