Te zware BB motor??

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Te zware BB motor??

Berichtdoor Byl54 » 05 Okt 2016, 09:39

Ter info.
Een fascinerende korte video over waarom gewichtsverdeling zo belangrijk is voor aanhangwagens. Dit is het seizoen waarin veel boten verankerd zullen liggen voor de winter. Goed om te weten wat er kan gebeuren met grote buitenboordmotoren op de achterkant.

https://youtu.be/4jk9H5AB4lM
Gebruikers-avatar
Byl54
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:17
Woonplaats: Nederland
ligplaats: Nieuwegein
info:

Re: Te zware BB motor??

Berichtdoor aquanaut » 05 Okt 2016, 21:00

De term kogeldruk is er niet voor niets.....

5 % van het aanhanger gewicht plus belasting moet op de kogel rusten.
Lukt dit niet zal je massa moeten toevoegen voor de aanhanger-as teneinde dit te bereiken.

Leuk filmpje!

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Te zware BB motor??

Berichtdoor Noordvaarder » 05 Okt 2016, 22:17

aquanaut schreef:Lukt dit niet, zal je massa moeten toevoegen voor de aanhanger-as teneinde dit te bereiken.

Dat kan niet altijd de bedoeling zijn en een oplossing zijn.
Voorbeeld:
Aanhanger, enkele as,draagvermogen, 1500 kg.
Gewicht aanhanger is 300 kg
Lading is 1200kg.
Kogeldruk is 2% van het bruto gewicht van de aanhanger.
Je kunt dan nooit extra gewicht voor de as brengen,want dan ga je over het totale gewicht van de aanhanger komen.
Dan helpt maar 1 oplossing.Gewicht achter de as verminderen,of bij een verstelbare as,de as naar achteren zetten.
Noordvaarder
 

Re: Te zware BB motor??

Berichtdoor aquanaut » 06 Okt 2016, 06:03

Ik ben het helemaal met je eens Wiebren.
Alleen als toevoegen van gewicht resulteert in het overschrijden van het maximum laadvermogen van de trailer is de trailer simpelweg niet geschikt voor de boot motor combi.
Het weghalen van gewicht achter de as betekend in vele gevallen het verwijderen van de BB en dat kan niet de bedoeling zijn.
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Te zware BB motor??

Berichtdoor gast » 06 Okt 2016, 06:24

Dit filmpje laat vooral zien wat verkeerde belading doet, dit is niet anders met een sleurhut, paardentrailer,aanhanger,oplegger of wat dan ook achter hangt.
Een boottrailer hoort zo ingesteld te zijn dan er nog geen kwart achter de as uitsteekt en waarbij de punt van de boot iets onder horizontaal staat, het euvel is heel simpel te voorkomen, de trailer mag los niet achter over kiepen of door heel lichte druk dit doen. (geldt dus voor alles wat achter je auto hangt)

Overigens is de oorzaak van het slingeren, buiten de extreme gevallen zoals ongeval of verkeerde belading om, het verschil in snelheid van de combinatie.
Klinkt raar maar het is een miniem verschil hierin wat het veroorzaakt en bijna altijd als de combi zwaar geladen is, dus een bootrailer met een boot met inboard gaat slingeren omdat de massa zich niet snel genoeg aanpast aan de snelheid van het te trekken voertuig, hij gaat dus iets sneller maar omdat hij beperkt zit aan het langzamere voertuig gaat hij slingeren.

Daarom moet je ook niet remmen wat veel mensen doen maar juist gas bijgeven, en je zal merken dat het slingeren stopt omdat bijden weer op dezelfde snelheid komen.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Te zware BB motor??

Berichtdoor HermanT » 06 Okt 2016, 07:39

En let op de max kogeldruk welke op de trekhaak behoort te staan, meestal 50 of 75 kg.
Excellent 900 "ORION"
fotograaf in ruste, maar niet zo rustig
Gebruikers-avatar
HermanT
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 14 Nov 2015, 08:28
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Heerenveen
info:

Re: Te zware BB motor??

Berichtdoor broekie » 06 Okt 2016, 07:42

In dit voorbeeld is alle gewicht op de uiteinden geplaatst om het effect duidelijk aan te tonen.
Je moet altijd zoveel mogelijk gewicht in de buurt van de as laden om slingereffecten tegen te gaan.
Met een BB motor is dat lastig natuurlijk, maar als je losse brandstoftanks hebt kun je daar rekening mee houden.

De plaats van de as is bij boottrailers erg belangrijk.
Tandem assers hebben er minder last van, maar zijn weer onhandig met manoeuvreren vind ik.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Te zware BB motor??

Berichtdoor Noordvaarder » 06 Okt 2016, 12:30

HermanT schreef:En let op de max kogeldruk welke op de trekhaak behoort te staan, meestal 50 of 75 kg.

Je kunt beter iets teveel op de kogel hebben staan, dan te weinig of een negatieve druk hebben.
Te weinig of een negatieve druk op de kogel,is dan garantie voor een slingerende aanhanger,omdat de voorwagen dan te licht is,en geen druk op de achterwielen heeft.
Noordvaarder
 


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten