Motor gaat niet meer uit

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: Motor gaat niet meer uit

Berichtdoor eagle » 23 Aug 2016, 23:57

De CDI module , die voor de ontsteking zorgt, heeft een zg "Kill" aansluiting . Die is ervoor om de motor te stoppen.

Zoals Henk al zei, is dit een draad met zwart-gele kleur. Als die met massa wordt verbonden, stopt de CDI unit met het aansturen van de bobines, maw er komen dan geen vonken meer, waardoor de motor stopt.

Als test kun je deze draad aan massa leggen; De motor zal dan niet aanslaan. Als bij draaiende motor deze draad aan massa wordt gelegd, zal de motor afslaan.
Dat gebeurt normaliter door de contactsleutel, of door de dodemans schakelaar met het pols-kabeltje.

Maar als er een open verbinding is in de massa-lijn naar de Afstandbediening, werkt een en ander niet meer!

Meestal ligt dat aan de stekker van de afstandbediening.

Test: Maak een draad aan massa bij de motor. Neem het deksel weg van de CDI unit, en zoek de aansluiting waar de Zwart-gele draad aan zit. Start de motor. Raak met de massadraad de aansluiting op de CDI unit, waar de Zwatrt-gele draad aanzit, aan: Motor moet nu afslaan!

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Motor gaat niet meer uit

Berichtdoor jkos » 24 Aug 2016, 08:58

aquanaut schreef:Nog nooit een tweetakt gezien die kapot is gegaan door het dichtdraaien van de brandstof toevoer.
Als er geen brandstof aangevoerd wordt loopt de motor niet, als de motor niet loopt hoeft hij niet gesmeerd te worden.

Aquanaut

Ik wil hier toch wel even op reageren.
Zoals sommige mensen misschien wel weten ben ik ook een fervent motorfiets liefhebber.
In mijn behoorlijke verzameling heb ik ook verschillende merken 2 takt motorfietsen staan, en daar inmiddels ook wel wat ervaring mee opgebouwd.
De configuratie van mijn 2takt verzameling varieert van een eenvoudige 1 cilinder tot een viercilinder met 2 krukassen.
Op al deze motoren zit een schakelaar om de motor te stoppen, meestal de massadraad van de ontsteking, en zo hoort het ook.
Als er nu een ding is wat je met een 2 takt motorfiets NIET mag doen is de brandstoftoevoer afsluiten, de motor krijgt dan geen brandstof, waarin de zo nodige smering en koeling zit.
Nou weet ik wel dat een motorfiets niet te vergelijken is met een bb motor, maar het 2 takt principe blijft hetzelfde
Ook blijft een 2 takt motor van een motorfiets, vooral in de bergen, tijdens een afdaling gewoon rondgaan, en zal met het gas dicht, lees geen brandstof toevoer, een behoorlijke kans maken op een vastloper.
Dit gaat natuurlijk niet op voor motoren welke voorzien zijn van een aparte oliepomp, die is namelijk zo afgesteld dat hij de cilinderwanden voorziet van voldoende smeering indien het gashendel dichtstaat.
Daarom durf ik te zeggen dat ik al meerdere 2takt motoren vast heb zien lopen door een gebrek aan brandstof.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Motor gaat niet meer uit

Berichtdoor gast » 24 Aug 2016, 12:28

Sorry maar je verhaal is vreemd en mij totaal onbekend.
Een 2 t motor krijgt de smering tijdens het lopen, stopt de loop dat stopt de smering.
een buitenboordmotor heeft geen oliepomp zoals jij bedoeld en smeert zolang er brandstof is, zonder brandstof loopt de motor niet en hoeft er ook niet gesmeerd te worden.

Zolang je niet met je boot aan het eind van de wereld komt of een waterval tegen komt zal het voorbeeld van je motorfiets niet vergelijkbaar met een buitenboordmotor zijn.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Motor gaat niet meer uit

Berichtdoor aquanaut » 24 Aug 2016, 13:08

jkos schreef:Ook blijft een 2 takt motor van een motorfiets, vooral in de bergen, tijdens een afdaling gewoon rondgaan, en zal met het gas dicht, lees geen brandstof toevoer, een behoorlijke kans maken op een vastloper.

Ook dit vind ik een vreemd verhaal, als je het gas van een carburatie motor dichtdraait stopt de brandstoftoevoer helemaal niet.....
Fuel cutoff is iets wat injectiemotoren in een auto doen als brandstof besparende maatregel.

Bij een carburateur staat minimaal de stationair sproeier (of regeling) brandstof naar binnen te wapperen.
Daarbij hoeft bij afdaling geen vermogen te worden geleverd waardoor smering toch geen hot issue is.

Maar goed ik heb geen verstand van tweetakt motorfietsen dus ben wel nieuwsgierig naar de hoe en waarom, heb je toevallig plaatjes van zo'n tweetakt met losse oliepomp?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Motor gaat niet meer uit

Berichtdoor jkos » 24 Aug 2016, 21:38

Ik zal me beperken tot Suzuki, dat is wel een fabrikant die heel lang is doorgegaan met 2 takt motoren.
Google maar eens op "Posi Force" (T20 en T500) of "smeeroliepomp Suzuki GT750"
Bij de Posi Force (T 500) werd de smeeroliepomp aangedreven door de versnellingsbak. Men was alleeen vergeten dat wanneer men lang stilstond met een ingeknepen koppeling de aandrijving van de smeeroliepomp stopte.
Zo is er menig bigend lager uitgelopen terwijl men rustig stond te wachten voor bv een verkeerslicht.
Google maar eens, die jappaners zijn zo gek nog niet.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Motor gaat niet meer uit

Berichtdoor gast » 24 Aug 2016, 22:30

Maar dat heeft toch helemaal niks met buitenboordmotoren te maken, hoe interessant een onderwerp ook kan zijn.
Ook ik heb geen verstand van wegmotoren en wegens mijn complete desinteresse in deze lawaaibakken (sorry 8-) ) geloof ik je op je woord.

Mbt het onderwerp is het dus nvt, er is geen sprake van een oliepomp en de autolube/VRO/Oil Injection systemen werken alleen als de motor draait en er dus brandstof is, no fuel no oil.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Motor gaat niet meer uit

Berichtdoor eagle » 24 Aug 2016, 22:47

Autolube kijkt naar het toerental als basis; lineair verband, en daar bovenop, naar de stand van de smoorklep, volgens een door de fabrikant gekozen curve.

BBM,s hebben reed-valves (sterk a-symmetrisch, steile smalle powerband); Motorfietsen hebben zuigersturing (symmetrisch)of roterende inlaatschijf (a-symmetrisch, brede powerband).

Een van de eerste motorfietsen met zowel autolube als roterende inlaatschijven was de Kawasaki Samurai; Prachtfiets..prachtblok...

gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Motor gaat niet meer uit

Berichtdoor jkos » 24 Aug 2016, 22:56

Eagle,

Jij hebt verder gekeken voordat je reageerde, en dan zie je dat er vele wegen naar Rome leiden.
Tegen Chaea zou ik willen zeggen: Google eens op "Yamaha Autolube pomp" ik weet zeker dat je dan een smeerolie pomp tegenkomt.
Heel het systeem staat of valt met de werking van de pomp
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Motor gaat niet meer uit

Berichtdoor henkvd » 24 Aug 2016, 23:38

Niet dat het wat te maken heeft met het onderwerp Yamaha autolube is niets anders dan gewone benzine net voor dat het het carter in gaat voorzien van de juiste hoeveelheid mengsmering, systeem is ook prima uit te schakelen, mengsmering aan de benzine toevoegen en er gebeurd verder helemaal niets, het is geen smeeroliepomp, die bestaan niet voor het 2 takt systeem, carter is geen smeerolie verzamelplaats maar maakt deel uit van de brandstof inlaat om de broodnodige onderdruk in de carb te veroorzaken om wat benzine met mengsmering naar binnen te slurpen, het beetje olie nevel slaat neer en het beetje overschot wordt veelal bij het onderste krukaslager weer terug gevoerd naar het inlaatspruitstuk, wat boven de zuiger komt geeft de typische 2 takt verbrandingslucht, dat ben je definitief kwijt in de vorm van rook.

Wat heel zeker problemen geeft en niet zo heel erg lang goed gaat is zonder mengsmering een 2 takt laten draaien, heb het zelf geprobeerd door met een bromfiets met autolube waar de olietank van leeg was ( wist ik niet maar grapjas had de slang tussen tankje en oliepomp er af getrokken ) die ging niet lang goed, een korte duur van afnemende preformance, en binnen no time 0,0 compressie veroorzaakt door een keurig gat in het midden van de zuiger.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Motor gaat niet meer uit

Berichtdoor gast » 24 Aug 2016, 23:41

Ja en?
De basis is de smering met de brandstof, we zitten nu iets aan te halen wat totaal niet van toepassing is.

Ten eerste zit er geen benzinekraan op autolube of vergelijkbare motoren en ten tweede het eerste na het eerste.

Dit is een compleet zinloze discussie op een draadje waar de elektronica faalt en waar nimmer op welk forum of welk issue (mij bekend) ooit een probleem is geweest.( al ben ik zeer zeker leergierig als hetgeen hier aan de orde zal zijn, maar ook dat is niet het geval)

Motorfietsen oke, maar die boeien mij niet en daar zal een heel spannend forum voor zijn.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten