archimedes penta 40

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

archimedes penta 40

Berichtdoor bakkie » 11 Aug 2016, 23:28

goeden dag ,

Onze zoon heeft ene bootje gekocht als opknap project met daarbij een bovenstaande buitenboord motor.
Nu is het probleem dat motor met volle choke en half gas wel aanslaat en dan hoog in toeren draait maar na een tijd en of gas vermindering afslaat.
maw ik krijg hem niet rustig aan de loop of stationair.
De carb heb ik reeds uit elkaar gehaald en schoongemaakt maar dit brengt geen oplossing.
de beiden stel schroeven reeds op 0,5 , 1 en 1,5 slag gehad.
ook brandstof filter schoongemaakt.
heeft iemand suggesties over het afstellen van de carb en of andere opties ?.


volgens de vorige eigenaar is de motor uit elkaar geweest en moest hij alleen nog worden afgesteld,......

hoor graag


mvg
bakkie
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 11 Aug 2016, 23:22
ligplaats:
info:

Re: archimedes penta 40

Berichtdoor gast » 12 Aug 2016, 06:54

Hele oude motor waarvan onderdelen zeer schaars zijn, op E bay kwam ik nog wel parts tegen welke behoorlijk aan de prijs waren..

Je hebt hoogst waarschijnlijk een mengsel probleem, vaak carburateur en dan zal ultrasoon helpen.
Echter, en vooral omdat de motor al uit elkaar is geweest en zoals ik begrijp niet door een kundig iemand (want dan was deze allang weer goedlopend geweest), denk ik dat de motor ergens lucht aanzuigt.
Is een kwestie van pakkingen nalopen en vervangen waar nodig, en dan loop je dus tegen de zeldzaamheid aan van de parts, zelf snijden is een optie.
Vloeibare pakking is not done.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: archimedes penta 40

Berichtdoor bakkie » 12 Aug 2016, 09:18

Chaea bedankt voor je snelle reactie .

ik zal het gehad eens nalopen en kijken of ik nog ergens pakkingen kan krijgen tegen een redelijke prijs / of inderdaad zelf snijden.
zover ik zie is de motor ofwel niet uit elkaar geweest ofwel niet door een vakkundig iemand gedaan dus heb mijn vrezen.
heb wel verstand van diesels ( groot) maar carb 2 takt is nog even nieuw dus het is even puzzelen.

indien iemand adresjes heeft of andere slimme ideeën hoor graag


gr
bakkie
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 11 Aug 2016, 23:22
ligplaats:
info:

Re: archimedes penta 40

Berichtdoor bakkie » 12 Aug 2016, 09:34

ps , misschien stom maar waarom geen vloeibare pakking ? ( temp te hoog ?)
bakkie
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 11 Aug 2016, 23:22
ligplaats:
info:

Re: archimedes penta 40

Berichtdoor micha » 12 Aug 2016, 10:53

Ik zou bij zo'n motor bij het begin beginnen. Als je carb schoon is zou hij in elk geval lager dan half gas moeten kunnen draaien.
Begin eerst eens te kijken of hij op alle (drie?) cilinders vonkt en of hij ook op alle drie compressie heeft. Als ie lagere compressie heeft dan gaat ie ook zulk gedrag vertonen. Ik zou hem starten en dan met een geisoleerde tang stuk voor stuk de doppen van je bougies eraf trekken. Je zou dan een verschil in toerental moeten waarnemen. Compressie meet je met een compressie meter.

Mocht dit allemaal goed zitten dan denk ik het eerste aan een vastzittende vlotter die hem teveel bezine geeft. Dan gaat ie verzuipen op lagere toeren maar dan zou je echt benzine uit je carb moeten zien druppen.
micha
 
Berichten: 348
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: archimedes penta 40

Berichtdoor gast » 12 Aug 2016, 12:18

Vloeibare pakking kan in de koelkanalen terecht komen.

In eerste instantie zou ik eerst de ultrasone reiniging proberen.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: archimedes penta 40

Berichtdoor Swedish Outboarder » 29 Aug 2016, 19:03

Beste bakkie,
Zoals al eens eerder aangegeven op dit forum kan ik je alle technische info inclusief onderdelen overzichten en werkplaats handboek info verzorgen alsmede een grote voorraad aan onderdelen. Google maar op Swedish Outboarder,
Groet
Swedish Outboarder
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 06 Dec 2015, 13:55
ligplaats: Eemnes
info:

Re: archimedes penta 40

Berichtdoor gast » 30 Aug 2016, 22:12

Ik hou je iig in het achterhoofd :)
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: archimedes penta 40

Berichtdoor Volvo Outboard » 30 Jul 2019, 17:53

Beste Zweedse buitenboord motor gebruikers,

Mochten er nog problemen of onderdelen nodig zijn dan kan ik nog wel helpen aangezien Swedish Outboarder uit eemnes is overgenomen door ons.
(alle type tussen de 3.9 en 70pk) van gebruikt tot nieuwe onderdelen. er is veel voorradig zo niet kan ik deze nog bestellen, zie volvo-outboard.eu
Gebruikers-avatar
Volvo Outboard
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 30 Jul 2019, 15:14
ligplaats: Soest
info:


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten