door johanjpk » 10 Jun 2017, 23:41
Volgens mij ben ik wat onvolledig om ook maar enig advies te krijgen.
Motor vaarde prima (tenminste een uurtje)
Volgens mij gebruikte de vorige eigenaar een te arme mengverhouding.
Tank leeg gekiept en juiste mengverhouding gemengd.
Nu onderweg zijnde liep de motor 'prima', ik ben een leek dus de motor kan wel slecht hebben gelopen.
Na een uurtje varen moest ik vaart minderen en toen was het bij stationair lopen plof plof.... plof en toen sloeg die af.
Ik lag nagenoeg bij de watersport zaak voor de deur, en ik heb een paar nieuwe bougies gehaald vervangen. Het viel me op dat de bougies contactpunten koffie kleur hadden maar schroefdraad nattig.
Eigenlijk ging het toen nog beroerder steeds weer plof plof uit... Op de primer liep die wel stationair dus m'n zoontje geleerd de primer te trekken bij stationair en weer te drukken bij gas.
Zo zijn we thuis gekomen.
Thuis brandstoffilter schoongemaakt.
Ik heb de ballen verstand van motoren enzo, ben meer van de electronica enzo. Maar goed naar een monteur is opgeven dus dat doe ik ook niet zo snel.
Een paar dingen die me opvallen:
De stelschroef voor de gasklep staat vol ingedraaid
Ik kan geen stelschroef op de carbarteur vinden.
Beide bougiedoppen vonken als een tierelier.
Ik kijk zo de luchtinlaat van de carbarateur in.
Een paar vragen die ik heb:
Hoe werkt die primer precies? Moet ik trekken en zo laten staan of moet ik trekken en terug duwen en dan starten.
Vorige eigenaar heeft gezegd dat ik moet starten met de gashendel vol open. Is dat zo of zou ik zonder gas moeten kunnen starten.
Had er een luchtfilter in moeten zitten?
Ik heb ergens anders gelezen dat die Mercury's alleen lekker lopen met mercury 2takt olie, klopt dat?
Kan ik de verkeerde bougies hebben? De man in de winkel vroeg niet heel veel.
Mijn volgende stap zou zijn de carbarteur er af halen en die eens schoonmaken. Goed plan?