mercury start moeilijk

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

mercury start moeilijk

Berichtdoor rebel » 29 Okt 2016, 18:53

mijn mercury 50 pk 3cil.tweetakt bouwjaar 2000 start moeilijk na een aantal weken stilstand
ik draai de motor na het varen altijd leeg ..dus laten draaien tot hij stil valt
ik pomp de knijpbal altijd hard bij het starten en de choke volaan er bij...
hij geef dan direkt even leven slaat vervolgens af om daarna zeker 6 a7 startpogingen geen teken van leven meer te geven :roll:
daarna rommel ik met de choke en en start hij op een gegeven moment wel
ik heb volop stroom en hij draait snel rond bij het starten
eenmaal warm is het tikken en lopen...mijn benzine is altijd vers daar zorg ik wel voor..
wie o wie weet raad??
gr.rebel
rebel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 04 Mrt 2012, 15:14
ligplaats:
info:

Re: mercury start moeilijk

Berichtdoor rebel » 29 Okt 2016, 19:18

ps. bij de eerste keer dat de motor lijkt te starten minder ik gelijk de choke..om verzuipen te verkomen
rebel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 04 Mrt 2012, 15:14
ligplaats:
info:

Re: mercury start moeilijk

Berichtdoor gast » 30 Okt 2016, 01:54

Wanneer laatste onderhoud gehad?

Carburateur leegdraaien is echt niet zalig
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: mercury start moeilijk

Berichtdoor broekie » 30 Okt 2016, 08:11

Eerste vraag is inderdaad wanneer de motor echt onderhoud heeft gehad. Brandstof filter schoongemaakt, verse bougies enz.
Maar omdat hij warm wel direct start zal de oplossing niet direct daar zijn te vinden zijn.
Een goed onderhouden motor zal uiteraard koud wel makkelijker aanslaan.

Daarnaast verzuipt de motor niet met de choke vol aan als hij aanslaat. Hij draait wel te rijk. Daarna de choke pas terugnemen.

Omdat je het systeem leeg draait, zal er mogelijk ergens in de benzine toevoer een leegte zijn welke de brandstof pomp moet volpompen.
Daar moet je dan voor doorstarten als de motor na de eerste klap op aanwezige restdampen even aanslaat.

Als je leeg draait slaat de motor af, maar dan is niet alles verbrand.
Trek de choke maar eens uit als hij af wil slaan bij leeg draaien.
Je motor loeit weer behoorlijk op met het rijke restje. Dat beetje blijkt achter.
Dat beetje benzine gebruik jij bij de eerste keer dat je weer gaat starten met choke.
Dat korte draai moment zal onvoldoende zijn om de nieuwe toevoer op tijd in orde te hebben, en hij slaat af.
Met doorstarten pomp je de boel vol en de motor start opnieuw.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: mercury start moeilijk

Berichtdoor rebel » 30 Okt 2016, 10:58

bij het leegdraaien druk ik dan ook op het pinnetje waar de brandstofstekker op gaat
je hoor dan dat tie lucht pakt...door het wegzuigen van de benzine in de leidingen
er zitten goede bougies in met twee van die vorkjes, ik heb er nieuwe in gehad helemaal zonder die vorkjes
toen leek het nog slechter te gaan de motor is nu twee jaar in mijn bezit en is nog niet na gekeken door een dealer bij mij
heb vorig jaar de impeller en de staart olie gedaan..maar dat heeft er niet veel mee te maken

ben gisteren nog wezen varen en heb hem deze keer is niet leeggedraait
je moet iets proberen
gr.rebel
rebel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 04 Mrt 2012, 15:14
ligplaats:
info:

Re: mercury start moeilijk

Berichtdoor EricS » 30 Okt 2016, 15:18

Misschien is je manier van starten niet goed.Je motor heeft een choke die benzine inspuit in het carter.Als je gaat starten met koude motor:

-pompbal knijpen tot hij hard is
-kleine hendel op je afstandbedieningshuis naar voren doen.Hierdoor geef je wat gas.
-starten en tegelijkertijd de contactsleutel ingedrukt houden(hierdoor choke je)
-als de motor aanslaat moet je de contactsleutel loslaten.
-als de motor wil afslaan ,even de contactsleutel indrukken zodat er weer wat extra benzine ingespoten wordt.
-als de motor blijft lopen het kleine hendeltje weer naar beneden doen.
EricS
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 15 Okt 2016, 00:21
ligplaats: Alphen a/d Rijn
info:

Re: mercury start moeilijk

Berichtdoor broekerhaven » 30 Okt 2016, 19:59

Kreeg het idee dat de motor hand gestart werd ..
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: mercury start moeilijk

Berichtdoor rebel » 30 Okt 2016, 20:27

hij is elektrisch gestart...wat er gezegt word over de contact sleutel indrukken is voor mij nieuw :idea:
is kijken of dat daadwerkelijk ook gaat tis de originele a.b die bij de motor hoort
gr.rebel
rebel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 04 Mrt 2012, 15:14
ligplaats:
info:

Re: mercury start moeilijk

Berichtdoor gast » 31 Okt 2016, 06:57

Als de originele quicksilver remote hebt zit de choke ook in je contact (sommigen hebben een zwart klikschakelaartje die je omhoog drukt)
Dit is geen methode om benzine in te spuiten maar gewoon de bediening van de chokeklep, bij motor op contact zonder te starten hoor je de choke dan ook klikken zodra je de sleutel indrukt. In het begin op dezemanier te starten en te choken heb je in het begin wel wat oefening nodig, je moet immers de sleutel blijven indrukken en tegelijkertijd de sleutel van het starten afhalen. Maar daar heb je na een aantal maar handigheid in.
Overigens denk ik niet aan een choke probleem, ts geeft al aan dat hij deze al gebruikt op de motor zelf.
Wat nog wel een issue kan zijn is het gebruik van de leveller (ofwel in de vrij wat gas geven), dan krijg je dit soort problemen ook.
Onderstaande is een originele afstandbediening van Mercury/Mariner, even het topic doorlezen en je komt de foto tegen.

http://www.watersportforum.eu/viewtopic ... 0&start=10

Mocht dit alles niet helpen is het advies, ultrasoon en synchroon stellen.
Overigens is je carburateurs leegdraaien in het seizoen niet zaligmakend, dat doe je wel aan het einde van het vaarseizoen als je de motor winterklaar maakt (dus ook een beurtje voor lang plezier)
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: mercury start moeilijk

Berichtdoor EricS » 31 Okt 2016, 13:57

@Chaea : Volgens Rebel is de motor van 2000.Die hebben helemaal geen chokeklep.
EricS
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 15 Okt 2016, 00:21
ligplaats: Alphen a/d Rijn
info:

Volgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: chaea en 24 gasten