"lek" benzine?

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

"lek" benzine?

Berichtdoor markvh » 11 Jul 2017, 08:44

opgelet: ik ben een echte leek als het aankomt op buitenboordmotor (& boot in het algemeen) ;-)

bootje vorige herfst gekocht, 1 maal mee gevaren voor de winter (zonder problemen) en nu na lange periode in buitenand voor professionele redenen eindelijk nog eens tijd om er aan te werken.
Ik wou de motor testen, spoelklem aangebracht, tank aangesloten en brandstof gepompt, choke (dat knopje op de BBM zelf, is dat eigenlijk wel de choke?) ingedrukt en toen ik wou starten tot de conclusie gekomen dat ik de sleutel vergeten was... :(

de BBM terug omhoog gekanteld en sleutel thuis gaan halen, toen ik half uur later terug kwam, was de volledige tank (had er slechts een tweetal liter ingekapt) leeggelekt uit de motor in de boot!
dus ik heb de indruk dat de motor heel die brandstotank zou leeggetrokken (leeg laten lekken) hebben moest die volledig vol gezeten hebben, wat gelukkig niet het geval was.
Tijdens het varen heb ik nooit lekkage of brandstof in water gezien (maar ook niet echt op gelet). Motor startte wel zeer gemakkelijk de dag nadien (uit veiligheid motor & boot eerst opgekuist en gelekte benzine laten verdampen.

Is dit normaal? lijkt mij van niet...
Wat zou er stuk kunnen zijn? Of is dit omdat ik de BBM naar boven had gekanteld?
kan ik best op het einde van een vaartocht de brandstoftank afkoppelen (moet dit misschien altijd?) & de motor laten stilvallen door brandstofgebrek?

mvg,
Mark
markvh
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 14 Okt 2016, 22:28
ligplaats: België
info:

Re: "lek" benzine?

Berichtdoor Klaver vier » 11 Jul 2017, 09:07

Het hoort natuurlijk helemaal niet te lekken ook niet als de motor opgeklapt is.
Wel vreemd dat je het niet gezien en zeker niet geroken hebt.
Moet toch wel heel duidelijk te zien zijn waar hij lekt,lijkt mij
Dat repareren en klaar is kees
Ook al heb je er geen verstand van dan nog zie je toch wel waar het lekt.
Gr René
Klaver vier
 

Re: "lek" benzine?

Berichtdoor Sambeek » 11 Jul 2017, 09:51

Misschien als je motor gekanteld is, dat je brandstofleiding ergens knelt en gaat lekken?
Wat ik er uit begrijp, dat de tijd dat je je sleutel ging halen niet heel veel is. (half uur)
Zou weer brandstof in de tank doen, motor kantelen en er eens rustig bij gaan zitten kijken
of je dan kunt waarnemen waar ie lekt. Dat zou mij wel een half uurtje waard zijn.
Indien je een roker bent, niet uit verveling sigaretje opsteken. ;)
groet Albert Terpstra / SAMBEEK 8-)
Sambeek
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 13 Feb 2017, 22:27
ligplaats: Maurik
info:

Re: "lek" benzine?

Berichtdoor broekie » 11 Jul 2017, 10:26

Een grote kans dat de vlotter is blijven hangen in de onderste stand.
Dan sluit hij niet af en stroomt de benzine door.

Had je de carburateur afgetapt voor de winter toen je hem weg zette?
Waarschijnlijk niet en dan is de oude benzine plakkerig geworden en zit de boel verstopt en is vuil in de vlotterkamer.

De boel schoonmaken en afsluiter vlotter testen.

Verder zijn er nog veel andere mogelijkheden die door een monteur bekeken moeten worden.
Er kan iets losgeschoten zijn enz. enz.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: "lek" benzine?

Berichtdoor broekerhaven » 11 Jul 2017, 12:34

Ik neem aan dat de tank lager staat dan de motor.
hoe kan de motor dan lekken??

Of het moet een tankje bovenop zijn, dan zou het kunnen , daarom ook altijd de brandstofkraan dicht draaien.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: "lek" benzine?

Berichtdoor markvh » 11 Jul 2017, 20:02

broekerhaven schreef:Ik neem aan dat de tank lager staat dan de motor.
hoe kan de motor dan lekken??


Inderdaad, maar toch lekte het (en vrij stevig blijkbaar). Dat is één van de vragen die ik mezelf ook stel want lijkt mij niet logisch op eerste zicht... misschien doordat ik eerst gepompt heb een soort onder/overdruk ontstaan?

Had je de carburateur afgetapt voor de winter toen je hem weg zette?
Waarschijnlijk niet en dan is de oude benzine plakkerig geworden en zit de boel verstopt en is vuil in de vlotterkamer.
De boel schoonmaken en afsluiter vlotter testen.


Geen flauw idee hoe je een carburateur aftapt, dus nee. ;-)
Wordt dit probleem dan niet opgelost door er eens stevig mee te gaan varen?
ik vermoed dat dit een werkje is voor iemand met kennis van mecaniek, niets voor mij dus... :(
markvh
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 14 Okt 2016, 22:28
ligplaats: België
info:

Re: "lek" benzine?

Berichtdoor broekie » 11 Jul 2017, 20:23

Kan met ff lekker door varen dat het goed komt. Als de vlotter een paar keer op en neer is geweest. Als het iets anders is zie je misschien waar het lekt. Zal een klein dingetje zijn als ik de informatie van je lees.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: "lek" benzine?

Berichtdoor Gruttepier » 12 Jul 2017, 05:17

Om wat voor motor gaat het, een choke indrukken zegt mij namelijk niks (of je moet een specifiek model Mercury/Mariner hebben)

Ik denk dat je heel simpel lekkage hebt op de connector, je hebt door hem aan te sluiten op druk gebracht en hierdoor blijft de brandstof lopen.
Door de motor te kantelen loopt het niet de motor in (en door de overloop er achter weer uit) maar juist je boot in.

Meest voor de hand liggend scenario.
Gruttepier
 

Re: "lek" benzine?

Berichtdoor broekie » 12 Jul 2017, 08:23

Zou ook kunnen, maar dat zie je dan direct als je in de bal knijpt.
Kan van alles zijn, gewoon kijken waar het lekt.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten