Connector afstandsbediening buitenboordmotor

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Connector afstandsbediening buitenboordmotor

Berichtdoor markvh » 14 Okt 2016, 22:41

Hallo allemaal,

eerste berichtje op dit forum en al onmiddellijk tonen dat ik niets ken van boten en/of motoren! :D
ik heb ook nog niet ontdekt hoe een foto te plaatsen...

Net een tweedehands boot gekocht waar "wat" werk aan is, maar buitenboordmotor start zonder het minste probleem. Enige wat ik niet begrijp is een soort connector aan een kabel die aan de afstandsbediening van de motor hangt (rond met enkele pinnen in).

dus twee kabels van accu rechtstreeks naar motor en 3 of 4 kabels van motor naar afstandsbediening, en dan nog deze kabel van 20-tal cm met de connector aan het eind.
Ik vermoed dat hier stroom op zal komen te staan zodra de motor draait, maar nog niet getest. Waarvoor dient deze connector, wat moet hierop aangesloten worden?

(en even off topic vorr dit deel van het forum: ook een antenne geïnstalleerd met loshangende kabel en connector. Hoe kan ik gemakkelijk testen of deze antenne nog werkt?)

hartelijk dank bij voorbaat!

Greets,
Mark
markvh
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 14 Okt 2016, 22:28
ligplaats: België
info:

Re: Connector afstandsbediening buitenboordmotor

Berichtdoor henkvd » 14 Okt 2016, 23:05

Hallo Mark

Foto plaatsen lees even dit na viewtopic.php?f=35&t=1112


Ronde connector klinkt als Yamaha, de dikke kabels naar een accu , de dunnere draden voor starten, choke, stoppen en een vet toerenteller.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Connector afstandsbediening buitenboordmotor

Berichtdoor markvh » 14 Okt 2016, 23:15

bedankt voor de link

Afbeelding

is een mariner 55pk, waarschijnlijk ook gewoon afkomstig uit de Yamaha fabriek ;-)
dus dan is die connector voor de toerenteller? lijkt me inderdaad voor de hand liggend. :-)
markvh
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 14 Okt 2016, 22:28
ligplaats: België
info:

Re: Connector afstandsbediening buitenboordmotor

Berichtdoor henkvd » 14 Okt 2016, 23:17

Als het om de ronde connector gaat op de foto dat is een toerenteller aansluiting, 3 pennen, + en - 12 Volt en het tacho signaal.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Connector afstandsbediening buitenboordmotor

Berichtdoor Onze tobbe » 14 Okt 2016, 23:26

.
Laatst gewijzigd door Onze tobbe op 23 Okt 2016, 20:00, in totaal 1 keer gewijzigd.
Onze tobbe
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 12 Aug 2016, 16:39
ligplaats:
info:

Re: Connector afstandsbediening buitenboordmotor

Berichtdoor gast » 15 Okt 2016, 06:17

Is een Quicksilver remotecontrol, heb je Mercury of Mariner, tenminste als alles origineel is.
Het is heel normaal dat die aansluiting daar zit, en dat die er loos bij hangt want vaak gebruikt men de optie niet.

Het is zoals Henk al schijft de aansluiting voor toerenteller etc, daar komt een kabelboom op die vanuit de motor naar deze aansluiting gaat en zodoende in verbinding staat met het contact van je remotecontrol, van hieruit loopt weer een kabelboompje naar je meters vaak met daaraan weer losse aansluitingen.
Is moeilijk om het zo neer te schrijven dat je er een goed beeld bij hebt, maar het belangrijkste is dat je weet waarom dat stekkertje daar zit. ;)

Om alvast je eventuele volgende vraag te beantwoorden, uiteraard kan je daar metertjes op gaan aansluiten maar om de juiste originele accessoires bij jouw motor te krijgen moet je geluk hebben bij het zoeken hiervan. Je kan natuurlijk niet originele meters gebruiken, maar dan ben je wel even zoet met uitvinden waar en hoe deze aangesloten moeten worden vanaf de motor.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Connector afstandsbediening buitenboordmotor

Berichtdoor henkvd » 15 Okt 2016, 11:04

Alleen een org toerenteller werkt op deze aansluiting, komt omdat het signaal wordt afgetapt van de laadspoel, erg ongebruikelijk in toerenteller land.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Connector afstandsbediening buitenboordmotor

Berichtdoor markvh » 20 Nov 2016, 18:28

Een beetje laat, maar toch allen bedankt voor de reacties. :-)

Ondertussen ook al een eerste keer gevaren met mijn bootje (na alle lekken gedicht te hebben) zonder toerenteller. :D
Mag ik ervan uitgaan dat ik gewoon tot maximale snelheid/toerental mag gas geven?
markvh
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 14 Okt 2016, 22:28
ligplaats: België
info:

Re: Connector afstandsbediening buitenboordmotor

Berichtdoor markvh » 24 Nov 2016, 17:27

Niemand?

ik vermoed dat er nog mensen zijn zonder toerenteller op hun buitenboord motor? Gevenjullie tot het maximum gas of niet?

Greets,
Mark
markvh
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 14 Okt 2016, 22:28
ligplaats: België
info:

Re: Connector afstandsbediening buitenboordmotor

Berichtdoor gast » 24 Nov 2016, 19:52

Je mag de motor gewoon vol belasten.
Wel rekening houden met de geldende regels op het water natuurlijk.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten