Stationair toerental 15pk 2 takt yamaha? - Opgelost

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Stationair toerental 15pk 2 takt yamaha? - Opgelost

Berichtdoor Amersfow » 25 Feb 2012, 12:39

Hi. Ik ben een 15 pk Yamaha uit '86 aan het afstellen. Heb nu een stationair TT van ~760 gemeten op het vliegwiel. Als ik m in zijn werk zet gaat hij naar ~650. Is dat goed? Of mag het nog hoger? (echt lekker lopen doetie nog niet).

Ik dacht dat ik de gasklep helemaal op nul zou kunnen zetten en dan met de stationaire sproeier m aan de gang zou kunnen zetten, maar ik zit dan al op 2 slagen van het schroefje en nog slaat die af, dus zet de gasklep iets bij. Tips?
Laatst gewijzigd door Amersfow op 25 Feb 2012, 21:12, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1841
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Stationair toerental 15pk 2 takt yamaha?

Berichtdoor Harini » 25 Feb 2012, 12:50

Het toerental is wat laag voor een 2-takt.
Die draaien wat onregelmatiger dan een 4-takt.

De afstelling heeft buiten het stationair schroefje nog te maken met meer dingen.
Een van de eerste is het schroeje dat de mengselverhouding regelt goed te ztten.
Helemaal indraaien en dat ca. 1,5 slag terug.

Daarnaast je voorontsteking.
Daar moet je een scoop voor hebben.
Deze gegevens heb ik niet paraat, daar moet je een handboek bij nemen.
Harini
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 10:07
ligplaats:
info:

Re: Stationair toerental 15pk 2 takt yamaha?

Berichtdoor gast » 25 Feb 2012, 12:55

9 van de 10 keer heeft het niet met de afstelling te maken maar met vervuiling. (als het aan de afstelling ligt komt dat meestal omdat iemand heeft lopen knutselen) De 15 van Yamaha ( welke is het de C of D )is een heel mooi lopende motor die niet vanzelf afstelling behoeft, en als dit wel het geval is dan moet dit zo gepiept zijn.
Ik denk dat een ultrasoon badje wonderen verricht, en anders even goed schoonmaken met amonika. (eerste heeft de voorkeur)
gast
 

Re: Stationair toerental 15pk 2 takt yamaha?

Berichtdoor Amersfow » 25 Feb 2012, 17:28

OK. Het is een 15D. BTW; wat is de verkoopwaarde van zo'n motor met stuurknuppel? (uit '86). En wat inclusief afstandbediening?
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1841
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Stationair toerental 15pk 2 takt yamaha?

Berichtdoor gast » 25 Feb 2012, 17:33

Amersfow schreef:OK. Het is een 15D. BTW; wat is de verkoopwaarde van zo'n motor met stuurknuppel? (uit '86). En wat inclusief afstandbediening?


Afhankelijk van de staat tussen de 550 en 800.
gast
 

Re: Stationair toerental 15pk 2 takt yamaha? - Opgelost

Berichtdoor henkvd » 25 Feb 2012, 21:47

Er staat dan wel -opgelost- bij het topic, dan zijn we ook benieuwd naar de oplossing.
De luchtmengsel stelschroef is in ieder geval niet de oplossing.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Stationair toerental 15pk 2 takt yamaha? - Opgelost

Berichtdoor gast » 25 Feb 2012, 22:32

De stelschroef is nooit de oplossing maar wel altijd het ding waar iedereen aan gaat lopen draaien.
Ik heb een 15 D gehad die beroerd liep en uitging omdat er een gat in de koelplaat zat, de eigenaar die hem inruilde had alles al geprobeerd op zijn manier maar de motor bleef raar lopen. Toen mijn monteur de oorzaak had gevonden (koelplaat dus) is hij nog een haluur bezig geweest om de motor weer op de juiste instelling te krijgen.

Maar zoals ik al schreef, vervuiling en geen onderhoud is vaak de boosdoener van slecht lopende motoren.
gast
 

Re: Stationair toerental 15pk 2 takt yamaha? - Opgelost

Berichtdoor Harini » 26 Feb 2012, 07:55

Vervuiling is inderdaad meestal de oorzaak als BB niet goed draaien, afslaan of alleen op de choke lopen.
Deze kenmerken kwamen niet naar voren. Als de motor vervuild is, loopt hij geen 760 en 650 toeren stationair, maar slaat hij af.
Ik ging ervan uit dat de vraagsteller de motor stationair aan het afstellen was.
Dan komt het voor dat men aan dit schroefje heeft gedraaid en dan krijg je hem ook niet goed.
Dus als eerste deze simpele dingen even nalopen voordat je dieper en verder gaat.

Uiteindelijk kan het natuurlijk aan heel veel dingen liggen. Dan moet je met afstelgegevens en gereedschappen aan de gang.
Harini
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 10:07
ligplaats:
info:

Re: Stationair toerental 15pk 2 takt yamaha? - Opgelost

Berichtdoor gast » 26 Feb 2012, 11:09

Het stelschroefje is niet het eerste simpele ding waar je aan gaat draaien, het dingetje verdraait zichzelf namelijk niet.
Een vervuiling in de carburateur zorgt voor klachten zoals aangegeven, slecht lopen, terugvallen in stationair en soms zelfs uitvallen.
Ik heb het hier over minime vervuiling en niet bijv een pluisje voor de sproeier, dat eerste komt van jarenlang gebruik en heel vaak door weinig -goed- onderhoud. Ultrasoon maak alles brandschoon en ik spreek uit ruimschootse ervaring dat dit wonderen doet bij slechtlopende motoren. Ik heb nu een High Trust staan die een aantal jaar stilgestaan heeft, loopt slecht maar ik ben 100% zeker dat een badje hem goed zal doen :)
gast
 

Re: Stationair toerental 15pk 2 takt yamaha? - Opgelost

Berichtdoor ..... » 08 Dec 2013, 13:50

Bericht door marcel » zo 15 jul 2012, 09:50

he hoi ik heb gewoon een vraag voor ieder die het antwoord heeft .... heb namelijk een 9.9D met een 6 kleps membraam heb er sins kort een carb op gezet van een 15 (2e hands) maar denk dat de vorige eigenaar met de sproeiers aan het klooien is geweest zit namelijk een 135 /76/56/ in van onder naar boven.. weet iemand welke maten dat moeten zijn ???? hij loopt verder wel oke maar heb het gevoel dat hij niet vol in de toeren komt .. de motor hangt aan zidiac 310
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten