Is Johnson Suzuki 15pk

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Is Johnson Suzuki 15pk

Berichtdoor Alumacraft » 01 Apr 2016, 21:41

Ik heb een Johnson 15pk 4takt 2008 en heb een probleem met zijn achteruit via de afstandbedieningskabel, hier kan ik maar heel weinig gas bij geven. De kabel al laten vervangen (BMC).
Ik kom er niet uit, en heb mij laten vertellen dat dit de laatste Johnson is (J15EL4SU) =door Suzuki gemaakt.
Alumacraft
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 01 Apr 2016, 21:09
ligplaats: weesp
info:

Re: Is Johnson Suzuki 15pk

Berichtdoor henkvd » 01 Apr 2016, 21:51

Begrensd gas geven in de achteruit is vrij normaal, in bijna elke motor of remote control is daar een begrenzing voor aanwezig die vol gas niet mogelijk maakt, ik kan alleen hiervandaan niet beoordelen of wat je nu als max toerental ervaart normaal is.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Is Johnson Suzuki 15pk

Berichtdoor Alumacraft » 02 Apr 2016, 21:47

Het gas geven in zijn achteruit was (voor het vervangen van de kabel van de remote control BRP) beter, dat wil zeggen dat ik nu bijna geen gas kan geven.
Dat levert hele vervelende situaties op zoals bij een brug of sluis.
Het watersportbedrijf zegt "het kan niet anders".
Is er iemand die mij een paar handvatten kan geven hierover

In het openingsbericht vermelde ik dat de motor van 2008 was, helaas is dit 2006.
Johnson 15pk 4 takt
Type: J15EL4SU
Alumacraft
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 01 Apr 2016, 21:09
ligplaats: weesp
info:

Re: Is Johnson Suzuki 15pk

Berichtdoor henkvd » 02 Apr 2016, 22:03

Als je de gas kabel nu eens losmaakt en handmatig gas geeft heb je het probleem dan ook in z'n achteruit ? Denk dat je de kabellengte bij moet stellen, na het losmaken houd je nu wat ruimte over gok ik, maak de kabel lengte zodanig dat je de boel zonder te forceren zo weer aan kan sluiten.
Check ook als de kabel nog los ligt de lengte van de uitslag van zowel volgas vooruit en volgas achteruit, achteruit zal minder zijn, maar hooguit een 1/4 minder.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Is Johnson Suzuki 15pk

Berichtdoor broekie » 03 Apr 2016, 07:12

De afstelling van de kabels moet zo zijn dat als je inschakelt er een kleine vrije slag is alvorens het toerental gaat verhogen.
Schakel je vooruit en begint direct het toerental op te lopen, staat de gaskabel te strak.

In jou geval kan de vrije slag te lang zijn en duurt het lang na inschakeling alvorens het toerental gaat oplopen.
Dan kun je de eindconnector bij de motor verder op de binnenkabel draaien.
Is daar de schroefdraad op, moet ja de connector aan de andere kant in de schakelkast verder op de binnenkabel draaien om bij de motor afstelruimte te krijgen.
Ook zijn er vaak meerdere aansluitpunten in de schakelkast aanwezig.
Door een ander aansluitpunt te kiezen, kun je de slag ook veranderen.

Achteruit is wel begrenst, maar je moet behoorlijk toeren kunnen maken.
Goede monteur lost het op.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Is Johnson Suzuki 15pk

Berichtdoor gast » 03 Apr 2016, 11:09

Als je Johnson van bj 2008 was geweest had je absoluut een heel uniek exemplaar, ze zij tot 2010 nog wel nieuw overjarig verkocht maar 2006 staat bij de laatsten op het plaatje. Maar 2006 is in de buitenboordmotorwereld nog erg jong hoor.
En ja is 100% Suzuki, gelukkig wel want de eigen 4 takten waren echt drama dingen.

De laatste zin van Broekie is waar, een goede monteur lost dit voor je op maar dan moet de aanwezige monteur dus wel goed zijn :lol:

Afstandbedieningen kunnen echt hoofdpijnbezorgers zijn, het is een kwestie om alles goed na te lopen en daarbij logisch nadenken.
Aan de kabel zelf zal het niet zo gauw liggen, maar wel aan de installatie daarvan, zit hij goed waar hij de motor binnen komt (dus in de uitsparinkjes die daarvoor zijn)
Connectoren kun je stellen maar het is niet normaal als deze op maximale uitslag moeten, dan breken ze op laatst uit hun (plastic) schroefdraad en dat wil je midden op het water niet. En zijn de juiste connectoren gebruikt, zit ook verschil in.

Alle tips hier dus even goed nalopen en kom je er niet uit op zoek naar een goede monteur.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten