Conserveren is alleen nodig mits je wil dat hij extra beschermd is van binnen voor een langere tijd stilstand.
Er is zoveel niet echt nodig, maar dat is aan de eigenaar van motoren, auto's en vele bezittingen.
Goed onderhoud komt de levensduur ten goede en voorkomt onnodige storing en kosten.
In de jaren 70 en 80 (misschien nu nog) gaf Yamaha Nederland in Aalsmeer cursussen voor het repareren en onderhouden van Yamaha BB motoren.
Daar leerde je winter klaar maken. En dat was ook wat olie meespuiten in de inlaat bij het leegdraaien.
Je kunt je lakwerk ook in de was zetten, maar is niet nodig.
Smeerpunten even een spuitje geven, maar is niet nodig als er nog wat vet in zit.
Schroefas invetten zodat je in de toekomst de schroef er makkelijk af krijgt, maar is niet nodig.
RVS boutjes bij montage invetten, is niet echt nodig.
Zo kun je onderhoud en Onderhoud plegen.
Zelf spuit ik bij mijn motoren (Honda Boldor '79) de scheepsmotor en andere dingen de metalen delen altijd in met Wurth anti corrosie spray.
https://eshop.wurth.com.au/Corrosion-pr ... en/US/AUD/
Zeker de BB--motoren die op zout varen hebben er baat bij.
Geen witte oxide op de aluminium en geen roest of andere narigheid langs pakkingvlakken en boutjes.
De Boldor staat keurig ingespoten in de winterslaap. In het voorjaar geen aanslag op chroom en andere metalen delen.
Kost weinig en voorkomt veel als je de kleine moeite neemt om de spullen even te behartigen.