Suzuki df90a start niet

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Suzuki df90a start niet

Berichtdoor Mickeyram » 04 Jul 2017, 17:50

Beste leden,

Ik heb een Beneteau Antares 580 gekocht met een Suzuki DF90a bbm. De df90a heeft door mij een groot onderhoudsbeurt gehad en dit ging prima.

Afgelopen zondag wou ik voor het eerst varen, maar de motor sloeg even aan voor 10 sec. en sloeg weer af. Het vermoeden gaat ernaar uit dat de motor geen brandstof krijgt. Extra accu erop aangesloten maar ook dit mocht niet baten.

In de ruimte waar de accu`s en benzinetank zitten hoorde ik altijd, zodra ik de schakelaar aanzette van de accu`s, een zoemend geluidje (iets van een pomp denk ik). Afgelopen zondag hoorde ik dit geluidje niet meer. Wel heb ik gedurende onderhoud en dergelijke de accu`s aangelaten. Het zoemend geluidje ging al die tijd gewoon door. In de ruimte zitten dus de accu`s, benzinetank en water benzine waterafscheider. Ik kan helaas nu geen foto sturen van deze ruimte aangezien de boot in de stalling is.

Ik heb de kap verwijderd en verder viel mij op dat de brandstoffilter kurkdroog was. Kraantje op de benzinetank staat gewoon open.

Wat zou het kunnen zijn?

Voorbaat dank voor jullie reacties.
Mickeyram
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 04 Jul 2017, 17:43
ligplaats:
info:

Re: Suzuki df90a start niet

Berichtdoor henkvd » 04 Jul 2017, 19:51

Neem toch aan dat er ouderwets gewoon nog een knijpbal in de brandstof leiding zit tussen motor en tank.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Suzuki df90a start niet

Berichtdoor Mickeyram » 05 Jul 2017, 03:00

Henk,

Knijpbal zit er idd op, deze wordt alleen niet meer hard?
Mickeyram
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 04 Jul 2017, 17:43
ligplaats:
info:

Re: Suzuki df90a start niet

Berichtdoor broekie » 05 Jul 2017, 07:30

Je zal moeten onderzoeken of er een brandstof afsluiter is geplaatst.
Dat zoemende geluidje kan dat weleens zijn.
Anders de benzine leiding omleggen en direct in een tank hangen om te testen of de motor dan wel aanslaat.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Suzuki df90a start niet

Berichtdoor Mickeyram » 06 Jul 2017, 01:48

Broekie bedankt voor je reactie.

Morgenavond kan ik weer bij me boot terecht, ik zal er eens even goed naar kijken en foto`s nemen als ik er alsnog niet uitkom.
Mickeyram
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 04 Jul 2017, 17:43
ligplaats:
info:

Re: Suzuki df90a start niet

Berichtdoor Klaver vier » 06 Jul 2017, 14:25

Even of toppic Henk mag ik vragen wat de naam van je boot is,ik lig bij jullie in de haven denk ik steiger 5 buiten steiger
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Suzuki df90a start niet

Berichtdoor Mickeyram » 07 Jul 2017, 00:25

Ben vandaag wezen kijken en kom tot een rare conclusie.

Dat zoemend geluidje waar ik het over had, is aan en uit te zetten middels een knop/schakelaar op de console. De knop/schakelaar zou volgens de afbeelding, afgebeeld op deze knop, een schakelaar moeten zijn van de bilge pomp. Zodra ik de schakelaar aangooi, dus volgens de betekenis van de afbeelding van deze knop de bilge pomp aangooi, start de motor wel ineens???

Dit is toch niet normaal of wel?

Knopje is een afbeelding met een boot met een pijltje naar rechts.
Mickeyram
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 04 Jul 2017, 17:43
ligplaats:
info:

Re: Suzuki df90a start niet

Berichtdoor henkvd » 07 Jul 2017, 00:34

Dan heb je toch een elektrische benzinepomp in je tank zitten ipv een knijpbal, zonder benzine gaat het in ieder geval niet, dat is duidelijk. :D
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Suzuki df90a start niet

Berichtdoor Mickeyram » 07 Jul 2017, 01:35

Henk, wederom bedankt voor je reactie.

Ja blijf het raar vinden, dat deze pomp aangestuurd wordt dmv een schakelaar. Of zeg ik iets geks? De pomp blijft dan ook pompen tenzij ik het schakelaartje uitzet. Dus ga ik voor anker blijft de pomp lopen tenzij ik ook de schakelaar uitzet. En waarom zit er dan ook een knijpbal op zonder enig functie.
Mickeyram
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 04 Jul 2017, 17:43
ligplaats:
info:

Re: Suzuki df90a start niet

Berichtdoor Sambeek » 07 Jul 2017, 08:22

Als ik het zo lees, is het allemaal giswerk. Als dit of als dat.
Is wel lastig om dan je vinger op de zere plek te leggen.
Als je nou eerst eens kijkt wat er wel en niet op zit (tussen tank en motor in je brandstof leiding)
Klein schetsje maken wat er dan tussen zit (klinkt een beetje lullig maar niet zo bedoeld.)
Knijpbal, elektrisch pompje (misschien deze wel draait maar niet pompt), schakelaar (kan misschien contacten blijven plakken, ook niet onmogelijk),
filter aanwezig, beluchting tank in orde, vals lucht aanzuigen door pomp?
Het blijft raden als er niet precies bekend is wat er wel en niet zit. Levert vele adviezen waar het allemaal aan zou kunnen liggen,
allemaal goed bedoelt maar uiteindelijk een eindeloze discussie.
Probeer schematisch te werk te gaan. Begin bij de tank. (met name de pomp, als die al aanwezig is)
Trek desnoods de brandstof slang er af en kijk of de pomp de brandstof verpompt. (doe voorzichtig gezien benzine dampen) ;)
Aan de hand daarvan kijk je verder. Van belang is dat je schematisch zaken kunt uitsluiten.
groet Albert Terpstra / SAMBEEK 8-)
Sambeek
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 13 Feb 2017, 22:27
ligplaats: Maurik
info:


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten