Yamaha 28 pk

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Yamaha 28 pk

Berichtdoor ar1g3 » 29 Jan 2017, 13:52

Ik heb een Yamaha 28pk buitenboord, dit is eentje uit de jaren '70. Nu blijkt het echter onmogelijk hier een manual voor te vinden, weet iemand waar ik er eentje kan vinden? Internet al afgespeurd maar nog niets tegen gekomen..
ar1g3
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 29 Jan 2017, 13:48
ligplaats:
info:

Re: Yamaha 28 pk

Berichtdoor henkvd » 29 Jan 2017, 14:08

Een repair manual heb ik nooit kunnen vinden, dan kom je uit bij een algemeen manual bv van Seloc, een parts manual met exploded views is er wel hoppelijk heb je daar voldoende aan.
http://gjoel-marinecenter.dk/upload/YAM ... 819801.pdf
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Yamaha 28 pk

Berichtdoor ar1g3 » 30 Jan 2017, 02:56

Bedankt voor de link, daar ben ik inderdaad al wel wat mee!

Heb ook Yamaha zelf eens gecontacteerd, er moet toch ooit een manual voor deze motor hebben bestaan, of een bron van informatie. Anders kon niemand aan deze motor werken.. Ik lees wel vaak op internet dat de 28A bijna identiek is aan de 25A en de 30A, misschien dat ik een manual voor deze motoren kan gebruiken want die vind ik wel.
ar1g3
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 29 Jan 2017, 13:48
ligplaats:
info:

Re: Yamaha 28 pk

Berichtdoor broekie » 30 Jan 2017, 08:36

In de tijd dat deze motoren actueel waren, waren er werkplaatshandboeken voor de dealer.
Voor de onderdelen de micro fishes in exploded views. Die gingen in zo'n viewer.
Ook had Yamaha een programma op de PC waarmee je de onderdelen die je opgezocht had, kon bestellen op nummer.

Of deze info ooit alsnog online is gezet weet ik niet.

De 25A en 28A zijn in de basis hetzelfde met kleine verchillen. 25A had nog een breekpen, de 28A een slipschroef als voorbeeld.
Hans Pel in Aalsmeer kan je helpen aan onderdelen en kennis.
De oudere Yamaha dealers ook. Ze zullen ook best van hun onderdelen af willen omdat deze dingen toch uitsterven.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Yamaha 28 pk

Berichtdoor ar1g3 » 30 Jan 2017, 12:48

Leuk om weten want ik heb wel wat onderdelen nodig, was al aan het vrezen voor een gepeperde rekening!

Ik zal Hans Pel eens contacteren, qua onderdelen is het geen optie tenzij hij kan verzenden want ik kom uit België, maar kennis is altijd handig! Misschien kan hij me aan een werkplaatshandboek helpen. Ik blijf sowieso de verschillende Yamaha Dealers hier in België contacteren, er moet toch ergens zo een handboek zijn! Ben vooral uit op de afstelgegevens, en de compressiewaarden. De motor is drie jaar geleden draaiend weg gezet dus ik wil wel graag wat tests doen om mij ervan te vergewissen dat hij nog goed is.
ar1g3
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 29 Jan 2017, 13:48
ligplaats:
info:

Re: Yamaha 28 pk

Berichtdoor micha » 02 Feb 2017, 15:19

Ik zou gewoon beginnen met de motor te controleren op vonk en compressie. De exacte waarde hoef je niet persee te weten. En contactpunten zet je gewoon op 0.5 mm. Daarmee gaat ie echt wel lopen als je blok en carburateur goed zijn. Als je een compressie meter hebt moet je een compressie boven de 7 hebben en niet veel compressie verschil tussen de cilinders. Wat heb je nog nodig? Volgens mij heb ik nog een onsteking liggen van een yamaha, ligt wel uit elkaar. Hiervan was 1 ontstekings spoel slecht waardoor hij niet wilde vonken op 1 cilinder.
micha
 
Berichten: 348
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Yamaha 28 pk

Berichtdoor ar1g3 » 04 Feb 2017, 00:41

Daarstraks compressietest gedaan, dat gaf 6 bar droog op beide cilinders. Handgetrokken getest, heb nog geen batterij kunnen aansluiten om elektrisch te starten. Dat doe ik volgende week als ik terug ben van vakantie, doe ik ook eens een natte test. Verder heb ik nieuwe bougies gestoken en brandstoffilter gedaan. Ga ook nog de impeller vervangen en alle waterkanalen in de staart uitblazen want de motor heeft lang op een boot in het water gehangen en de zeefjes voor de waterinlaat zaten helemaal toe met slib, wil dat dus niet door de motor trekken.

Eens hij draait denk ik aan het uitkuisen van de carburator

Welke mengverhouding moet ik hanteren voor deze motor, 50:1 of 100:1?
ar1g3
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 29 Jan 2017, 13:48
ligplaats:
info:

Re: Yamaha 28 pk

Berichtdoor henkvd » 04 Feb 2017, 00:57

1:50 voor deze oldtimer, 1:100 is voor de latere modellen, staat op de motor als het 1:100 is op de zijkant achter.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Yamaha 28 pk

Berichtdoor ar1g3 » 18 Feb 2017, 02:30

henkvd schreef:1:50 voor deze oldtimer, 1:100 is voor de latere modellen, staat op de motor als het 1:100 is op de zijkant achter.

Dankjewel!

In de staart heb ik wat corrosie gevonden onder de 'oil seal protector' zoals Yamaha het noemt.
Afbeelding

Mij lijkt dat dit geen effect zou mogen hebben op de werking van de waterpomp, en als ik wat silicone gebruik om het af te dichten denk ik dat het ook niet zal lekken naar de ruimte waar de schakelstang de versnellingsbak in gaat. Ben ik juist aan het denken?
ar1g3
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 29 Jan 2017, 13:48
ligplaats:
info:

Re: Yamaha 28 pk

Berichtdoor broekie » 18 Feb 2017, 08:15

Schoonmaken en behandelen zodat het niet verder corrodeert.
Is de staartolie mooi blank? Anders zou je de keerring kunnen vervangen.
Je zou de staart op druk kunnen zetten en dan de keerring controleren.
Moet je wel het pompje wat je aansluit op een van de oliepluggen hebben. als de olie wit is.
Als je de pomp weer monteert, alles goed in waterbestendig vet zetten.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Volgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten