Mercury 15 loopt slecht /slaat over

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Mercury 15 loopt slecht /slaat over

Berichtdoor Jillis88 » 19 Mei 2017, 23:00

Hallo iedereen,
Mijn visbootje ligt inmiddels weer te water voor het nieuwe seizoen. Ik kon mij herinneren dat het motortje niet perfect liep maar was dit eigenlijk alweer vergeten. Dus bootje te water en helaas, hij heeft zichzelf niet gemaakt in de winter.

Ik nieuwe bougies, verse benzine, staartolie, 2T olie, filtertje, brandstofstaven met knijpbal gekocht en gemonteerd maar dit mocht niet baten. De motor heeft 3 jaar terug een grote beurt gehad bij een watersportzaak, wel elk jaar zijn bougies en filtertjes van mij.

Ik heb even een klein filmpje gemaakt waarop te zien is wat ik bedoel met overslaan van het motortje. Bij hogere snelheid gebeurt het ook, wel in mindere mate want je voelt hem dan iets inhouden.

Wat denken jullie waar ik dit moet zoeken? Mijn gevoel zegt ontsteking.

Starten doet hij matig.

Filmpje

https://youtu.be/gVw2N50w9IY

Bedankt
Gebruikers-avatar
Jillis88
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 01 Jun 2014, 00:49
ligplaats: Schermer
info:

Re: Mercury 15 loopt slecht /slaat over

Berichtdoor broekerhaven » 20 Mei 2017, 09:00

Carb ultrasoon reinigen.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Mercury 15 loopt slecht /slaat over

Berichtdoor henkvd » 20 Mei 2017, 09:59

Op het filmpje krijg ik de indruk dat er regelmatig een klap mist, eigenlijk zou je de sterkte van de bougie vonk moeten testen, met een bougietester en de overslaglengte moeten meten.
Veder check de bobines en de bedrading daarvan, zeker die naar massa van het blok, de stator van deze Mercury motoren geeft ook regelmatig problemen bij lage toerentallen, verder een reiniging van de carb kan nooit geen kwaad, bij volgas pakt hij zo te zien netjes op.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Mercury 15 loopt slecht /slaat over

Berichtdoor broekie » 20 Mei 2017, 12:08

Hij staat te arm. Daarom "niest" hij.
Mengsel schroefje iets uitdraaien.

Als je de carburateur vol met benzine hebt laten staan van de winter, kun je hem beter gaan schoonmaken.
Indien wel leeg gedraaid zal iets rijker mengsel verbetering moeten geven.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Mercury 15 loopt slecht /slaat over

Berichtdoor EricS » 21 Mei 2017, 00:30

Zittten er wel de goede bougies in met een elektrode afstand van 1,5 mm?Anders de mengselschroef iets verder open draaien en evt de stationaire ontstekingtijdstip iets vroeger (laten)zetten.
EricS
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 15 Okt 2016, 00:21
ligplaats: Alphen a/d Rijn
info:

Re: Mercury 15 loopt slecht /slaat over

Berichtdoor broekie » 21 Mei 2017, 08:54

Je moet BB motoren VOOR de winter na het vaarseizoen een beurtje geven.
Dan zet je ze goed weg.

Voordelen:
- Eventueel water in de staartolie kan geen kwaad meer bij vorst. Genoeg gescheurde staarten gezien door bevroren water in de staartolie.
-Carburateur na proefdraaien leegdraaien om benzineresten geen kans te geven de boel te verstoppen.
-Je hebt lekker de tijd om iets te vervangen indien nodig en besteld moet worden.
In het voorjaar wil je varen, niet haastig het ding weer in orde zien te krijgen.
-Inwendige van de motor kun je conserveren door wat olie vis de inlaat op te laten zuigen bij het leegdraaien.
-Bewegende delen even een spuitje olie zodat ze volgend seizoen weer lekker bewegen en niet vast zitten na stilstand.

Prettig gevoel dat je hem in het voorjaar zonder problemen kan gaan gebruiken.
Maar ja, de monteurs draaien nog steeds overuren bij de eerste mooie dag van het vaarseizoen.

Verder zou ik van de ontsteking afblijven, die verandert niet in de winter.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Mercury 15 loopt slecht /slaat over

Berichtdoor broekerhaven » 21 Mei 2017, 09:44

Wat mij opvalt is de koelstraal.
ik heb zo'n zelfde model gehad en die had een thermostaat ertussen.
begon met koelen als deze warm was en daarna stopte de straal even en kwam even later weer enz enz, alleen bij volgas was deze continu.

Bij deze is de koeling continu, lijkt nu net of de motor" koud "blijft draaien.
heb je de thermostaat eruit gehaald?
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Mercury 15 loopt slecht /slaat over

Berichtdoor Jillis88 » 21 Mei 2017, 16:31

Bak vol reacties!
Bedankt, goede tips!

Carburateur even los gehad en alles losgesraaid. Van binnen overal echt als nieuw. Niet ultrasoon oid gereinigd, dat heb ik niet. Misschien kwam ik nog een vuiltje ofzo tegen echt niet dus.
Bougies inderdaad een mm of 1,5, die erin zaten duidelijk groter gat. Die ik nu nieuw heb €14(!) pet stuk gekocht bij dila. Hoop maar dat het precies de juiste zijn. :)

Na assemblage natuurlijk geen verandering. Mengschroef stond 5 slagen (2,5 rondje) open, hoe dichter hoe meer niesjes. Inderdaad bij meer open GEEN niesjes meer. Alleen wel mijn stationair flink stukje omhoog moeten schroeven. De mengschroef uitgekomen op maarliefst 4 slagen opener. Is dit niet wat veel?

Beurtje geven einde seizoen is inderdaad wel erg slim, mooi lijstje!
Gebruikers-avatar
Jillis88
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 01 Jun 2014, 00:49
ligplaats: Schermer
info:

Re: Mercury 15 loopt slecht /slaat over

Berichtdoor Jillis88 » 21 Mei 2017, 16:34

Ja! Die koelstraal.....
Daar komt echt een bak water uit, vanaf koud na starten af. Deze stopt nooit en is altijd even dik.
Hoort dit niet? Ik heb hem zo gekocht...

Stel er hoort een thermostaat in, moet ik deze weer monteren?
Gebruikers-avatar
Jillis88
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 01 Jun 2014, 00:49
ligplaats: Schermer
info:

Re: Mercury 15 loopt slecht /slaat over

Berichtdoor EricS » 21 Mei 2017, 18:37

Controlestraal hoort dan weer hard en dan weer zacht te zijn,en moet ook aardig heet zijn.Thermostaat hoort er wel in te zitten achter op het blok onder het dekseltje die met 2 boutjes vastzit en waar de slang voor je controlestraal op zit.Bougies moeten BP8HS-15 of BPZ8HS-15 zijn.De membranen in de carburateur moeten ook wel eens vervangen worden(worden hard of zijn juist uitgelubberd() zodat de benzinepompopbrengst niet 100% meer is
EricS
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 15 Okt 2016, 00:21
ligplaats: Alphen a/d Rijn
info:

Volgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: micha en 13 gasten