Advies aansluiten AB op yamaha

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Advies aansluiten AB op yamaha

Berichtdoor arnoldzw » 03 Jan 2016, 15:24

Beste forum gebruikers,


Ik ben zelf een nieuwkomer op het gebied van watersport, en heb een aantal vragen.

Afgelopen winter heb ik een Yamaha buitenboord motor gekocht. (20DERO, 2 takt, 20PK, 1994)
Aan deze set zat een universele afstandbediening met enkel de gas en schakel kabel eraan, maar zonder de elektrakabel.

Nu zit in de motor wel een startmotor, startrelais, tandkrans, en een soort controle kastje ingebouwd.
Intern zit alles aangesloten, maar niet naar "buiten" toe. Ook de connector waar de afstandbediening op aangesloten moet worden ontbreekt.
Graag wil ik dit zelf gaan aansluiten. (ben zelf elektricien in de industrie, dus qua schema`s en bedrading aansluiten komt dat wel goed)

Aansluitschema van een yamaha 703 afstandbediening kan ik wel vinden, ben nu op zoek naar de informatie voor de aansluiting in de motor.
In de motor zie ik een vijftal vrije draden:

rood met daaraan een zekering - gaat naar controlekastje (ik denk dat dit de plus vanaf accu is, die afgetakt moet worden vanaf + op startrelais)
Een bruine draad - zit aan het startrelais (ik denk dus de start draad)
een roze draad - zit gekoppeld naar de olietank, controlekastje en naar een rood olie storingslampje op de motor
een blauwe draad - Zit gekoppeld aan een soort spoel, die mechanisch aan de choke vast zit. (elektrische choke?)
Een witte draad - zit gekoppeld aan de controlebox, en aan een stopknop op de motor zelf.

Daarnaast een vrije aansluiting op het startrelais voor de +-kabel vanaf de accu. Aparte aansluiting voor de accu massa kan ik niet vinden.
Wel diverse bouten waaronder andere dunne massa draadjes zitten.

Nu had ik hierover een aantal vragen, en hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen / adviseren.

Kan de handstart gewoon blijven zitten als je elektrisch gaat starten?
Kan iemand me helpen aan een aansluitschema voor wat betreft de aansluiting van de AB op de motor?
Is een connector voor de afstandbediening aan de motorzijde los te krijgen, want ik kan ze zo snel niet vinden.
Wat voor accu wordt aangeraden om te plaatsen in de boot?
Hoe dik worden de accu kabels geadviseerd (lengte ca. 5 meter) 10/16mm2?)
Wordt de accu ook geladen op deze manier? (zit wel een soort van spoel onder de startkrans)


Alvast bedankt,

Groet,
Arnold
arnoldzw
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 03 Jan 2016, 15:22
ligplaats: Drimmelen
info:

Re: Advies aansluiten AB op yamaha

Berichtdoor gast » 03 Jan 2016, 16:00

Onderstaande heb je nodig.
Zijn 2e hands goedkoper te krijgen, je kan uiteraard ook zelf iets in elkaar knutselen.

Afbeelding

Yamaha heeft met uitzondering van de 3 cilinder autolube modellen ook de handstart die gebruikt kan worden.

Heb je een foto van de motor?
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Advies aansluiten AB op yamaha

Berichtdoor arnoldzw » 03 Jan 2016, 16:34

Beste chaea,

Wens is wel om de universele AB eraf te halen, en deze te vervangen door een orginele Yamaha 703 of iets soortgelijks. Dus alles in de AB. Vast wel goed gebruikt te vinden.

Hierbij wat foto's van binnenzijde.

https://www.dropbox.com/s/bl3vss3r8zdlop7/2016-01-03%2015.11.12.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/4gqxwkbsllsjiwb/2016-01-03%2015.11.29.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/j5lvrjz4ih4f42j/2016-01-03%2015.11.46.jpg?dl=0

Groet
Arnold

Edit: URL aangepast, plaatjes moeten nu wel zichtbaar zijn.
Laatst gewijzigd door arnoldzw op 03 Jan 2016, 19:53, in totaal 2 keer gewijzigd.
arnoldzw
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 03 Jan 2016, 15:22
ligplaats: Drimmelen
info:

Re: Advies aansluiten AB op yamaha

Berichtdoor AlfaR » 03 Jan 2016, 17:42

Op internet zijn de kleuren wel te vinden, zijn volgens mij altijd gelijk bij Yamaha.
16mm2 is echt dik genoeg hoor en laden doet de motor ook gewoon. Er zit een laadspoel in.
Verder kan een standaard 44Ah accu het gemakkelijk doen.
Die connector zou ik vergeten, die moet je er ook aan zetten, dus je kunt net zo goed stootverbinders nemen.
Zijn al je vragen zo beantwoord? Succes.

Oja, de handstart hoef je er niet af te halen.
AlfaR
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 17 Aug 2015, 15:02
ligplaats:
info:

Re: Advies aansluiten AB op yamaha

Berichtdoor gast » 04 Jan 2016, 19:28

Ik meende dat ik dit schema al had gepost, maar zal wel een foutje hebben gemaakt.

Een hele rits antwoorden is al gegeven zieik.
Maar ik kan vegrijpen dat je de juiste connector in je motor wil, staat ook een stuk netter dan de bedrading los in de motor, het juiste adres hiervoor is Klijzing, staat het niet op de website moet je gewoon een belletje doen.

Afbeelding
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Advies aansluiten AB op yamaha

Berichtdoor henkvd » 04 Jan 2016, 20:08

Bij Yamaha heb je niet direct een connector op de motor, connector zit aan een kabel boom van een goede meter, deze wordt alleen verbonden met de AB.
Accu kabels lopen apart direct naar de accu, de plus op het start relais en de min zit aan het chassis van de motor op een bout.
16 mm2 is voldoende, laden loopt via de zekering en loopt al naar het startrelais.

Het huidige schema van je motor zal erg dicht bij deze komen, bovenste schema pag 4-100 http://boatinfo.no/lib/yamaha/manuals/1 ... .html#/284
Met AB en kabel kom je dan op het onderste schema uit, waarbij je een combinatie maakt door de motor bediening in tact te laten en waar mogelijk de bedrading naar de AB er overheen zet,
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Advies aansluiten AB op yamaha

Berichtdoor arnoldzw » 04 Jan 2016, 20:47

Dank allen voor jullie uitgebreide antwoorden. Hier kan ik zeker mee aan de gang.

Graag wil ik het toch stekkerbaar maken, dus als de yamaha connector aan motorzijde niet te vinden is, zet ik aan de motor een kabel van 2 meter met een connector, en aan de afstandbediening de contra versie van deze connector.
Op deze manier kan ik ze toch netjes scheiden, en de connector kan mooi weg gewerkt worden in de opbergruimte van de boot. Via mijn werk kan ik aan ronde industriële 10-polige connectoren komen, IP67. Dus dat komt wel goed.
Ook bij conrad is zoiets eventueel nog te krijgen: https://www.conrad.nl/nl/ip67-connector-aantal-polen-8-5-a-2660-0169-01-amphenol-ltw-1-stuks-1210992.html

Nu las ik ook ergens dat een Suzuki NA12S afstandbediening ook past, en qua prijs een stuk interessanter is. Draadkleur is iets anders, maar volgens mij moet dit ook gaan werken.
Iemand hier misschien ervaring mee?
arnoldzw
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 03 Jan 2016, 15:22
ligplaats: Drimmelen
info:

Re: Advies aansluiten AB op yamaha

Berichtdoor henkvd » 04 Jan 2016, 21:01

Of het nu Yamaha is of Suzuki, dat maakt niets uit waar je bij beide op moet letten is of de AB trekt of duwt ( push or pull ) daar zit bij Yamaha tussen de diverse modellen nog wel verschil in, dit slaat op de beweging die de gas kabel moet maken bij gas geven.
Is wel aan te passen maar vergt toch weer wat werk,( boren, tappen of klinken).



Idee van de connectoren is prima, standaard ziet het er zo uit, dit is het deel naar de motorAfbeelding
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Advies aansluiten AB op yamaha

Berichtdoor gast » 04 Jan 2016, 21:21

Ik ben zelfs Mercontrol afstandbedieningen op Yamaha tegengekomen, in principe is alles pas te krijgen als je vernuftig bent.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Advies aansluiten AB op yamaha

Berichtdoor arnoldzw » 04 Jan 2016, 21:29

Misschien een hele domme vraag, maar hoe zie ik of mijn bb een push to open of pull to open is?
Ik snap dat je dit aan de afstandsbediening kunt zien, in de huidige situatie moet je naar voor drukken om gas te geven.
Dus push to open dan neem ik aan.

Maar kan dit niet "intern" in de afstandsbediening verschillend zijn tussen verschillende modellen?
M.a.w. Dat twee verschillende push to open afstandsbediening toch anders op de gaskabel reageren.
Of slaat de benaming op de richting van de kabel.... :?
arnoldzw
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 03 Jan 2016, 15:22
ligplaats: Drimmelen
info:

Volgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten