Dank u voor het compliment, en uiteraard graag gedaan.vuuren1 schreef:Een helder en met name uitgediept verhaal!
Me too, en waarom het grotere troep was, zie lager.vuuren1 schreef:k ben een beetje bekend met grote scheepsmotoren die tot vloeibaar verwarmde zware olie stoken met nogal wat zwavel.
Grotere troep als brandstof bestaat er niet..
Tsja, en bij die APK was het ook niet voor niets verboden. Ene andere AH dan de huidige blauwe, had zo rond het eind van de jaren '30 van de vorige eeuw al enige adepten, die in de gaten hadden dat je met een dergelijk 'uitlaatgebruik', zeer wel in staat was om per definitie al onmachtige mensen voor eeuwig de wereld uit te krijgen.vuuren1 schreef:In de uitlaat van mijn auto's boorde ik een loos-gaatje op het laagste punt, de reden heb je zojuist uitgelegd.
Met de invoering van de APK mocht dat niet meer (even een schroefje er in).
Hans, het was helaas nog veel erger!vuuren1 schreef:Een poos terug (15- 20 jaar) had men veel problemen met bacterie vorming in brandstoffen (ook in de beroepsvaart met veel doorstroming / brandstofverbruik) , toen spraken we nog niet over bio toevoegingen.
Wellicht waren fabrikanten daar al stiekum mee bezig..?
Waar jij op duidt, was echt de chemisch afval-maffia zoals de EMK in Krimpen a/d IJssel en nog zo'n club in Moerdijk. Handige jongens die verschillende en vaak persistente koolwaterstofvebindingen opklutsten in zware brandstoffen ("kraan open"- methode", i.q. het verdunnen). Niet alleen in de scheepvaart, ook werd deze onbewust 'verrijkte' stookolie aan bijvoorbeeld tuinbouwers in het Westland geleverd.
Op het moment dat er werd geconstateerd dat dergelijk oliegestookte ketels wel heel erg snel aan het corroderen sloegen (roosterbaren en vuurgangen zakten maar zo in elkaar), was de link nog niet gemaakt dat de dochters van die tuinders zwaar misvormde kinderen kregen...
Ook zeer begrijpelijk, spiritus is 85% ethanol, gedenatureerd met enige procenten methanol en een blauwe kleurstof om het 'drinktechnisch' onaantrekkelijk te maken.vuuren1 schreef:Het punt was dat de zgn. dieselbacterie zich ontwikkelde op de grens tussen water en brandstof.
Toevoegen van...spiritus werd als oplossing aangedragen.
Uiteraard uitgeprobeerd omdat we niet zomaar alles geloven.
Het leek wat te emulgeren, de dieselbrandstof veranderde ook wat van kleur.
Dat opgestookt in een snellopende motor en dat ging prima..
Als desinfectans of bacterie-killer ging dat ook niet werken, de bijgevoegde meuk had meestal zoveel water in zich, waarbij het 'ontkiemende effect' oo zo goed als nihil werd (dat is een complex verhaal over Gram- positieve en negatieve bacteriën, welke ik hier niet zal bespreken).
Blijkt alleen het emulgerende aspect over, en dat gaat inderdaad prima in een leidingsysteem met een hoge flow. Op basis van het Reynoldsgetal krijg je een verschil tussen een laminaire en een turbulente stroming.
Zolang je die laatste variant met een snelloper hebt, is er inderdaad weinig kans op dat er zich letterlijk een verstoppende biofilmlaag op de binnenwand van de brandstofleiding zich afzet.
Eens!vuuren1 schreef:Het is (vaker) terug te lezen dat ik voorstander ben van een dubbele bodem tank omdat de temperatuur vrij constant en relatief laag blijft.
Resulteert in minder damptransport door uitzetten en krimpen van de lucht (= inkomend vocht beperken).
Daarbij geven lagere temperaturen (aangenomen door het water onder het schip) minder stimulans voor de bacteriegroei.
Ook in het algemeen mee eens. Maar het element afdwalen zie ik hier niet zo.vuuren1 schreef:Dat is de praktische kant van het verhaal en tevens meestal duidelijk voor de lezers onder ons. Het af en toe uitdiepen van een onderwerp is zeker leerzaam maar dan dwalen we in zekere mate af.
(dat hoort er dan ook bij..)
Het blijkt toch een meer dan vaker voorkomende probleemstelling te zijn.
Goed idee om over dit onderwerp een 'stickie' te maken, moet voor jou als beheerder geen enkel probleem zijn, is in deze PHP variant een POC'tje. Het is zeker geen erg moeilijke 'rocketscience' om dat even te splitsen en aan te passen.
Ik wil mijn bijdrage daar graag voor redigeren, ook geen moeite.
Groet, Cp