Johnson 20pk seahorse vonkt niet?

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Johnson 20pk seahorse vonkt niet?

Berichtdoor Mickietjuh » 08 Sep 2016, 16:52

Beste lezers,

Ik heb sinds een paar dagen een 20pk johnson sea horse 2 takt 2 cilinder langstaart motor, de motor stond volgens de eigenaar al een hele tijd stil omdat ie geen passende boot had.

nu dacht ik even de carburateur schoon te maken, benzineslangen vervangen en weer starten.

Helaas vonken beide bougies niet, ook met een andere om te testen (ngk scooter bougie) komt er geen vonk vanaf.

Nou moet dit haast wel aan de ontsteking of bobine liggen, mijn vraag is of dit een vaker voorkomend probleem is en welke ik het beste als eerste kan proberen te vervangen?

Ook krijg ik het vliegwiel niet los, zijn hier nog speciale taktieken voor?

Alvast heel vriendelijk bedankt.

Mvg,
Mick
Mickietjuh
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 08 Sep 2016, 16:43
ligplaats: Zaandam westzanerveld
info:

Re: Johnson 20pk seahorse vonkt niet?

Berichtdoor henkvd » 08 Sep 2016, 16:57

Als eerste ff kijken of er geen dodemans schakelaar gemonteerd zit die het vonken belemmert doordat het vorkje er niet tussen zit.

Verder oudere Johnson en bobines, is meestal gescheurde spoelen onder het vliegwiel, vliegwiel verwijderen met een geschikte trek set, geen gewone poelietrekker hiermee loop je kans de magneten in de binnenrand van het vliegwiel te breken.

dit is bv een geschikte set, bij een beetje handigheid ook zelf te maken
http://www.tools2go.nl/11678552/poelie- ... 0wod3OcA7A
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Johnson 20pk seahorse vonkt niet?

Berichtdoor micha » 08 Sep 2016, 17:12

Ik denk dat je wat meer info moet geven van de motor. Wat Henkvd zei is dat het in je killswitch circuit kan zitten. Nu kan dat zitten in je afstandsbediening of aan de motor zelf. De bobines kunnen kapot zijn maar dan heb je al wel een hele oude motor. Ik gok echter dat he al een modernere motor hebt met een cdi. Hiervan gaan de bobines nauwelijks stuk en al helemaal niet tegelijkertijd. Hier is het eerder de powerpack die kapot kan gaan. Ik zet mijn geld echter in op Henkvd zn eerste opmerking: de dodemans schakelaar.
Voorzie ons van wat meer info in de vorm van een foto en/of typenummer.
micha
 
Berichten: 348
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Johnson 20pk seahorse vonkt niet?

Berichtdoor Mickietjuh » 05 Okt 2016, 14:06

Bedankt voor de info mannen, ik heb de killswitch inmiddels ook al losgekoppeld gehad en dat werkte niet, ook heb ik de draden doorverbonden maar dat mocht ook niet baten.

Onder het vliegwiel is alles nog helemaal schoon en netjes, geen scheurtjes of aanslag te bekennen.

Ik kan evt fotos per email of whatsapp sturen als dat handig is?

Mvg,
Mick
Mickietjuh
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 08 Sep 2016, 16:43
ligplaats: Zaandam westzanerveld
info:

Re: Johnson 20pk seahorse vonkt niet?

Berichtdoor henkvd » 06 Okt 2016, 12:46

foto,s voor het type is altijd handig, hoe je dit moet plaatsen vind je hier viewtopic.php?f=35&t=1112
Geeft gelijk meer duidelijkheid van het tupe ontsteking ( punten of cdi ontsteking is gebruikt)
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten