Opspattend water tussen spiegel en buitenboordmotor

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Opspattend water tussen spiegel en buitenboordmotor

Berichtdoor Surfdoede » 03 Apr 2017, 22:09

Hallo,

Sinds kort ben ik in het bezit van een open polyester boot. De rompvorm is vergelijkbaar met een placom. De boot is 4,5m lang en 1,8m breed. De spiegel is ca 51 cm hoog. Erachter gemonteerd is een Mercury 20 pk langstaartmotor. Deze had wat werk maar inmiddels loopt die goed. De boot komt prima in planee. Maar tijdens het planerend varen komt er water omhoog tussen de spiegel en de motor. Is dat op te lossen door de motorstand te trimmen of is er iets anders aan de hand?
In mijn beleving ontstaat deze opwaartse waterstroom door weerstand van de motor ten opzichte van het water. Ik heb ook wel eens gezien dat men vleugels op het platte vlak boven de schroef monteert. Helpt dat in mijn geval?
Surfdoede
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 03 Apr 2017, 21:53
ligplaats: Sneek
info:

Re: Opspattend water tussen spiegel en buitenboordmotor

Berichtdoor henkvd » 03 Apr 2017, 22:18

Water omhoog tussen de motor wordt veroorzaakt door een te groot deel van de staart onder de boot, dit werkt als rem.
Motor zou mogelijk wat hoger mogen, heb je een foto vanaf de zijkant van de boot op het droge zo dat de overgang kiel naar motor zichtbaar wordt ?
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Opspattend water tussen spiegel en buitenboordmotor

Berichtdoor Surfdoede » 04 Apr 2017, 10:40

Helaas niet. Ik heb de boot afgelopen weekend wel op het droge gehad, maar (natuurlijk) geen foto's... Ik heb gezien dat de "kielbalk" van de boot niet helemaal tot aan de spiegel doorloopt. Ik schat dat de laatste 40 à 50 cm van de onderkant behoorlijk vlak is. Wat is qua montage de beste hoogte van de motor? En moet ik daarbij uitgaan van de kielbalk of de vlakke onderkant?
Surfdoede
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 03 Apr 2017, 21:53
ligplaats: Sneek
info:

Re: Opspattend water tussen spiegel en buitenboordmotor

Berichtdoor broekerhaven » 04 Apr 2017, 13:50

Cavitatieplaat gelijk met of max3cm onder de bodem.(ex kielbalk)
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Opspattend water tussen spiegel en buitenboordmotor

Berichtdoor Surfdoede » 04 Apr 2017, 18:08

Helder. Bedankt. Hiervoor had ik een kortstaart achter deze boot hangen, maar die stak niet diep genoeg. Wel jammer dat deze weer te diep steekt. Ik ging er van uit dat het met een langstaart perfect zou zijn, maar blijkbaar is deze boot niet standaard. Had ik ook wel kunnen weten. Belangrijk is, dat het op te lossen is.
Surfdoede
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 03 Apr 2017, 21:53
ligplaats: Sneek
info:

Re: Opspattend water tussen spiegel en buitenboordmotor

Berichtdoor broekerhaven » 04 Apr 2017, 20:27

Kortstaart lager hangen of de langstaart hoger ;)
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Opspattend water tussen spiegel en buitenboordmotor

Berichtdoor henkvd » 04 Apr 2017, 20:35

Het ontbreken van een V bodem doet hier ook geen goed aan, hoger hangen zal ook niet meevallen een 20 PK Mercury heeft daar niet de juiste bracket voor, je kan hem dan nergens meer vast zetten, knevels komen dan wel erg op de rand, dan zal je de spiegel op moeten hogen.

De anti cavitatieplaat ( plaat boven de schroef ) ongeveer gelijk aan de bodem, hoe hoger hoe beter, tot dat je te hoog gaat en vooral in de bochten lucht gaat happen, dan hangt de motor te hoog, aangezien hoger / lager hangen niet mogelijk is , ga je de veilige weg , de plaat ca 2 cm onder de bodem.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Opspattend water tussen spiegel en buitenboordmotor

Berichtdoor broekie » 04 Apr 2017, 20:46

Balkje op de spiegel waar de bracket op rust.
Wel zo dat de knevels nog volledig op de spiegel aangedraaid kunnen worden.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Opspattend water tussen spiegel en buitenboordmotor

Berichtdoor broekerhaven » 05 Apr 2017, 05:40

Misschien toch even een foto plaatsen van het geheel.
het liefst waar op te zien is hoe de motor op/aan de spiegel hangt en de hoogte van de cavitatieplaat ten opzichte van de bodem.

mvrg Rob
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Opspattend water tussen spiegel en buitenboordmotor

Berichtdoor Surfdoede » 05 Apr 2017, 12:54

Ik heb geen trailer, de boot ligt in het water. Dus even de boot op het droge om een foto te maken zit er niet in. Ik besef me dat, hoe de motor nu gemonteerd zit, niet ideaal is. Maar de realiteit is, dat ik er komende zomer gewoon zo mee vaar. Echt veel hard varen zal ik toch niet doen, ook omdat het praktisch nergens mag. Komende winter gaat de boot op het droge en zal ik met de spiegel en de ophanging aan de gang. Kortom, iedereen bedankt voor het meedenken. Ik weet wat mij staat te doen.
Surfdoede
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 03 Apr 2017, 21:53
ligplaats: Sneek
info:


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: henkvd en 32 gasten