Welke BBM voor langzame sloep?

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Welke BBM voor langzame sloep?

Berichtdoor Stylerider » 02 Mrt 2017, 21:34

Ik heb een polyester sloep, Liberty 560, met een Suzuki DF15 in de bun, en denk eraan om de motor in te ruilen.
Ik vaar met de sloep maximaal 9km/h en vaak 6 km/h of langzamer. De Suzuki lijkt me een prima motor voor een speedboot, maar ik vaar dus meestal met minder dan 2000 tpm en ook vaak met minder dan 1000 tpm (stationair) en dat is dan vaak nog te snel. Bij deze lage toerentallen loopt de motor niet erg eenparig en werkt de sloep als een soort klankkast. Ook al produceert de motor zeer weinig geluid, door het klankkast effect is het toch zeer doordringend. Bij meer dan 3000 tpm is het klankkast effect weg maar dan vaart de sloep veel te snel. Ik heb een schroef met minder spoed geprobeerd maar dat geeft maar een kleine verbetering.
Ik zoek dus een buitenboord motor die trillingsarm loopt, ik weet niet of er BBM's bestaan met grotere vliegwielen of balansassen. Misschien moet ik gewoon een kleinere motor hebben, bijvoorbeeld 8pk?
Ik heb ook gekeken naar elektrische motoren, maar daar zijn nog geen betrouwbare producten te koop.
Ik hoop dat iemand mij hier een goed advies kan geven want ik wil goed voorbereid naar een motordealer stappen.
Alvast bedankt voor het lezen van dit hele verhaal.
Bas
Stylerider
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 08 Jan 2012, 23:10
ligplaats:
info:

Re: Welke BBM voor langzame sloep?

Berichtdoor Amersfow » 02 Mrt 2017, 21:58

Ik had een Tohatsu 5pk 4 takt, die hoorde je bij stationair bijna niet lopen, geweldig.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1857
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Welke BBM voor langzame sloep?

Berichtdoor vuuren1 » 03 Mrt 2017, 03:38

Dit is juist een erg mooi draaiende motor (er vanuit gaande dat de motor in orde is..).
Jammer dat hij te zwaar is.
Een lichtere schroef noemde je al.

Trillingen aan de boot doorgegeven hebben niet altijd als oorzaak dat het bij de motor ligt, van deze motor verwacht ik dat niet direct.
Ook bij lage toeren hoort deze motor keurig te draaien.

Mogelijk is de constructie van de motorbun gewoon te slap en/of ontstaan er resonanties die eenvoudiger en goedkoper op zijn te lossen dan een nieuwe motor aan te schaffen.

Als je minder vermogen wilt dan is een nog lichtere schroef een mogelijke oplossing (indien niet standaard verkrijgbaar wellicht toch deze huidige schroef op maat aan laten passen).
Anders blijf je met deze eisen toch terug komen op een 2 cilinder motor en die zitten minimaal tegen de 10 pk aan.
Die doen niet echt veel minder bij lage toeren.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Welke BBM voor langzame sloep?

Berichtdoor Stylerider » 06 Mrt 2017, 21:23

Alvast bedankt voor de reacties tot zover.
Misschien is mijn motor niet okee, hij loopt alleen mooi regelmatig boven de 2000 toeren. Ik heb van alles geprobeerd, carb. schoongemaakt, kleppen staan op tijd, nieuwe bougies etc. Mijn conclusie is dat de Suzuki DF15 niet geschikt is om urenlang stationair draaiend mee te varen, ik heb zelfs het idee dat door het lage toerental hij op den duur te warm wordt en dan slaat hij af door de temp. beveiliging.
Ik ben verder helemaal niet thuis in de BBM wereld, maar het lijkt er op dat ze allemaal bedoeld zijn om zo veel mogelijk vermogen te leveren. Ik wil juist een rustig lopende motor bij laag vermogen.
Stylerider
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 08 Jan 2012, 23:10
ligplaats:
info:

Re: Welke BBM voor langzame sloep?

Berichtdoor Noordvaarder » 07 Mrt 2017, 17:29

Stylerider schreef:Ik wil juist een rustig lopende motor bij laag vermogen.

Ook heb je nog de mogelijkheid er een andere schroef achter te zetten.
Heb je dat al wel overwogen om te doen?
De schroef range is met je huidige motor van 7 inch tot 12 inch.

Het lijkt mij het beste eerst maar eens te kijken welke schroef eraan de motor zit,want je kunt wel naar een lichtere motor gaan, bv 8 pk,maar je Gear ratio veranderd er namelijk niet door.Een DF8A heeft een ratio van 2.08,maar een DF15 heeft dat ook.
Zoek dus eerst maar eens uit,welke schroef er nu op zit.
Noordvaarder
 

Re: Welke BBM voor langzame sloep?

Berichtdoor vuuren1 » 08 Mrt 2017, 01:43

Stylerider schreef:Alvast bedankt voor de reacties tot zover.
Misschien is mijn motor niet okee, hij loopt alleen mooi regelmatig boven de 2000 toeren. Ik heb van alles geprobeerd, carb. schoongemaakt, kleppen staan op tijd, nieuwe bougies etc. Mijn conclusie is dat de Suzuki DF15 niet geschikt is om urenlang stationair draaiend mee te varen, ik heb zelfs het idee dat door het lage toerental hij op den duur te warm wordt en dan slaat hij af door de temp. beveiliging.
Ik ben verder helemaal niet thuis in de BBM wereld, maar het lijkt er op dat ze allemaal bedoeld zijn om zo veel mogelijk vermogen te leveren. Ik wil juist een rustig lopende motor bij laag vermogen.


Die motor moet in ieder toerengebied prachtig draaien.

Een te zware motor is niet bedoeld om eeuwig stationair te draaien maar toch moet deze motor daar eigenlijk geen problemen mee hebben.
Te warm worden past niet bij deze lage belasting.

Laat de motor een keer een uurtje of wat werken met de boot aan de kant vast. Als hij daarna in korte tijd weer moeilijk doet dan is er toch iets niet goed.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Welke BBM voor langzame sloep?

Berichtdoor Stylerider » 08 Mrt 2017, 22:11

De schroef die er nu op zit is 9 1/4 x 8 inch en is een lichte verbetering ten opzichte van de 9 1/4 x 9 die er origineel op zat. Ik wilde eigenlijk een 7 inch spoed maar die was niet leverbaar op dat moment, en volgens de verkoper maakte dat niks uit.

Als de boot aangemeerd ligt en stationair in zijn werk draait loopt hij erg zwaar, voelt een beetje alsof je met je auto in z'n 3 stationair rijdt. Ik zal de motor eerst maar eens door een vakman laten nakijken. Ik ben benieuwd naar het resultaat, wordt vervolgd (sloepje gaat in april weer te water.)

Bas
Stylerider
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 08 Jan 2012, 23:10
ligplaats:
info:

Re: Welke BBM voor langzame sloep?

Berichtdoor vuuren1 » 09 Mrt 2017, 01:21

Verkopers snappen er helemaal niks van, die hebben absoluut geen verstand van scheepsvoortstuwing anders zouden ze een beter baantje hebben :D

Stationair wordt de motor minimaal belast omdat een schroef de eigenschap heeft om alleen bij het maximale motortoerental het maximale motor vermogen vraagt.
Bij stationair is de belasting zeer laag.

Als je het motor toerental verdubbelt dan vraagt de schroef 2x2x2=8x zoveel motorvermogen.
Ofwel als de motor stationair belast draait dan draait de motor een fractie van het maximale toerental en is de schroefbelasting bij iedere halvering van het toerental 8x lager!
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Welke BBM voor langzame sloep?

Berichtdoor Stylerider » 12 Mrt 2017, 22:05

vuuren1 schreef:Als je het motor toerental verdubbelt dan vraagt de schroef 2x2x2=8x zoveel motorvermogen.
Ofwel als de motor stationair belast draait dan draait de motor een fractie van het maximale toerental en is de schroefbelasting bij iedere halvering van het toerental 8x lager!


De Suzuki DF15 levert 15 pk bij 6000 tpm ik vaar meestal met minder dan 3000 tpm (9km/h) dus met een vermogen van 15/8 = 1,9 pk!
En als ik met 1500 tpm vaar 0,23 pk! Handig om te weten nu ik toch sterk denk aan een elektromotor, dan zit ik met 2 kW al goed als de berekening klopt.
Stylerider
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 08 Jan 2012, 23:10
ligplaats:
info:

Re: Welke BBM voor langzame sloep?

Berichtdoor vuuren1 » 13 Mrt 2017, 03:06

Als je rustig wilt varen kom je met 2KW een heel eind.

Een 15 pk Suzuki is een geweldige motor voor een stalen boot tot ca. 7 meter.
Ik denk dan aan 3 - 3,5 ton waterverplaatsing.
Dan haal je de rompsnelheid meestal met gemak (en meer).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten