Advies aansluiten AB op yamaha

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: Advies aansluiten AB op yamaha

Berichtdoor eriknatuurlijk » 18 Jul 2016, 20:48

Zekering doorgemeten, Is niet stuk.
Startmotor doet het.( als de motor hand gestart Is en dan de sleutel naar start draai, gaat hij draaien en raakt de krans)
De vorige eigenaar had een sloep met een bun. Toen hij die verkocht wilde de koper de motor niet. Deze heeft hij dus los verkocht aan mij. Hij heeft gewoon alles losgekoppeld en de motor eruit gehaald. Dus stuurstang en kabelboom en contactslot in de sloep laten zitten.

En ja parsun Is geen yamaha. Wel passen de onderdelen van yamaha op de parsun.

In ieder geval bedankt voor het meedenken. Ik denk zelf dat ik de ignition wire (geel) niet goed aangesloten heb.
eriknatuurlijk
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 18 Jul 2016, 00:25
ligplaats: Alphen gld
info:

Re: Advies aansluiten AB op yamaha

Berichtdoor henkvd » 18 Jul 2016, 21:02

En als je om te beginnen de gele draad eens loslaat. geel is oliedruk alarm.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4469
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Advies aansluiten AB op yamaha

Berichtdoor eriknatuurlijk » 18 Jul 2016, 21:06

Ga ik morgen proberen
eriknatuurlijk
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 18 Jul 2016, 00:25
ligplaats: Alphen gld
info:

Re: Advies aansluiten AB op yamaha

Berichtdoor gast » 18 Jul 2016, 21:11

Daarom schrijf ik ook de externe punten, voor de rest is Parsun een Parsun.
Dat vergelijk met Yamaha heeft al vele mensen bedot.

Verder lees ik wat je schrijft, je startmotor werkt alleen als je motor al draait en dat is niet goed.
Maar ik lees nergens dat je de motor daadwerkelijk hebt kunnen starten op je startmotor, daarom probeer hem eens zo te starten.
Misschien vertoont hij wel hetzelfde euvel met de ab los.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Advies aansluiten AB op yamaha

Berichtdoor eriknatuurlijk » 18 Jul 2016, 21:17

Precies, een parsun Is een parsun en een yamaha Is een yamaha.
Dat zijn 2 verschillende dingen.

Ik heb dat nog niet geprobeerd en ga dat morgen proberen.
eriknatuurlijk
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 18 Jul 2016, 00:25
ligplaats: Alphen gld
info:

Re: Advies aansluiten AB op yamaha

Berichtdoor henkvd » 18 Jul 2016, 21:26

Als je de stekker naar de AB geheel los haalt kan je de motor elektrisch starten door het draadje van het startrelais P wat overgaat in bruin op de plus pool van de accu of aan de kant waar de kabel naar de pluspool op het startrelais zit aan te te tikken, dan sluit je een heleboel uit. Lukt het dan nog niet sluit de dikke aansluitingen van het startrelais kort weet je in ieder geval met het laatste of de startmotor goed is, met het bruine draadje of het relais goed is.

Verder schakelaar 4 zorgt ervoor dat er alleen in z'n vrij gestart kan worden, deze onderbreekt de voeding naar het startrelais in vooruit en achteruit.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4469
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Advies aansluiten AB op yamaha

Berichtdoor eriknatuurlijk » 18 Jul 2016, 21:30

Morgen heb ik eerst wat andere dingen te doen. Maar morgenmiddag ga ik jet proberen. Ik laat het morgen weten.
Gr,Erik
eriknatuurlijk
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 18 Jul 2016, 00:25
ligplaats: Alphen gld
info:

Re: Advies aansluiten AB op yamaha

Berichtdoor henkvd » 18 Jul 2016, 21:42

Verder is het schema een beetje vaag over P ten eerste is dat purple / pink paars of roze en gaat ook nog eens over in bruin en geel maar heel andere functie controleer dat stuk ook even.


Vanaf het startrelais een stukje P wat over gaat in bruin

vanaf de CDI en smeeroliedruk sensor geel wat over gaat in P naar de zoemer in de AB

en helemaal rechts in het schema van de AB geel een geschakelde 12 Volt voor een toerenteller ( samen met B en G )

Dat kan mogelijk wat verwarring veroorzaken bij het aansluiten.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4469
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Advies aansluiten AB op yamaha

Berichtdoor arnoldzw » 19 Jul 2016, 08:13

Je hebt de 12V vanaf de accu naar je startrelais toe (12), vanaf hier wordt hij afgetakt en gaat hij via zekering (14) naar je afstandbediening.
Zodoende zou je bij je AB altijd een vaste 12V moeten hebben. Dit kun je meten tussen de rode en zwarte draad. (wel proberen te meten bij je AB, en niet op je motor zelf, er kan ook breuk in kabel naar AB zijn)

Ik zou denken dat je vaste 12V voeding ergens tussen de accu en de AB namelijk onderbroken is. Zodra je de motor handmatig hebt gestart, komt er volgens mij via de gelijkrichter (10) alsnog 12V op je AB. Dit is de laadspanning, hiermee lijkt het dat het dan wel werkt als de motor draait. Dit zeggende zou je denken dat de breuk niet in de AB kabel zou moeten zitten, maar ergens in de rode draad bij de motor zelf tussen de accu en de uitgaande kabel naar je AB. (niet toevallig de rode draad aangesloten op de verkeerde kant van het startrelais?)
arnoldzw
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 03 Jan 2016, 15:22
ligplaats: Drimmelen
info:

Re: Advies aansluiten AB op yamaha

Berichtdoor eriknatuurlijk » 19 Jul 2016, 14:55

opgelost!!!!!

eerste startmotor doorverbonden (zoals aangegeven hier) resultaat starten en lopen.
startrelais doorverbonden, resultaat niets.
dat vond ik vreemd omdat hij wel kon starten als hij al liep (zie eerdere post)
multimeter erbij gepakt en 12 + volt gemeten op startmotor en startrelais hoofdaansluiting.
maar toen ik ging meten via de stuurkant van het relais waren er ineens een aantal volts verdwenen.
conclusie slechte aarde op ombouw van de motor. ik zoeken naar een mooi punt op het chassis van de motor waar alle zwarte draadjes bij elkaar konden, zag ik ineens dat er een boutje miste die een beugel vasthield. (moesten er twee zijn was er maar een). ik meten op dat punt en bingo 12+ volt.
nieuw boutje geplaatst en alle zwarte draadje eraan.

sleutel om......

starten en lopen.

dus eigelijk een gevalletje ;"of je stopt de stekker erin" (nou misschien zat de stekker er wel in maar half, zullen we maar zeggen)

in ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken. nu alleen wachten op de schakel en gaskabel aansluitstukjes en ik kan het water op.

gr, Erik
eriknatuurlijk
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 18 Jul 2016, 00:25
ligplaats: Alphen gld
info:

VorigeVolgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten