Powertrim revisie?

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Powertrim revisie?

Berichtdoor Jillis88 » 29 Feb 2016, 20:19

Beste,

Na jaren trouwe dienst haalde ik een aantal maanden terug mijn bootje op uit de stalling en deed de trim van mijn mariner/mercury 50PK 1991het niet meer.
Ik heb hem weggebracht naar de monteur, deze kon mij vertellen dat er gewoon genoeg olie in zat en de motor gewoon goed sterk twee kanten op draait. Verder kon hij hem niet aan de praat krijgen, alleen naar beneden werkt de trim wel. Andere monteur kwam er ook niet uit. Geen idee wat er nu allemaal mee gedaan is, maar niemand kan er achterkomen wat er nu is. Een nieuwe kost 1500 euro + is mij verteld, dit vind ik te duur. Nu wilde ik van een vriend een CMC externe powerlift overnemen, kan deze gewoon de taak van mijn powertrim overnemen? Zitten er verder nog voor of nadelen aan deze externe trim?
Weet iemand nog een laatste optie voor raad voor het repareren van de trim? Verschilldende slopen geweest, niemand die ook maar iets van deze pomp heeft. Foto plaats ik vanavond van de trim.

Bedankt. Jillis
Gebruikers-avatar
Jillis88
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 01 Jun 2014, 00:49
ligplaats: Schermer
info:

Re: Powertrim revisie?

Berichtdoor gast » 29 Feb 2016, 21:46

Wat een prutsmonteurs zijn dat dan.
Een Jackplate is natuurlijk altijd een oplossing maar niet om je defecte trim te compenseren.

Revisie zal ong 3 a 400 kosten bij de betere watersportwinkel, een 2 hands systeem rond de 500.
Maar zoals ik je verhaal lees is het een typisch Mercury euvel, en deze is heel simpel namelijk een defect relais.
Zitten er 2 op, wissel ze eens om en de kans is groot dat je motor nu wel omhoog gaat maar niet meer naar beneden.

https://www.youtube.com/watch?v=pzr2sixN3Jg
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Powertrim revisie?

Berichtdoor Jillis88 » 01 Mrt 2016, 00:19

Dank voor je snelle reactie, een jackplate heet dat dus. Maar heeft dat los van dat ik mijn trimprobleem oplos verder nog voordelen?

De trim is los bij de monteurs geweest, zonder relais of andere bedrading. Motortje zou goed beide kanten opdraaien.

3-400€ is prima, ik hoorde prijzen van 1500, dat is het niet waard.

Heb je enig idee waar ik moet zijn voor een betrouwbaar vakbekwaam monteur? Liefst noord Holland.

Bedankt!

Gebruikers-avatar
Jillis88
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 01 Jun 2014, 00:49
ligplaats: Schermer
info:

Re: Powertrim revisie?

Berichtdoor Jillis88 » 01 Mrt 2016, 00:24

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Jillis88
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 01 Jun 2014, 00:49
ligplaats: Schermer
info:

Re: Powertrim revisie?

Berichtdoor Jillis88 » 01 Mrt 2016, 00:43

Ah jackplate voor minder slip. Nou, als ik een beetje krappe bocht maak in planee dan hapt hij heel erg snel lucht. Ik kan de motor niet lager hangen, dan gaat hij kopje onder in mijn eigen hekgolf als ik plots gas eraf haal.
Helpt de jackplate ook tegen deze luchthappen? Rechtdoor doet hij trouwens prima, slappe bochten ook.


Vragen vragen vragen... Fotootje?!

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Jillis88
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 01 Jun 2014, 00:49
ligplaats: Schermer
info:

Re: Powertrim revisie?

Berichtdoor gast » 01 Mrt 2016, 01:55

Ten eerste, wat een superleuk bootje, is 1 van de laatste Microplus 461 modellen en waarschijnlijk al onder de noemer Shetland.

Jackplate, enorm populair bij de snelle watersportvrienden maar in jouw geval niet nodig als jet trim gewoon werkt.
Waarom je hele trimmotor demonteren?
Die "topmonteurs"zijn er al achter de dat deze gewoon goed werkt dus waarom dan revisie of vervanging??
Check eerst eens je relais wat ik schreef, waarschijnlijk ben je voor een paar tientjes klaar.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Powertrim revisie?

Berichtdoor Jillis88 » 01 Mrt 2016, 12:34

Thanks! Erg blij mee ook, alleen is 50pk hierop nét te weinig om te waterskiën :(
Heb er ook een kap bij voor als het regent of wilt overnachten. Is inderdaad een shetland uit '87 geloof ik.
Enige is dat hij in me eentje net niet makkelijk te traileren is.

Jammer is dat ik de motor niet aan de boot heb (omdat trim stuk was) en deze ergens anders ligt. Bedoeling was eerst trim maken dan weer monteren.

Maar als het relais niet werkt, zou het motortje toch ook geen geluid maken hij het indrukken van trim-up? Hij maakte wel gewoon zijn typerende trim up en down geluid.
Gebruikers-avatar
Jillis88
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 01 Jun 2014, 00:49
ligplaats: Schermer
info:

Re: Powertrim revisie?

Berichtdoor henkvd » 01 Mrt 2016, 19:04

Even een simpele test, zonder alle toeters en bellen te gebruiken, sluit de trimmotor direct aan op een geladen accu.

groene draad van de motor op de plus van de accu en zwarte massa draad naar de min van de accu = trim up
blauwe draad van de motor op de plus van de accu en zwarte massa draad naar de min van de accu = trim down

werkt dit dan is een van je relais of aansturing daarvan niet in orde

werkt dit niet, draait de motor in beide situaties ?

Ja ontluchten, al zou dit vanzelf moeten gaan na een paar keer op en neer.

De manual tilt schroef staat dicht !
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Powertrim revisie?

Berichtdoor gast » 01 Mrt 2016, 20:36

Luchthappen kan je tegengaan door het plaatsen van hydrofoills, dan blijft het water meer onder de (anti) cavitatieplaat.

Ik heb meerdere van jouw model boot gehad, is van origine dus een Microplus en eigenlijk geen echte Shetland, die hebben bij de overname gewoon hun naam er opgeplakt en er een Cadet van gemaakt. Waren populaire bootjes bij de kustvissers.

Verder wat Henk schrijft, vooral de Mercury/Mariner heeft vaak last van defecte relais , dit moet je dus eerst uitsluiten.
Ik zie verder visueel verder geen rare dingen aan je trim, heb ze echt heel slecht en nog gewoon werkend gezien.
Heb ooit 1 trim compleet laten reviseren omdat deze onder water had gelegen, was dus echt stuk en, kosten onder de 400 euro.

Maar eerst eea uitsluiten
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Powertrim revisie?

Berichtdoor Jillis88 » 01 Mrt 2016, 22:33

Hydrofoils dus... :mrgreen:


Een nepper boot eigenlijk haha! Heb je idee hoeveel pk hij max mag hebben? Nergens te vinden bij serienummer oid.

https://youtu.be/KeNfF7vhmIw
Filmpje van de accutest


In gaat hij een beetje, niet echt goed ook hoor.
Omhoog doet hij niks.
Gebruikers-avatar
Jillis88
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 01 Jun 2014, 00:49
ligplaats: Schermer
info:

Volgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten