aluminium boot, boeg te laag bij planeren

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: aluminium boot, boeg te laag bij planeren

Berichtdoor henkvd » 03 Aug 2016, 14:59

Dat wordt een filmpje maken in planerende toestand vanaf de wal, vind het ook vreemd, te ver ingetrimd dan gaat de boeg omlaag maar helemaal uitgetrimd komt de boeg normaal te hoog, trimvlak van de staart parallel aan de kiel , zou je dit niet verwachten, je zou nog trimtabs op de staart kunnen zetten om de boot vlakker te dwingen.

Andere vraag ervaar je het als hinderlijk, heb je het gevoel dat de neus er ieder moment in kan duiken, of denk je meer snelheid te halen ?
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: aluminium boot, boeg te laag bij planeren

Berichtdoor gast » 03 Aug 2016, 15:17

Ik lees nu alles heel vluchtig door, maar ik mis de informatoe of het een kort of langstaart is.
En wat de vorige motor was.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: aluminium boot, boeg te laag bij planeren

Berichtdoor quicksilver » 03 Aug 2016, 16:02

De vorige motor was langstaart en deze motor ook. Vorige was 8 pk viertakt, deze 20 pk viertakt.

Ik denk inderdaad meer snelheid te kunnen halen, want ik voel dat de boot afgeremd word.
In de hoogste trimstand is er mee te varen maar het stuurt voor geen meter, als ik lager trim dan vaart t helemaal nergens naar op topsnelheid en gaat hij bij wat golfslag er waarschijnlijk in duiken.

Ik lees trouwens net dat er bij het merk alumacraft soortgelijke problemen zijn geweest, en dat die boten terug hebben gehaald om het laatste gedeelte van de bodem aan te passen ivm met het zogenaamde "hook" verschijnsel. Dat er teveel ronding in het laatste stuk bodem ( net voor de spiegel) zit zeg maar.
quicksilver
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 01 Aug 2016, 21:15
ligplaats: OV
info:

Re: aluminium boot, boeg te laag bij planeren

Berichtdoor henkvd » 03 Aug 2016, 16:32

Kan het mis hebben maar is jouw spiegel zolang dan om een langstaart te kunnen gebruiken, een kortstaart lijkt me eerder van toepassing te zijn en dan kan ik me dit gedrag wel voor stellen, eerder schreef je de cavitatie plaat van de motor ligt gelijk met de kiel, dat spreekt het dan weer tegen.

toch nog even een plaatje
Afbeelding
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: aluminium boot, boeg te laag bij planeren

Berichtdoor quicksilver » 03 Aug 2016, 16:37

ja spiegel is voor langstaart
quicksilver
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 01 Aug 2016, 21:15
ligplaats: OV
info:

Re: aluminium boot, boeg te laag bij planeren

Berichtdoor henkvd » 03 Aug 2016, 16:52

weet het niet, dan maar boot vervangen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: aluminium boot, boeg te laag bij planeren

Berichtdoor gast » 03 Aug 2016, 17:34

Het idd erg vreemd, mochten er welvingen zijn moet dat te zien zijn.
De motor op het uiterste getrimt is niet ideaal, iets oke maar helemaal schuin is niet de bedoeling.

Ik lees dat er 30 pk achter mag en dat de meest ideale combi met de 20 pk is, zoals nu dus.

Maar wellicht speelt ook je eigen verwachting hierin een rol, de vorige motor had minder power en gaf hierdoor misschien de beste vaareigenschappen.
Bij rubberboten is dit een heel normaal verschijnsel, met bijv 8 pk vaart zo'n bootje heerlijk maar gaat men over naar hogere kw veranderen de vaareigenschappen negatief ten opzichte van de vorige situatie.

Rubberboten willen dan nogal gaan stijgeren en eenmaal in plane heckwater wat achter binnenkomt.

20 pk kan misschien ideaal zijn onder normale omstandigheden die je ook kan halen met je vorige motor, maar de boot gaat tegen werken bij meer vermogen.

Ofwel er moet iets mis zijn met je boot of iets anders kan ik niet bedenken.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: aluminium boot, boeg te laag bij planeren

Berichtdoor quicksilver » 06 Aug 2016, 19:07

Ik heb vandaag nog een zogenaamde hydrofoil of fin geprobeerd, deze zijn normaal gesproken om de punt juist naar beneden te brengen, dus daarom hebben we hem ondersteboven gemonteerd.
Dit heeft ook geen effect, behalve dat de boot sneller in plane komt en de topsnelheid van 41 km/u naar ruim 38km/u zakt.

Hier nog wat foto's van de testopstelling.

Afbeelding

Afbeelding

Verder hebben we de bodem gecheckt en hier zit wel wat beweging in, wat ook van binnenuit wel te zien is, als je achterin de boot staat drukt het aluminium licht in en komt daarna weer omhoog.

De conclusie is dat het of het "hook" effect is (deuk in de bodem) of dat de boot te licht is voor deze motor en daardoor zo ver uit het water komt dat de neus als het ware gaat zoeken.
Ook is het mogelijk dat alle twee de factoren een rol spelen.
quicksilver
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 01 Aug 2016, 21:15
ligplaats: OV
info:

Re: aluminium boot, boeg te laag bij planeren

Berichtdoor gast » 07 Aug 2016, 07:24

Ik denk dat je de juiste conclusie hebt getrokken.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: aluminium boot, boeg te laag bij planeren

Berichtdoor broekerhaven » 07 Aug 2016, 11:03

Laat eens wat fotos zien van de onderkant.
met name de overgang van bodem naar spiegel.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

VorigeVolgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten