aluminium boot, boeg te laag bij planeren

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

aluminium boot, boeg te laag bij planeren

Berichtdoor quicksilver » 01 Aug 2016, 21:27

Hallo Watersporters,

Dit is mijn eerste bericht op dit forum, ik vaar een alu boot, ik vaar vanaf 1998 met deze boot met een 8 pk, eerst tweetakt, later viertakt.

Nu heb ik recent mijn vaarbewijs gehaald en er zit nu een 20 pk viertakt achter, alleen nu heb ik het volgende "probleem".
Ik heb de motor maximaal getrimt (staart van de spiegel af) maar bij volgas planeren drukt de boeg te ver in het water waardoor ik het gevoel heb dat de boot afgeremd word.
Ik zie meerdere oplossingen op internet voor boten die juist niet goed in plane willen komen, maar dit is dus eigenlijk een beetje het tegenovergestelde.

Ik hoop dat iemand hier een oplossing voor weet. Alle tips zijn welkom!

Groeten Quicksilver
Laatst gewijzigd door quicksilver op 21 Sep 2016, 20:28, in totaal 1 keer gewijzigd.
quicksilver
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 01 Aug 2016, 21:15
ligplaats: OV
info:

Re: aluminium boot, boeg te laag bij planeren

Berichtdoor henkvd » 01 Aug 2016, 22:55

Dat is een vreemde situatie, normaal bij een geheel uitgetrimde motor, komt de boeg te ver omhoog, hoeveel gewicht ligt er voor in de boot ?
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: aluminium boot, boeg te laag bij planeren

Berichtdoor quicksilver » 01 Aug 2016, 23:24

Geen gewicht voorin, behalve een afdekzijl, maar dat zal hooguit een paar kilo wegen.
De boeg moet in theorie inderdaad omhoog komen met deze trimstand, misschien ligt het aan het ontwerp van de boot.
De boot weegt 102 kilo, dus misschien hebben ze hem zo ontworpen dat ie op hogere snelheid laag blijft ivm met windvangen, een andere verklaring kan ik zo snel niet bedenken.
quicksilver
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 01 Aug 2016, 21:15
ligplaats: OV
info:

Re: aluminium boot, boeg te laag bij planeren

Berichtdoor henkvd » 01 Aug 2016, 23:34

En je komt verder wel zonder problemen in plane ?
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: aluminium boot, boeg te laag bij planeren

Berichtdoor gast » 02 Aug 2016, 00:04

Eenmaal in plane staat een boot vlak en los van het water.
Jouw situatie is vreemd want zoals je schrijft is het meestal de boeg omhoog ipv naar beneden.
Ik trek vraagtekens bij de trimstand, heb je de ook geprobeerd met iig de motor op halve stand??
Want krijg nu het idee dat je eenmaal in plane de motor de boot naar beneden wil drukken
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: aluminium boot, boeg te laag bij planeren

Berichtdoor broekie » 02 Aug 2016, 07:51

Misschien heb je hem te ver neus omhoog getrimd waardoor hij gaat klapperen en afremmen.
Hij valt als het ware terug als hij teveel omhoog komt.
Ik zou hem eerst een vlak trimmen.

Bij deze vlakke bodems, ook de Carolina skiff, gebeurd dat snel.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: aluminium boot, boeg te laag bij planeren

Berichtdoor quicksilver » 02 Aug 2016, 08:50

Hij komt wel goed en snel in plane, het is trouwens geen platte bodem maar een v-vorm. (quicksilver 450 SF)
Ik heb gisteravond de eerste en de derde trimstand ook getest, maar dan word het alleen maar erger, wat in theorie dus klopt, hij staat nu weer op de vierde stand. (staart van de spiegel af)
Als de boot in plane is bij ongeveer driekwart gas ligt hij mooi op het water, als ik dan naar volgas ga trekt de punt verder naar beneden.

Verder valt op dat de topsnelheid (40km/u) met 2 man in de boot even hard is als alleen. Bij 2 personen beide op de achterste bank.
quicksilver
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 01 Aug 2016, 21:15
ligplaats: OV
info:

Re: aluminium boot, boeg te laag bij planeren

Berichtdoor broekie » 02 Aug 2016, 11:51

Wat je nog kan controleren is de hoogte van de motor.
De cavitatie plaat, het horizontale vlak boven de schroef, moet in lijn van de bodem liggen.

https://www.google.nl/search?q=cavitati ... l4vY-5M%3A

Je zou hier nog mee kunnen experimenteren.

Klopt overigens wel dat je eenmaal in plane met 1 of 2 personen achterin geen snelheid wint of verliest.
Sterker nog, hoe meer druk achterin, hoe beter is mijn ervaring.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: aluminium boot, boeg te laag bij planeren

Berichtdoor quicksilver » 02 Aug 2016, 13:05

ja dat is wel een goeie, ik ga vanmiddag maar eens even meten!
quicksilver
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 01 Aug 2016, 21:15
ligplaats: OV
info:

Re: aluminium boot, boeg te laag bij planeren

Berichtdoor Dokkum » 02 Aug 2016, 18:11

Hallo, mijn boot vaart juist beter op hoge snelheid wanneer ik hem tijdens het in plane gaan weer naar binnen trim.
Je moet overigens nooit in plane komen met een motor die van te voren al in of uit-getrimd is.
Dit kun je beter doen wanneer de boot in plane is anders weet je niet wat het effect is.
Veel succes.
Dokkum
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 02 Aug 2016, 17:16
ligplaats: Grou
info:

Volgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten