2e stuurpost bijplaatsen op een outboard

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

2e stuurpost bijplaatsen op een outboard

Berichtdoor Urbain » 25 Mei 2017, 11:37

Goedemiddag Samen,

Ik ben aan het kijken om een boot te kopen en heb een stalen bootje van 8 meter op het oog waar 3 kwart van overdekt is en de rest buiten.
Heerlijke indeling met wat plaats om buiten te zitten.

Nu zit er binnenin een stuurpost voorzien met stuur,gashendel etc die verbonden is met een 10 pk Yamaha buitenboordmotor.

Ik zag online verschillende losse stuurconsoles te koop en had het idee om er eentje achteraan buiten bij te zetten zodat bij goed weer ik ook van buitenuit kan sturen maar zit met de volgende vraag..kan dit?

Kan je een 2e stuurpost op een outboard aansluiten , zijnde gashendel en stuur? of is dit wat kort door de bocht gedacht en niet mogelijk?

Want dit als optie zou de ideale boot maken.

De huidige stuurpost ligt vooraan in de boot maar als er vrienden mee zijn zit ik in mijn eentje vooraan en de rest achteraan buiten te genieten , en ben nogal sociaal van nature dus zit ik liever bij de vrienden buiten terwijl we varen ;)

Alvast bedankt voor jullie mening en een fijne dag gewenst

Urbain
Urbain
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 25 Mei 2017, 11:22
ligplaats:
info:

Re: 2e stuurpost bijplaatsen op een outboard

Berichtdoor henkvd » 25 Mei 2017, 12:31

Dat is mogelijk, je zal even in de buidel moeten tasten om zowel motor als stuur systeem te wijzigen.

Hier een voorbeeld voor de motor bediening,
Afbeelding

En voor het stuursysteem
Afbeelding
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: 2e stuurpost bijplaatsen op een outboard

Berichtdoor Urbain » 26 Mei 2017, 12:20

Goedemiddag,

Danku voor de info, u spreekt over in de buidel te tasten, hoe diep spreken we?

Ik heb het systeem nog nooit gezien maar wat zouden de stukken kosten plus minus?

Of ben ik beter af een 2e outboard aan te sluiten die van buiten kan bestuurd worden :)
Urbain
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 25 Mei 2017, 11:22
ligplaats:
info:

Re: 2e stuurpost bijplaatsen op een outboard

Berichtdoor henkvd » 27 Mei 2017, 12:25

Seastar had het Big-T stuursysteem, geschikt voor een 2e stuurstand of dat nog leverbaar is de vraag, dan zou je 1 dual station stuurkop moeten hebben en een geschikte kabel voor deze stuurkop en afhankelijk van wat je nu hebt nog een single station stuurkop.

Een betere optie is het hele besturingssysteem hydraulisch te maken.

Voor de motor bediening 2 DS units en een remote contol er bij met extra kabel sets zie eerdere tekening.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten