Stationair gaat te snel

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Stationair gaat te snel

Berichtdoor Nielsmayor » 26 Jun 2016, 13:27

Hallo,

Ik heb een Yamaha 8pk 4takt buitenboordmotor uit 2006.
Wanneer de motor in zijn stationair staat gaat deze erg snel, waardoor het moeilijker is om mijn havenplaats in te varen.
Is er misschien een manier om de snelheid te verlagen als de gashendel op zijn laagst staat
Nielsmayor
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 26 Jun 2016, 13:21
ligplaats: Ja
info:

Re: Stationair gaat te snel

Berichtdoor henkvd » 26 Jun 2016, 13:42

Indien het een motor met AB is, dan is meestal de oorzaak de afstelling van de gaskabel lengte, neem de gaskabel los, laat de motor warm draaien en beoordeel het stationair toerental, is deze nu normaal, de gas kabel lengte verstellen, zodat deze op gelijke hoogte komt met de gas lever, bij het losmaken van de gas kabel merk je al of er sprake is van een niet kloppende gaskabel lengte.
Is het stationair toerental met een los gemaakte gaskabel ook te hoog, dan schroefje verstellen waar de gas lever op rust om het toerental te verlagen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4463
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Stationair gaat te snel

Berichtdoor Nielsmayor » 26 Jun 2016, 13:46

Bedankt voor je reactie,
Ik gebruik geen kabels of ab, alleen de arm van de buitenboordmotor.
Nielsmayor
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 26 Jun 2016, 13:21
ligplaats: Ja
info:

Re: Stationair gaat te snel

Berichtdoor henkvd » 26 Jun 2016, 14:03

Als je kijkt naar de carburateur wat er gebeurd bij gasgeven zie je een aanslag met een schroefje met veertje, deze iets uitdraaien voor het gewenste toerental.
Op de bijgevoegde foto links van de carb bij boven aan duidelijk in beeld

Afbeelding
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4463
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Stationair gaat te snel

Berichtdoor dading » 01 Jun 2018, 09:58

Beste mensen, ik herbruik dit topic omdat ik aanvankelijk dacht dat dit ook mijn probleem was: Stationair draaide mijn motor veel toeren en bij in de versnelling zetten klapte de motor flink. Ik kon ook niet langzamer dan 6km/u varen. Maximum snelheid met plane was wel goed met 18km/u

Zoals henkvd aangaf leek het eerst aan een te korte gaskabel te liggen. Toen ik deze opnieuw afstelde draaide hij mooi langzaam stationair en kon ik 2km/u varen. Helaas bleek toen wel dat ik toen geen vol gas meer kon geven en ik hierdoor de boot niet meer in plane krijg. Toen ik opnieuw naar de instelling keek kon ik geen manier bedenken om hem op zo'n manier in te stellen dat ik nog vol gas en ook heel weinig gas kon geven. Het lijkt er dus op dat de 'beweging' van mijn gashendel te kort is om het volledige bereik van carborateur te overbruggen. Hij staat nu ergens in het midden ingesteld waardoor ik wel nog vrij langzaam kan varen maar dit is helaas nog niet genoeg om te kunnen planeren.

Ik heb hier wat foto's en een filmpje van de carborateur en de afstandbediening ter illustratie:
https://imgur.com/a/rplEiwO

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met een aanwijzing over hoe ik dit goed kan afstellen! Ik kom niet altijd op plekken waar ik vol gas mag maar als ik er kom wil ik er wel gebruik van maken.

Het gaat om een Nimarine NF15(pk) met afstandbediening. Ik heb de hele boot en motor 3 weken geleden van iemand overgenomen en ben nu bezig alles naar wens af te stellen en in te richten. De motor zelf is pas een jaar oud en is nog naar de dealer gebracht voor een onderhoudsbeurt voordat ik hem kocht. De motor valt dus nog onder garantie maar ik wil eerst proberen het zelf te maken om te voorkomen dat ik alles moet demonteren en naar de dealer moet brengen wat veel meer werk is. De motor en de afstandbediening komen als een set en zouden dus goed samen moeten werken.
dading
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 30 Mei 2018, 14:38
ligplaats: Zaanstreek
info:

Re: Stationair gaat te snel

Berichtdoor eagle » 01 Jun 2018, 16:52

De fout lijkt te zitten in het "Verhoogd stationair" mechaniek in de schakelkast.

Dat is oa het plaatstalen deel met drie sleuven. In de eerste foto van de schakelkast staat deze in de juiste stand. Met de "versneld stat" hefboom in stand "normaal" moet dit deel in deze stand staan. Daartoe zit er in het deksel de Hefboom met daaraan pennen, die in de twee bovenste sleuven vallen. Het lijkt erop dat daar een (stalen of kunststof) rolletje mist...

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Stationair gaat te snel

Berichtdoor henkvd » 01 Jun 2018, 18:40

Denk dat het busje item 12 mist zie tekening, dan zit er veel ruimte in de gasbediening.

Afbeelding
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4463
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Stationair gaat te snel

Berichtdoor eagle » 02 Jun 2018, 09:14

Kun je een foto van de binnenkant van de deksels plaatsen?

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Stationair gaat te snel

Berichtdoor dading » 02 Jun 2018, 18:22

Bedankt voor jullie reacties Eagle en Henk.

@Eagle:
Hier is een foto van de binnenkant van de kap:
Afbeelding

Dat hendeltje wat met dat mechanisme in de kap verbonden is waarmee ik in z'n vrij extra gas kan geven doet het alleen als ik de hendel maximaal beweeg. Kan dit er iets mee te maken hebben?

@Henk:
Scherp! Het lijkt inderdaad alsof er daar de meeste speling zit maar ik heb nog even gekeken en alles lijkt op z'n plaats te zitten:
Afbeelding

Ik heb ook nog even een nieuwe video gemaakt van de binnenkant van het kastje als ik de gashendel beweeg. Zoals je ziet lijkt alles goed mee te bewegen wat hoort mee te bewegen. Dit filmpje toont trouwens ook aan hoe groot het dode punt is... Is dit normaal?
Afbeelding

bedankt voor jullie hulp!
dading
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 30 Mei 2018, 14:38
ligplaats: Zaanstreek
info:

Re: Stationair gaat te snel

Berichtdoor henkvd » 02 Jun 2018, 18:24

Zit veel te veel ruimte op, denk echt dat item 12 ontbreekt, een 1/4 van de slag van de hendel gebeurd er nu helemaal niets, normaal hoort hier een minimale spelling die eigenlijk niet waarneembaar is op de hendel aanwezig te zijn.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4463
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Volgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten