Suzuki DF15A Stottert

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Suzuki DF15A Stottert

Berichtdoor reneweteling » 11 Jul 2016, 10:04

Hi,

Ik heb sinds kort een motorbootje met een Suzuki DF15A, bij aanschaf had de vorige eigenaar het eea verkeerd aangesloten. Waardoor de motor bij hoger toerental dan stationair een soort pauzeert / hakkelt of even uit staat, zeg 0.3 sec loopt hij dan 0.1 niet dan 0.3 weer weel heel consistent. Wanneer ik de stekker van de control-box loshaal ( die ronde waarmee de start stop dodeman etc verbonden zit ) loopt de motor weer netjes, en is er niets aan de hand.

Ik heb de zekering al gecontroleerd en doorgemeten, deze is in orde, waar kan ik beginnen met zoeken?

Dit is de control-box: "NA 12S" Afbeelding

Dan het 2e probleem, de gas kabel en versnellingskabel staan onder flinke spanning, dit is omdat ze te strak zijn ingebouwd, dit ga ik binnen kort verhelpen. Maar op de control-box zit een gigantische speling. Ik kan de hendel wel 15% ongeveer heen en weer bewegen voordat deze druk uitoefent op de kabel.

Wat kan ik allemaal controleren?

Alvast bedankt!
reneweteling
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 13 Jun 2014, 16:36
ligplaats: amsterdam
info:

Re: Suzuki DF15A Stottert

Berichtdoor henkvd » 11 Jul 2016, 12:56

Als eerste de dodemansknop doormeten ( elek loshalen ), zou zomaar vocht in kunnen zitten.
2e verdachte indien aanwezig elek choke blijft bedient.

Langere kabels er opzetten ( was je la van plan) en dan kabellengte afstellen zodat je de kabels zonder druk op de aansluitingen kan zetten bij het aansluiten.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Suzuki DF15A Stottert

Berichtdoor reneweteling » 12 Jul 2016, 13:25

Hi Bedankt! Ik ga er van het weekeind weer mee spelen.

Dan nog een echte beginnersvraag, hoe haal ik het zijpaneel van de motor er ar? Zodat ik bij de gas en schakel kabels kan komen? Ik zit me rot te zoeken maar zie zo 123 niet hoe dit vast zit
reneweteling
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 13 Jun 2014, 16:36
ligplaats: amsterdam
info:

Re: Suzuki DF15A Stottert

Berichtdoor henkvd » 12 Jul 2016, 13:57

Zie bijgevoegde manual vanaf pag 45.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Suzuki DF15A Stottert

Berichtdoor reneweteling » 21 Jul 2016, 14:17

Een aantal gaten verder en de kabels liggen recht, het probleem zit hem echter in de motor. Ik geloof dat het beugeltje die aan de voorkant van de motor gemonteerd zit, waar de gas en schakelkabel mee op hun plek gehouden wordt niet bij deze motor hoort, hij zit te laag waardoor de gaskabel een flinke knik van ongeveer 45c naar beneden maakt.

Nu even uitzoeken hoe ik dit kan verhelpen. Overigens is het stotteren magisch opgehouden. Dit voelde aan als een kortsluiting in de hand bediening. Deze uit elkaar gehaald en er lagen wat draden blood. Alles netjes afgetaped en dusver geen problemen meer.
reneweteling
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 13 Jun 2014, 16:36
ligplaats: amsterdam
info:

Re: Suzuki DF15A Stottert

Berichtdoor reneweteling » 21 Jul 2016, 14:35

Ik heb nog even zitten kijken maar volgens mij moet ik deze mount hebben:

Afbeelding

Maar die van mij ziet er anders uit ( ik maak nog even een fototje )
reneweteling
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 13 Jun 2014, 16:36
ligplaats: amsterdam
info:


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten