Yamaha F9.9A (6G8) ploft!

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: Yamaha F9.9A (6G8) ploft!

Berichtdoor vuuren1 » 07 Apr 2016, 20:10

De cultuur is tegenwoordig meer gericht op het vervangen van onderdelen en niet meer het echte storing zoeken, logisch kunnen nadenken en analyseren.

Gelukkig is er in dit geval nog sprake van een eenvoudige carburateur i.p.v. een motormanagement systeem + multipoint injectie.
Dan is een computer + software nodig en dat is niet altijd even optimaal.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Yamaha F9.9A (6G8) ploft!

Berichtdoor gast » 07 Apr 2016, 20:35

@Broekie, het is heel erg veilig om altijd maar te wijzen op de carburateur, dat is namelijk in 90% van de gevallen ook de oorzaak.

Simpel denken is iets wat ik onderstreep, wil het eigenlijk liever logisch denken noemen en daarmee stap voor stap de mogelijke probleem veroorzaker te vinden.
In dit geval is de carburateur minimaal 3 x gereinigd incl 2 ultrasone baden, na 1 badje heb je de carburateur en zijn onderdeeltjes echt wel schoon als het juist gebeurt.
Hier is het niet goed gegaan, uiteraard niet bewust door Ts maar hierdoor ga ik wel verder denken dan die "veilige" vingerwijzing naar de carburateur.

De Cdi unit, welke kennelijk voor jou een ingewikkeld stuk techniek is, heeft een beruchte reputatie bij dit model Yamaha (en de jaren 90 Mercury/Mariner met hetzelfde blok) Als het in dit geval niet een slecht gereinigde carburateur was geweest dan was absoluut de Cdi de hoofdverdachte geweest.

Johan Cruijf zei ook; het was een Geitenkaas.
Net zulke onzin als dat je met een stelschroefje een motorprobleem oplost.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Yamaha F9.9A (6G8) ploft!

Berichtdoor vuuren1 » 07 Apr 2016, 22:49

Ik benader een probleem zo mogelijk zo neutraal mogelijk, dus zonder een mogelijke CDI kwaal (welke ik overigens niet direct uitsloot).
Het probleem werd omschreven als ploffen bij acceleratie.
Bij acceleratie vraagt een benzinemotor om extra brandstof / een rijker mengsel.
Bij gebrek daaraan stokt iedere benzine motor.

Als we dan lezen dat de motor prima stationair loopt en ook eenmaal op toeren en belast goed loopt dan zoek ik het in een brandstofprobleem.
Vooral als extra (of nu goed) reinigen en het mengsel rijker afstellen lijkt te werken.
Bij voorkeur zou ik hebben gezien dat TS ook had vermeld dat de bougievonk was gecontroleerd, sterk oogde en blauw was (is niet vermeld).
(dat is een antieke analyse omdat ik geen CDI expertise heb)
Een filmpje zou ook meer inzicht geven, dan horen we wat er gebeurt)

Nu zie ik ook dat TS de motor op het water gaat proberen, ofwel hij heeft nu de motor nog slechts onbelast beproefd..?
Is ook niet duidelijk en dan kan de uitkomst bij flinke belasting toch weer heel anders worden dan nu is gemeld.
Tig keer schoonmaken van een carburateur klinkt ook niet geheel als betrouwbaar, cq. de oplossing.
Wellicht is dan toch de elektronica aan de beurt..

We doen hier allemaal ons best maar bij gebrekkige en/of onvolledige informatie kunnen we niet toveren maar slechts gissen.
(behalve als het heel bekend voorkomend signalen zijn en wat gesneden koek is)

Elders staat een vraag over een Mercedes Diesel met een filmpje en met dat filmpje (met name de geluiden) kunnen we eigenlijk vrij direct ingaan op de klacht.
Ook die TS geeft te weinig info maar de geluiden en beelden helpen al veel meer.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Yamaha F9.9A (6G8) ploft!

Berichtdoor gast » 07 Apr 2016, 23:04

In dit geval gaat het echt om een type/model motor waarvan de Cdi berucht is, er is geen ander model die hier meer problemen mee heeft.
Ik heb deze motoren in extreem slechte staat gezien terwijl ze nog draaiden alsof ze net van de fabriek kwamen, ofwel het zijn mechanisch gezien zeer goede motoren met een manco na verloop der jaren.

Toevallig vorige week nog 1 opgehaald en ook deze liep perfect maar was zeker niet meer moeders mooiste ( zat ook nog een boot aan vast)
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Yamaha F9.9A (6G8) ploft!

Berichtdoor broekie » 08 Apr 2016, 06:45

@chaea, ik heb ook CDI's gerepareerd. Bij Johnsons gingen ze ook nog weleens stuk. Kon je de printplaat zien door de transparante epoxy.
Met een beetje geluk ook het defect wanneer er vonkjes oversloegen bij een slechte verbinding bv.
Verder kun je ze doormeten mits je uit het handboek de waarden kan halen.

In dit geval was het niet zo moeilijk hoor.
Toen de topic starter zei dat met zijn hand voor de luchtinlaat de motor wel goed oppakte, kon je ervan uitgaan dat het de carb is.

Maar Hans v V heeft gelijk, eerst maar eens varen en warm draaien.
Jaren terug had ik er een die af en toe in storing ging. Dus wat langer varen met verschillende belasting kan weer een storing opleveren.
Blijft techniek he!

Anders stellen we de kiss of life voor. Is hij er gelijk van af. :mrgreen:
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2546
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Yamaha F9.9A (6G8) ploft!

Berichtdoor broekie » 08 Apr 2016, 08:24

Oh ja, nog een opmerking.
Zet bij een willekeurige motor het mengselschroefje maar eens te krap, heb je echt een probleem hoor.
Ze hebben ze er niet voor niets in gemaakt.

Ik heb altijd geleerd dat alles wat de fabrikant erop of erin heeft gemaakt wel degelijk een functie heeft.
Anders had hij het wel weggelaten puur om de kosten.

Bij de oude Evinrudes en Johnsons zaten ze voorop en kun je tunen.
De leken die er maar wat aan draaiden kwamen niet ver als ze wilden gaan varen.
Dat afstellen luisterde best wel nauw.

Maar een vuile carb stel je er niet mee goed. Dat is Logisch. Maar de carb kan ook schoon zijn en het schroefje is vastgedraaid bij het in elkaar zetten.
Dan is de oorzaak wel het schroefje en heb je dit heel snel, goedkoop en simpel verholpen.

Maar Chaea, ik neem aan dat jij wel een partijtje CDI's en carburateurs en andere vitale onderdelen hebt liggen om uit te wisselen bij het storing zoeken.
Altijd handig, deed ik ook hoor, om zeker te zijn van een kapotte CDI alvorens je de klant de tegenvaller meedeelde.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2546
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Yamaha F9.9A (6G8) ploft!

Berichtdoor gast » 08 Apr 2016, 09:54

@Broekie, dat stelschroefje is er puur voor de rich/lean afstelling en niet meer of minder.

En ja mijn monteur had inderdaad zoals een goed en professioneel monteur beaamt dit soort parts liggen, zo kon er snel een met weinig kosten een motor weer goed aan de gang krijgen. Meest voorkomend was vervuiling, alles ging dan in het ultrasoon en de problemen waren als sneeuw voor de zon verdwenen (in principe gewoon te voorkomen door je motor elk jaar een beurtje te laten geven).

Maar lees onderstaande link ook maar eens door, je komt er zelf ook weer in voor en idd met het "veilige" carburateur advies.
Wegens achterliggende redenen heette ik toen Shaco.

viewtopic.php?f=24&t=718&start=20

De kiss of life, een manier van uitsluiten die jij in persoon toen helemaal tot de grond toe afbrande om hem vervolgens een jaar later zelf wel aan te bevelen.
Je carburateur adviezen zijn makkelijk en veilig te geven, de kans dat je er naast zit is miniem, je gaf ze zelfs aan iemand die een EFI motor had, die man is nu nog aan het zoeken waar die carburateur nu zit.

Maar waar het om gaat is dat we hier mensen helpen, het liefste met minimale kosten. (zoals dat laatst gebeurde met de niet werkende powertrim waarvan reparatie 1500 zou kosten) Dan ga je met elkaar meedenken en waar nodig aanvullen, dat niveau is hier op dit forum erg hoog.
Tuurlijk moet je zo simpel mogelijk beginnen met zoeken, er zijn er nog genoeg die uit ontwetendheid een ontluchtingsnippel vergeten oid, dan is iets snel opgelost.
Soms moet je verder gaan denken, dat doe je dan vanachter je computerscherm en je moet uitgaan van de info van degene met het probleem, ik put uit mijn ervaringen die ik in de loop der jaren heb opgedaan.
Ik kan ook in koor meeroepen dat het de carburateur is, grote kans dat ik dan ook gelijk heb, maar naar aanleiding van de info die er geschreven staat ga ik verder denken met een grote kans dat dit het euvel helemaal niet hoeft te zijn. Veelal blijft het dan bij anderen stil, op Henk na dan.
Het maakt mij helemaal niks uit of ik wel of niet gelijk heb, het gaat erom dat we iemand hebben geholpen en we weer een stuk kennis in onze database hebben (in dit geval kunnen we de volgende keer wijzen op dat sproeiertje bij soortgelijke problemen)

In het linkje naar 2013 bleek het wel de Cdi te zijn, in dit geval niet maar als de reiniging gewoon goed was geweest dan waren er niet 4 kantjes volgeschreven.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Yamaha F9.9A (6G8) ploft!

Berichtdoor broekie » 08 Apr 2016, 10:34

Het kan nog, de CDI kapot. Laten we dat voor jou dan maar hopen.

@Chaea, voordat je gelijk gaat roepen over een CDI, moet je dat eerst maar eens behoorlijk onderbouwen waarom je dat denkt in zo'n geval.
Een plofje bij het oppakken is voor mij geen symptoom in die richting. Maar goed, ik sleutel maar een slordige 40 jaar aan die dingen, dus ik zit er ook wel eens naast.
Ik heb vaker monteurs indianen verhalen horen vertellen aan mensen die dat ook voor waarheid aannamen.
Ik heb ondertussen geleerd dat er zich veel als specialist voordoen in iedere branche als ze een blauwe maandag ergens werken.
Leuk als je je als leek voordoet en er gaat er een los in een winkel.

Ook worden mensen onnodig op kosten gejaagd door onbekwame monteurs en ruilen goede motoren in met een kleine storing.
Gebeurd allemaal, dus niet te snel CDI roepen als je eens een motor hebt gehad met een defecte CDI. Het is namelijk niet zo vaak de CDI.
Hetzelfde geldt voor de kiss of life. Niet te snel roepen dat ze er even remmenreiniger inspuiten als je dat zelf wel doet.
Beginnen bij het begin bij de simpele dingen. Als die het niet zijn kun je altijd moeilijker, gevaarlijker en duurder.

Maar goed, een ieder doet het op zijn manier. Je kunt ook bij het ergste beginnen en terugwerken. Is de klant voorbereid op het ergste en valt het misschien mee.
Heb je pech als de benzineslang er niet goed op zit. Kun je wel veel uren schrijven op de rekening voor het uitwisselen van onderdelen. :D
Elk nadeel heb zijn voordeel.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2546
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Yamaha F9.9A (6G8) ploft!

Berichtdoor gast » 08 Apr 2016, 15:53

@Broekie, de reden dat ik op je reageer is omdat ik echt wel door heb dat je opmerkingen bedoeld zijn als sneren.

Dat je schrijft dat hoopt voor mij dat de Cdi dan toch maar stuk is laat al zien dat er een verschil zit jouw en mijn denkwijze, want ik hoop dat namelijk absoluut niet en heb dat ook nooit gehoopt ook. Ik heb ook nimmer geschreven dat hij de Cdi moet gaan vervangen, ik schreef sluit hem uit.
Verder ben ik absoluut niet onder de indruk van je jaren sleutelervaring, want iedereen kan zijn leven lang ergens aan zitten sleutelen maar dat hoeft niet te betekenen dat je dan een onomstreden en geweldig monteur bent. (ik heb 20 jaar gevoetbald maar ben nog steeds te slecht voor Fc Knudde)

Onderbouwing van het Cdi probleem?
Heel simpel en kennelijk lees je daar bewust of onbewust overheen want deze heb ik al gegeven, deze zijn de achilleshiel bij deze type motoren en dat is bekend bij elke monteur die enigszins ervaringen heeft in de watersport. (dat moet jij dan weten met je 40 jaar ervaring)
Je gaat er voor jezelf maar gemakshalve vanuit dat ik ooit eens 1 motor heb gehad met een defecte Cdi, waar je dat weg haalt weet ik niet maar het is kennelijk makkelijk voor je eigen onderbouwing.
Ik heb deze motoren heel veel in de handel gehad, tot 4 jaar geleden waren ze enorm populair omdat de nieuwere modellen hoger in prijsklasse lagen.
Ik heb er dus behoorlijk wat verkocht, ook de Mercury/Mariner uitvoering en zowel wit/blauw en lichtblauw (1995)
Motoren werden net als alle andere motor getest en waar nodig ultrasone reinigingen, van de motoren die terugkwamen in de garantieperiode was er slechts 1 die geen Cdi gerelateerde problemen had (oliedruk).
De symptonen waren divers en vreemd, waaronder ook het ploffen en het niet oppakken.

De sneer over de Kiss of life, ik zet de topics maar even bij elkaar.
Waar je in het ene topic mij een kwakzalver noemt omdat ik deze tip geef zit je in het andere topic het spul zelf aan te bevelen.(notabene aan een leek)
Deze simpele methode voorkomt dat je dure uren afschrijft terwijl alleen je connector niet goed is, immers de motor slaat goed aan wat betekend dat er iets mis is met de brandstoftoevoer.(ter reactie op je laatste zin in dit topic)
Ook heb je na 40 jaar ervaring nog geen benul wat het verschil is tussen een Yamaha B en een BS getuige je opmerking met het reinigen van de tank en benzinekraan.
Toen je iemand adviseerde om een carburateur te reinigen met een EFI motor en het vervolgens beweerde dat je het niet gelezen had en om daarna het te gaan verwarren met een motortype, toen was je bij mij al door het ijs gezakt.
Voor de gezelligheid zet ik dat topic er ook nog even bij.

viewtopic.php?f=24&t=1348&hilit=kiss+of+life

viewtopic.php?f=24&t=2075&hilit=pardon

viewtopic.php?f=24&t=1684&hilit=efi

Nou verwacht ik van jouw ook wat onderbouwingen en voorbeelden mbt tot het oplossen van storingen door aan dat magische schroefje te draaien.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Yamaha F9.9A (6G8) ploft!

Berichtdoor broekie » 08 Apr 2016, 16:58

Ik laat het even zo Chaea, dit heeft geen zin zo.
Je kan slecht tegen kritiek en hebt weinig humor.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2546
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

VorigeVolgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten