opgelet: ik ben een echte leek als het aankomt op buitenboordmotor (& boot in het algemeen)
bootje vorige herfst gekocht, 1 maal mee gevaren voor de winter (zonder problemen) en nu na lange periode in buitenand voor professionele redenen eindelijk nog eens tijd om er aan te werken.
Ik wou de motor testen, spoelklem aangebracht, tank aangesloten en brandstof gepompt, choke (dat knopje op de BBM zelf, is dat eigenlijk wel de choke?) ingedrukt en toen ik wou starten tot de conclusie gekomen dat ik de sleutel vergeten was...
de BBM terug omhoog gekanteld en sleutel thuis gaan halen, toen ik half uur later terug kwam, was de volledige tank (had er slechts een tweetal liter ingekapt) leeggelekt uit de motor in de boot!
dus ik heb de indruk dat de motor heel die brandstotank zou leeggetrokken (leeg laten lekken) hebben moest die volledig vol gezeten hebben, wat gelukkig niet het geval was.
Tijdens het varen heb ik nooit lekkage of brandstof in water gezien (maar ook niet echt op gelet). Motor startte wel zeer gemakkelijk de dag nadien (uit veiligheid motor & boot eerst opgekuist en gelekte benzine laten verdampen.
Is dit normaal? lijkt mij van niet...
Wat zou er stuk kunnen zijn? Of is dit omdat ik de BBM naar boven had gekanteld?
kan ik best op het einde van een vaartocht de brandstoftank afkoppelen (moet dit misschien altijd?) & de motor laten stilvallen door brandstofgebrek?
mvg,
Mark