tweetakt olie

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: tweetakt olie

Berichtdoor Chicken power » 01 Mrt 2016, 03:02

vuuren1 schreef:Een helder en met name uitgediept verhaal!
Dank u voor het compliment, en uiteraard graag gedaan.

vuuren1 schreef:k ben een beetje bekend met grote scheepsmotoren die tot vloeibaar verwarmde zware olie stoken met nogal wat zwavel.
Grotere troep als brandstof bestaat er niet..
Me too, en waarom het grotere troep was, zie lager.

vuuren1 schreef:In de uitlaat van mijn auto's boorde ik een loos-gaatje op het laagste punt, de reden heb je zojuist uitgelegd.
Met de invoering van de APK mocht dat niet meer (even een schroefje er in).
Tsja, en bij die APK was het ook niet voor niets verboden. Ene andere AH dan de huidige blauwe, had zo rond het eind van de jaren '30 van de vorige eeuw al enige adepten, die in de gaten hadden dat je met een dergelijk 'uitlaatgebruik', zeer wel in staat was om per definitie al onmachtige mensen voor eeuwig de wereld uit te krijgen.

vuuren1 schreef:Een poos terug (15- 20 jaar) had men veel problemen met bacterie vorming in brandstoffen (ook in de beroepsvaart met veel doorstroming / brandstofverbruik) , toen spraken we nog niet over bio toevoegingen.
Wellicht waren fabrikanten daar al stiekum mee bezig..?
Hans, het was helaas nog veel erger! :twisted:

Waar jij op duidt, was echt de chemisch afval-maffia zoals de EMK in Krimpen a/d IJssel en nog zo'n club in Moerdijk. Handige jongens die verschillende en vaak persistente koolwaterstofvebindingen opklutsten in zware brandstoffen ("kraan open"- methode", i.q. het verdunnen). Niet alleen in de scheepvaart, ook werd deze onbewust 'verrijkte' stookolie aan bijvoorbeeld tuinbouwers in het Westland geleverd.

Op het moment dat er werd geconstateerd dat dergelijk oliegestookte ketels wel heel erg snel aan het corroderen sloegen (roosterbaren en vuurgangen zakten maar zo in elkaar), was de link nog niet gemaakt dat de dochters van die tuinders zwaar misvormde kinderen kregen...

vuuren1 schreef:Het punt was dat de zgn. dieselbacterie zich ontwikkelde op de grens tussen water en brandstof.
Toevoegen van...spiritus werd als oplossing aangedragen.
Uiteraard uitgeprobeerd omdat we niet zomaar alles geloven.
Het leek wat te emulgeren, de dieselbrandstof veranderde ook wat van kleur.
Dat opgestookt in een snellopende motor en dat ging prima..
Ook zeer begrijpelijk, spiritus is 85% ethanol, gedenatureerd met enige procenten methanol en een blauwe kleurstof om het 'drinktechnisch' onaantrekkelijk te maken.

Als desinfectans of bacterie-killer ging dat ook niet werken, de bijgevoegde meuk had meestal zoveel water in zich, waarbij het 'ontkiemende effect' oo zo goed als nihil werd (dat is een complex verhaal over Gram- positieve en negatieve bacteriën, welke ik hier niet zal bespreken).

Blijkt alleen het emulgerende aspect over, en dat gaat inderdaad prima in een leidingsysteem met een hoge flow. Op basis van het Reynoldsgetal krijg je een verschil tussen een laminaire en een turbulente stroming.

Zolang je die laatste variant met een snelloper hebt, is er inderdaad weinig kans op dat er zich letterlijk een verstoppende biofilmlaag op de binnenwand van de brandstofleiding zich afzet.

vuuren1 schreef:Het is (vaker) terug te lezen dat ik voorstander ben van een dubbele bodem tank omdat de temperatuur vrij constant en relatief laag blijft.
Resulteert in minder damptransport door uitzetten en krimpen van de lucht (= inkomend vocht beperken).
Daarbij geven lagere temperaturen (aangenomen door het water onder het schip) minder stimulans voor de bacteriegroei.
Eens!

vuuren1 schreef:Dat is de praktische kant van het verhaal en tevens meestal duidelijk voor de lezers onder ons. Het af en toe uitdiepen van een onderwerp is zeker leerzaam maar dan dwalen we in zekere mate af.
(dat hoort er dan ook bij..)
Ook in het algemeen mee eens. Maar het element afdwalen zie ik hier niet zo.

Het blijkt toch een meer dan vaker voorkomende probleemstelling te zijn.

Goed idee om over dit onderwerp een 'stickie' te maken, moet voor jou als beheerder geen enkel probleem zijn, is in deze PHP variant een POC'tje. Het is zeker geen erg moeilijke 'rocketscience' om dat even te splitsen en aan te passen.

Ik wil mijn bijdrage daar graag voor redigeren, ook geen moeite.



Groet, Cp
Gebruikers-avatar
Chicken power
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 14:04
ligplaats: Achterover
info:

Re: tweetakt olie

Berichtdoor Chicken power » 01 Mrt 2016, 03:25

Marie Christina schreef:Soms is onwetend zijn best lekker.
Als ik het zo lees heb ik het al die jaren aardig fout gedaan: leeg draaien, olie in de zuiger, met de hand de schroef tornen en ophangen dat ding.

Ik denk dat ik zo'n jaartje of 20 aldoor mazzel heb gehad, want elk voorjaar weer: benzine erin, smeerolie eruit starten, doorstarten en lopen.....
Beste MC, je leest echt verkeerd!

Over het grootste deel van die twintig jaar werden er al geen bio-componenten toegevoegd. En als je jouw machientje op een gepaste manier 'leegdraaid', is er ook niks wat fout kan gaan.
Gebruikers-avatar
Chicken power
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 14:04
ligplaats: Achterover
info:

Re: tweetakt olie

Berichtdoor Chicken power » 01 Mrt 2016, 03:34

chaea schreef:Leeg laten draaien ben ik geen voorstander van, eventueel aanwezig vuil in je vlotterbakje trek je nu ook het systeem in met eventuele gebreken in het volgende seizoen.
Voor de goeie orde, ik verklaar je zeker niet voor gek!

Maar waar komt die vuiligheid dan vandaan?

Ik bedoel maar, ter vermijding van SOA's kun je ook een gedragsprotocol hanteren. Er staan mij nog plaatjes bij van het oude forum waarbij er bij brandstofinname te België meer dan ongewenste troep mee kwam.

Als je dat weet...
Gebruikers-avatar
Chicken power
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 14:04
ligplaats: Achterover
info:

Re: tweetakt olie

Berichtdoor Chicken power » 01 Mrt 2016, 03:44

rebel schreef:ik wil bij het begin van het seizoen eerst maar 5 liter aspen gaan gebruiken
Ik zou het net andersom doen. Gebruik in het begin van het seizoen een premium benzine van de pomp, die je mengt met de mengsmeringsolie van Aspen.

Vaar de rest van het seizoen met de benzine die je wilt, heb je het milieu hoog in het vaandel, dan gebruik je de specifieke Aspenvariant die voor BB's bedoelt is.

Wat je verder naar kostprijs in het hoogseizoen er inmikt, is niet aan mij.

Gebruik die Aspenvariant ook, eventueel met de extra smeerolie ook als je jouw motor voor de winter wilt opleggen.
Gebruikers-avatar
Chicken power
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 14:04
ligplaats: Achterover
info:

Re: tweetakt olie

Berichtdoor Chicken power » 01 Mrt 2016, 04:02

aquanaut schreef:Eerste opstart in 2015, lekken als een zeef dat kreng.
Ik de leverancier gebeld, het commentaar: lekker ff laten lekken, dit is met een dag over.

En warempel de rest van het seizoen geen centje pijn.

Hebben jullie ook deze ervaring?
Is zeer verklaarbaar.

Je pakkingset is niet afgestemd op het ethanol-component in de benzine. Spul gaat dus zwaar zwellen, en breekt er tussen de maatspecificaties dus tussen uit.


Nada aan de hand, want het dicht door de zwelling dus meer dan genoeg af. Alleen, als je dat spul afgiet/leeg draait, begint het feest. De alcohol verdampt, en het rubber slinkt weer. Maar niet meer tot de oorspronkelijke vorm, die maat komt niet meer terug. tot je er weer brandstof met dezelfde spec's in gooit, en die dan ook weer laat 'weken'.

Tis een beetje vergelijkbaar met zo'n antiek US spionage-vliegtuig, het ding was aan de grond niet af te tanken om dat de tanks bij aan de grond staan zo lek waren als een mandje.

Eenmaal op supersone snelheid en temperatuur sloot de hele boel wel weer af, en kon er in de lucht afgetankt worden.
Gebruikers-avatar
Chicken power
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 14:04
ligplaats: Achterover
info:

Re: tweetakt olie

Berichtdoor Popeye » 01 Mrt 2016, 09:45

Wat een kennis op dit forum.
Antwoord op alle vragen!
Blij met Chickenpower! :mrgreen:

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: tweetakt olie

Berichtdoor iJack » 01 Mrt 2016, 10:09

Popeye schreef:Wat een kennis op dit forum.
Antwoord op alle vragen!
Blij met Chickenpower! :mrgreen:

Groet, Jack.


Eens! ;)

Groet, Jack
Laatst gewijzigd door iJack op 02 Mrt 2016, 09:05, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
kijk vooruit, anders sta je met de rug naar de toekomst...
Gebruikers-avatar
iJack
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 29 Mei 2015, 09:07
ligplaats: RMU
info:

Re: tweetakt olie

Berichtdoor vuuren1 » 02 Mrt 2016, 00:39

Ik haal altijd graag praktijkvoorbeelden aan, dat spreekt wellicht wat meer aan bij de lezers dan alleen de theorie.

We hebben geen 'stickies' en voor zover te beoordelen is het niet nodig.
Het is in de basis een (sociaal) discussieforum en als we er een leergang naast gaan zetten raken we dat deels kwijt.
Er staan zeker heel veel onderwerpen meermaals beschreven maar dat was ook de kracht met de overgang van een vorig forum naar dit forum, we moesten opnieuw beginnen.
Via Google komen vele zoekwoorden m.b.t. onderwerpen over boten en techniek hier terecht.
Daarbij is er hier ook een zoekmogelijkheid om dieper door te kunnen dringen.
Ik krijg regelmatig telefoontjes van mensen die hier al veel hebben kunnen lezen (via google hier terecht gekomen) en dan nog wat specifieke info vragen over bv. de keuze van bepaalde zaken.
De meesten schrijven hier nooit..

Van die gifmengers destijds ben ik op de hoogte maar ik doelde op zeegaande vissersschepen waarbij ik er vanuit ging dat die geen rotzooi bunkeren.
Er ging daar verder niks stuk, het ging zuiver om bacteriën.
Door de brandstof van de gifmengers gingen complete inspuitsystemen om zeep.

Ethanol en rubber:
De ANWB redactieboot Tijgerhaai is destijds gerenoveerd en daar is een VW Marine diesel in gekomen die voor biodiesel geschikt zou zijn.
Dat hebben ze geweten.. Alles liep dicht, slangen loste op etc, etc.
Met die belofte is VW iets te voorbarig geweest..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: tweetakt olie

Berichtdoor Marie Christina » 02 Mrt 2016, 09:01

Goh!
Wat heeft VW toch met beloftes? :lol:
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Vorige

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten