door gast » 11 Jul 2016, 18:23
Deze discussie is exact gelijk als we toendertijd al gevoerd hebben, snap daar echt de meerwaarde niet van.
De Japanners wilden toendertijd naam maken met hun producten waaronder in de buitenboordmotor range, dit deden ze door een goedkoper alternatief op de markt te brengen welke qua kwaliteit niks moest onder doen dan hetgeen er op dat moment voor handen was.
Daar zijn ze in geslaagd, die motortjes van 40 en 30 jaar geleden zie je nu nog met grote regelmaat op het water, pure kwaliteit.
Een overgroot deel van de Chinese markt is toegespitst op het maken van veel en zo goedkoop mogelijke artikelen, hier gaat het niet om de kwaliteit maar om de grote aantallen om de wereldwijde markt te voorzien van veelal prullaria. Veel van dit spul werkt prima voor een bepaalde tijd gezien naar prijs/kwaliteit.
Dit dus net zo als met de buitenboordmotor, goedkope imitatie afgezien van de gerenommeerde merken met als enige doel produceren en geld verdienen, kwaliteit naar prijs.
De Chinezen vergelijken met de Japaners toendertijd gaat hier zeker niet op, over 30 jaar zul je geen Parsun van bouwjaar 2006 zien rondpruttelen.
Enige conclussie wat getrokken met deze discussie toendertijd en nu is dat er geen enkele verbetering is, afgezien van het continu veranderen van de merknamen is er niks veranderd aan het motortje zelf. Als de Chinezen echt een kwaliteitsproduct op de markt wilden hebben hadden ze echt 10 jaar naar data wel iets aan de slechte naam gedaan.
Overigens moeten we de gehele discussie ook niet die kant op willen drukken dat we de hele Chinese markt gaan neerhalen, voor heel veel producten werkt deze manier van produceren wel, en ook bouwen er Chinese bedrijven onder licentie van grote merken, dan is het plaatje heel anders uiteraard.