mercury start moeilijk

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: mercury start moeilijk

Berichtdoor broekie » 12 Nov 2016, 09:00

Conserveren is alleen nodig mits je wil dat hij extra beschermd is van binnen voor een langere tijd stilstand.
Er is zoveel niet echt nodig, maar dat is aan de eigenaar van motoren, auto's en vele bezittingen.

Goed onderhoud komt de levensduur ten goede en voorkomt onnodige storing en kosten.

In de jaren 70 en 80 (misschien nu nog) gaf Yamaha Nederland in Aalsmeer cursussen voor het repareren en onderhouden van Yamaha BB motoren.
Daar leerde je winter klaar maken. En dat was ook wat olie meespuiten in de inlaat bij het leegdraaien.

Je kunt je lakwerk ook in de was zetten, maar is niet nodig.
Smeerpunten even een spuitje geven, maar is niet nodig als er nog wat vet in zit.
Schroefas invetten zodat je in de toekomst de schroef er makkelijk af krijgt, maar is niet nodig.
RVS boutjes bij montage invetten, is niet echt nodig.

Zo kun je onderhoud en Onderhoud plegen.

Zelf spuit ik bij mijn motoren (Honda Boldor '79) de scheepsmotor en andere dingen de metalen delen altijd in met Wurth anti corrosie spray.

https://eshop.wurth.com.au/Corrosion-pr ... en/US/AUD/

Zeker de BB--motoren die op zout varen hebben er baat bij.
Geen witte oxide op de aluminium en geen roest of andere narigheid langs pakkingvlakken en boutjes.
De Boldor staat keurig ingespoten in de winterslaap. In het voorjaar geen aanslag op chroom en andere metalen delen.
Kost weinig en voorkomt veel als je de kleine moeite neemt om de spullen even te behartigen.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: mercury start moeilijk

Berichtdoor gast » 12 Nov 2016, 10:06

WD 40 is een anti corrosiemiddel (waterwerend/verdrijvend) welke een smerende werking heeft, binnenin de motor heeft het niet veel nut omdat de 2 takt olie al helemaal door het systeem gaat.
Maar niet onbelangrijk, WD40 verwijderd ook vet van de oppervlaktes waarop je het gebruikt en juist dat vettige laagje wil je graag hebben binnenin je motor.
Met andere woorden, je vervangt het al aanwezige olielaagje voor een WD40 laagje. ( en als WD40 beter was dan de 2 stroke oil dan mengde je in het seizoen natuurlijk wel met busjes WD40 ;) )

Niet doen dus

Buitenom is een heel ander verhaal, voor conserveren van de zichtbare delen, al is een Mercury van zichzelf vaak al wat vetter dan een 1:100 motor (door zijn eigen rookwalmen dei bij het begin van het starten met de lucht de kap ingezogen worden (is ook weer een conserverende werking)
Maar de bougie's zijn heel vaak de vergeten delen waar in verloop van tijd roest op komt, ze hoeven er niet uit maar gewoon een puf WD40 per stuk en ze blijven mooi.
Buitenom gebruik ik na schoonmaak altijd Speedwax welke ik uitpoets en daarna een kleedje over de motor.

Maar de beste maatregel is toch echt een winterbeurt :!:
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: mercury start moeilijk

Berichtdoor gast » 12 Nov 2016, 10:06

WD 40 is een anti corrosiemiddel (waterwerend/verdrijvend) welke een smerende werking heeft, binnenin de motor heeft het niet veel nut omdat de 2 takt olie al helemaal door het systeem gaat.
Maar niet onbelangrijk, WD40 verwijderd ook vet van de oppervlaktes waarop je het gebruikt en juist dat vettige laagje wil je graag hebben binnenin je motor.
Met andere woorden, je vervangt het al aanwezige olielaagje voor een WD40 laagje. ( en als WD40 beter was dan de 2 stroke oil dan mengde je in het seizoen natuurlijk wel met busjes WD40 ;) )

Niet doen dus

Buitenom is een heel ander verhaal, voor conserveren van de zichtbare delen, al is een Mercury van zichzelf vaak al wat vetter dan een 1:100 motor (door zijn eigen rookwalmen dei bij het begin van het starten met de lucht de kap ingezogen worden (is ook weer een conserverende werking)
Maar de bougie's zijn heel vaak de vergeten delen waar in verloop van tijd roest op komt, ze hoeven er niet uit maar gewoon een puf WD40 per stuk en ze blijven mooi.
Buitenom gebruik ik na schoonmaak altijd Speedwax welke ik uitpoets en daarna een kleedje over de motor.

Maar de beste maatregel is toch echt een winterbeurt :!:
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: mercury start moeilijk

Berichtdoor rebel » 12 Nov 2016, 14:48

oke dan geen wd 40...
de carburators zijn nu leeg,, heef volpompen met aspen benzine en even rond starten nog iets positiefs ??
er zal nu toch wel iets te doen zijn wat de carburators de komende 5 maanden conserveert en misschien nog wat reinigt?
rebel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 04 Mrt 2012, 15:14
ligplaats:
info:

Re: mercury start moeilijk

Berichtdoor broekie » 12 Nov 2016, 17:10

Geen WD40 nemen, dat heb ik ook niet aangegeven.
Neem een dikke olie, bv pure 2-takt olie.
Je neemt een oliespuit en een paar flinke scheuten meespuiten in de carbs bij het leegdraaien.
Gaat wel roken en slaat dan af.
Klaar, niets meer aan doen tot volgend jaar.

Is toch logisch en een simpele manier om de boel binnen lekker vet te hebben.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Vorige

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten