@Broekie, de reden dat ik op je reageer is omdat ik echt wel door heb dat je opmerkingen bedoeld zijn als sneren.
Dat je schrijft dat hoopt voor mij dat de Cdi dan toch maar stuk is laat al zien dat er een verschil zit jouw en mijn denkwijze, want ik hoop dat namelijk absoluut niet en heb dat ook nooit gehoopt ook. Ik heb ook nimmer geschreven dat hij de Cdi moet gaan vervangen, ik schreef sluit hem uit.
Verder ben ik absoluut niet onder de indruk van je jaren sleutelervaring, want iedereen kan zijn leven lang ergens aan zitten sleutelen maar dat hoeft niet te betekenen dat je dan een onomstreden en geweldig monteur bent. (ik heb 20 jaar gevoetbald maar ben nog steeds te slecht voor Fc Knudde)
Onderbouwing van het Cdi probleem?
Heel simpel en kennelijk lees je daar bewust of onbewust overheen want deze heb ik al gegeven, deze zijn de achilleshiel bij deze type motoren en dat is bekend bij elke monteur die enigszins ervaringen heeft in de watersport. (dat moet jij dan weten met je 40 jaar ervaring)
Je gaat er voor jezelf maar gemakshalve vanuit dat ik ooit eens 1 motor heb gehad met een defecte Cdi, waar je dat weg haalt weet ik niet maar het is kennelijk makkelijk voor je eigen onderbouwing.
Ik heb deze motoren heel veel in de handel gehad, tot 4 jaar geleden waren ze enorm populair omdat de nieuwere modellen hoger in prijsklasse lagen.
Ik heb er dus behoorlijk wat verkocht, ook de Mercury/Mariner uitvoering en zowel wit/blauw en lichtblauw (1995)
Motoren werden net als alle andere motor getest en waar nodig ultrasone reinigingen, van de motoren die terugkwamen in de garantieperiode was er slechts 1 die geen Cdi gerelateerde problemen had (oliedruk).
De symptonen waren divers en vreemd, waaronder ook het ploffen en het niet oppakken.
De sneer over de Kiss of life, ik zet de topics maar even bij elkaar.
Waar je in het ene topic mij een kwakzalver noemt omdat ik deze tip geef zit je in het andere topic het spul zelf aan te bevelen.(notabene aan een leek)
Deze simpele methode voorkomt dat je dure uren afschrijft terwijl alleen je connector niet goed is, immers de motor slaat goed aan wat betekend dat er iets mis is met de brandstoftoevoer.(ter reactie op je laatste zin in dit topic)
Ook heb je na 40 jaar ervaring nog geen benul wat het verschil is tussen een Yamaha B en een BS getuige je opmerking met het reinigen van de tank en benzinekraan.
Toen je iemand adviseerde om een carburateur te reinigen met een EFI motor en het vervolgens beweerde dat je het niet gelezen had en om daarna het te gaan verwarren met een motortype, toen was je bij mij al door het ijs gezakt.
Voor de gezelligheid zet ik dat topic er ook nog even bij.
viewtopic.php?f=24&t=1348&hilit=kiss+of+lifeviewtopic.php?f=24&t=2075&hilit=pardonviewtopic.php?f=24&t=1684&hilit=efiNou verwacht ik van jouw ook wat onderbouwingen en voorbeelden mbt tot het oplossen van storingen door aan dat magische schroefje te draaien.