Pagina 1 van 2

Monokabel stuur op BBM 15 pk Yamaha - OPGELOST

BerichtGeplaatst: 03 Mrt 2012, 13:54
door Amersfow
Ik probeer een BBM Yamaha 15D op een monokabel te zetten, maar snap niet hoe dat moet! De monokabel gaat 21cm van boord naar boord. Maar de slag die de BBM moet maken is vele malen groter! Op het draaghandvat wel zo'n 40 cm! En ik zie nergens dichter bij de as een bevestigingspunt voor een stuurkabel! Wel magic onderdeel mis ik?

Re: Monokabel stuur op BBM 15 pk Yamaha

BerichtGeplaatst: 03 Mrt 2012, 14:31
door henkvd
Even uit het hoofd, je kan de stuurkabel niet door de motorbracket aanbrengen ?
Heb je dit onderdeel om aan het handvat te bevestigen:

Afbeelding

Re: Monokabel stuur op BBM 15 pk Yamaha

BerichtGeplaatst: 03 Mrt 2012, 15:00
door Amersfow
Ik kan de kabel wel aan het handvat maken, maar dan heb ik dus veel te weinig uitslag! De 80gr is daar 40 cm ofzo!

Re: Monokabel stuur op BBM 15 pk Yamaha

BerichtGeplaatst: 03 Mrt 2012, 15:10
door gast
Moet door de bracket en je hebt de juiste stang nodig.

Re: Monokabel stuur op BBM 15 pk Yamaha

BerichtGeplaatst: 03 Mrt 2012, 15:24
door henkvd
De maximale mechanische uitslag haal je met een stuurkabel niet ,alle monokabels hebben niet meer uitslag dan je opgemeten hebt .
Het probleem bij deze motoren is dat het bevestigingspunt van de stuurkabel te ver van het draaipunt van de motor is gemonteerd, daardoor moet je een grote uitslag maken voor een stuurbeweging, als het bevestigingspunt dichter naar het draaipunt van de motor gemonteerd zou zijn, heb je veel minder uitslag nodig,

Echter dit mag in de praktijk geen probleem zijn, de maximale uitslag heb je niet nodig.

Re: Monokabel stuur op BBM 15 pk Yamaha

BerichtGeplaatst: 03 Mrt 2012, 16:52
door Amersfow
Er zit dus geen gat in de bracket, bij Mercury zit wel zoon gat met spinneweb erin. Bij de Yamaha zit op deze plaats een draadeind. Ik geef het op; het wordt een "nostalgische stuurknuppel bediening" en zet het stuurtje wel op Speurders. Gelukkig is het hobby; ben onderhand 2 dagen met de ABB bezig (kabels lopend maken etc.) en het gaat niet werken.

Re: Monokabel stuur op BBM 15 pk Yamaha - OPGELOST

BerichtGeplaatst: 03 Mrt 2012, 17:28
door henkvd
Afhankelijk van de motorbun heb je een klembracket nodig om de stuurkabel aan vast te maken, dat de stuurkabel niet door de bracket heen kan geldt voor meerdere oudere motoren.
Kijk anders eens als voorbeeld hoe dit bij anderen is opgelost, de witte werkmotor van Yamaha heeft ook niet de mogelijkheid om de stuurkabel door de bracket heen te monteren.
De maximale mechanische uitslag van de motor ga je niet halen, dat is echter geen probleem.

Dit zijn de montage mogelijkheden optie D hoort hier niet bij
Afbeelding
Om optie A mogelijk te maken heb je dit nodig:
Afbeelding
Om optie B mogelijk te maken heb je dit nodig:
Afbeelding

Om optie C mogelijk te maken heb je dit nodig:
Afbeelding
Afbeelding

Re: Monokabel stuur op BBM 15 pk Yamaha - OPGELOST

BerichtGeplaatst: 03 Mrt 2012, 20:43
door Amersfow
Ik heb de opie c. Heb geen tillerarm, maar zo te zien vergroot die niet het aantal graden. Dus gaat het handvat daarmee 10,5 cm naar BB en SB. Terwijl de aanslag minstens 2x zover zit. Is dat normaal?

Re: Monokabel stuur op BBM 15 pk Yamaha - OPGELOST

BerichtGeplaatst: 03 Mrt 2012, 20:59
door henkvd
De maximale uitslag ga je niet halen, echter dat is geen belemmering voor het sturen en dat heb je met alle motoren die zo sturen.
De uitslag kan indien dit onvoldoende zou zijn vergroot worden door het bevestigingspunt van de tiller arm dichter naar het draaipunt van de motor te brengen. In de praktijk is dit nooit nodig.
De tiller arm of iets wat daar op lijkt heb je wel nodig, je kan natuurlijk iets gelijkends zelf maken, de tiller arm is relatief best prijzig, maar alle speling die je in de verbindingen hebt komen terug in een stuk vrije slag in het stuur.
Voorwaarde is dus aan de stuurkabel kant een goede passing en aan de motor zijde een kogelgewricht, dan is zelf maken in eens niet meer zo lonend.

Re: Monokabel stuur op BBM 15 pk Yamaha - OPGELOST

BerichtGeplaatst: 04 Mrt 2012, 23:42
door gast
Troost je, het is altijd een gedonder met die *lote dingen.
Heb dit jaar al 2 keer problemen ermee gehad omdat ik een motor moest omwisselen, komt door al die verschillende mogelijkgeden.
Door de bracket is het allerbeste als het kan maar ik heb wa archieffoto's bekekenen en idd de D heeft ook nog het oude systeem.
Dan moet je dus van het midden van je bracket uitgaan en het eerste onderdeel wat henk afbeelde.
Je stuur heeft als het goed is 3 volle slagen, dan is anderhalf het midden.
Het verschil uiteinde monokabel en bracket zal je moeten overbruggen met een plaatje en niet knellende aansluiting.