archimedes penta 9pk ontsteking

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

archimedes penta 9pk ontsteking

Berichtdoor micha » 25 Nov 2015, 10:18

Hallo Allemaal,

Ik heb een archimedes \volvo penta 90 gekregen. Een 9 pk twee cilinder uit het jaar kruik. Gok dat hij uit de jaren 70 komt. Ondanks dat hij best wel lelijk is werkt hij wel goed. Hij loopt redelijk goed en koelt prima. Nu wil ik nog de ontsteking afstellen zodat de puntjes mooi gelijk staan en hij wat netter stationair loopt.

Afbeelding

Er zit een vaste ontsteking op.(hij vervroegt niet bij het gas geven dus ontstekingstijdstip is altijd het zelfde). Hij heeft geen merktekens op de krukas of ik heb ze niet gezien. Kan iemand mij de waarden geven voor de contactpunten. Hoe ver moeten ze open en wat is de voor-ontsteking? Ik ga er niet vanuit dat iemand de werkelijke waarden weet maar wat is een beetje een vergelijkbare waarde? 0.5 mm voor de contactpunten? en 8 graden voor ontsteking?
Alvast bedankt.
micha
 
Berichten: 346
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: archimedes penta 9pk ontsteking

Berichtdoor Noordvaarder » 25 Nov 2015, 20:06

Je kunt de volgende site eens gaan doorspitten.misschien staat daar een antwoord.
http://www.maringuiden.se/forum/index.p ... pp_filters[forums][sortKey]=date&search_app_filters[forums][sortKey]=date&search_term=archimedes+penta+90+&search_app=forums&st=0
Het is wel Zweeds,maar laat je daar niet door afschrikken.Het is gemakkelijker dan je denkt.
Je moet enkel meer aandacht voor bepaalde woorden hebben, bv utombordare,dat betekend buitenboord.
Je leest het namelijk zo: ut om bordare , ut=uit , om = om en bordare = boord.
op de volgende site kwam ik ook nog een paar andere mogelijkheden tegen:
http://www.marineengine.com/boat-forum/ ... a-Outboard
Noordvaarder
 

Re: archimedes penta 9pk ontsteking

Berichtdoor micha » 26 Nov 2015, 10:18

bedankt voor de tip. Ik heb de waarden voor de 90 niet kunnen vinden maar wel voor de 5 en 3.9 pk. De contactpunt afstand is tussen de 0.3 en 0.4 mm en de voor ontsteking is 2 tot 2.2 mm. Ik ga de contactpunten bij mij hier ook op zetten en kijken of ik hem ongeveer op die 2 mm voor ontsteking kan zetten. Het gaat me in eerste instantie om het gelijk zetten van de contactpunten dat deze mooi 180 graden na elkaar openen. Ik zal nog posten of het gelukt is.
Bedankt voor je hulp Kodok.
micha
 
Berichten: 346
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: archimedes penta 9pk ontsteking

Berichtdoor micha » 27 Nov 2015, 11:52

Voor degene die dit topic over jaren nog een keer vind en wil weten hoe het uiteindelijk is gegaan. Ik heb de punten op 0.3 mm gezet en een voorontsteking van 1.5 mm. Dat is redelijk laat. De ontstekingsplaat staat in zn uiterste stand. Maar hier loopt ie wel mooier stationair mee. Mij ging het meer om rustig stationair lopen dan om volledig vermogen. Het motortje loopt nu prima stationair met de luchtschroef op 1 3/8 open.
micha
 
Berichten: 346
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: archimedes penta 9pk ontsteking

Berichtdoor stefan » 27 Nov 2015, 13:28

Leuk! Ik had er ook zo een in ehm.... 1985 ofzo, en die was toen al oud !
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: archimedes penta 9pk ontsteking

Berichtdoor gast » 28 Nov 2015, 00:41

stefan schreef:Leuk! Ik had er ook zo een in ehm.... 1985 ofzo, en die was toen al oud !


Maar laat zien dat deze oude beestjes vele nieuwe producten overtreffen ;)

Ik heb een stuk of wat Penta's (Cresent, Archimedes en Volvo) door de handen gehad en er was geen 1 bij die geheel overleden was, vooral de schaarsheid in onderdelen was het probleem.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: archimedes penta 9pk ontsteking

Berichtdoor micha » 30 Nov 2015, 11:03

Ja, Het is echt al een oud ding. Is echt jaren 70, misschien zelfs wel eind 60. Het verbaast me dat hij nog zo goed loopt. Lijkt me dat zo'n motor in de loop der jaren toch wel behoorlijk misbruikt moet zijn. Denk wel dat als je hier een originele impeller voor moet vinden dat je dan lang bezig bent. Meestal als ik voor zoiets een impeller moet kopen ga ik gewoon opzoek naar een impeller van bekende merken met ongeveer dezelfde afmetingen. Zo heb ik ook een carniti buitenboordmotor weer goed laten koelen. Een impeller daarvoor vinden was echt onmogelijk.
Ik ben er trouwens achter dat er een volvo penta facebook groep is. Als je zoekt op volvo penta outboards dan staat er bovenin de zoekresultaten een groep met liefhebbers. Hier zijn ook verschillende manuals te vinden.
micha
 
Berichten: 346
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: archimedes penta 9pk ontsteking

Berichtdoor Swedish Outboarder » 06 Dec 2015, 14:03

Beste Zweedse buitenboordmotoren gebruikers,

Zoals Mischa kan beamen heb ik hem alle technische info opgestuurd voor de afstelling van zijn AP/VP 9 pk. Mochten er ook nog onderdelen nodig zijn dan kan ik ook nog wel helpen (voor dit type en alle andere tussen de 3.9 en 70pk) Als het dan helemaal niet meer lukt heb ik ook nog contacten in Zweden die hierin kunnen voorzien. Als een van jullie echt genoeg heeft van zijn oude Archimedes of Volvo Penta motor omdat hij het niet meer doet, geef maar een seintje dan ben ik mogelijk geinteresseerd.
Dus voor gebruikte en nieuwe onderdelen en ALLE technische info ben ik bereikbaar. Zie het als een uit de hand gelopen hobby.
Groet
Swedish Outboarder
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 06 Dec 2015, 13:55
ligplaats: Eemnes
info:

Re: archimedes penta 9pk ontsteking

Berichtdoor micha » 07 Dec 2015, 12:04

Swedish outboarder is inderdaad de held die mij aan de afstel gegevens heeft geholpen. Er zijn volgens mij nog veel mensen die met deze oudere motortje gevaren hebben en ook nog in bezig hebben. Zou zonde zijn om ze weg te gooien terwijl ze nog te redden zijn.
micha
 
Berichten: 346
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: archimedes penta 9pk ontsteking

Berichtdoor micha » 21 Jul 2016, 11:55

De 4 bouten los halen is in elk geval al goed. Ik heb zelf nooit het staartstuk eraf moeten halen dus weet niet hoe het dan verder zit. Bij de meeste motoren kun je hem dan 10 cm laten zakken en kan je daar de schakel stang demonteren maar als je daar niks kan vinden dan weet ik niet of het bij jou ook het geval is. Wellicht dat swedish outboarder je dit kan vertellen. Je kan hem vinden op marktplaats als je zoekt op volvo penta. Hij zit in Eemnes onder de gebruikersnaam swedish outboarder voor als je heb hier niet kan bereiken.
micha
 
Berichten: 346
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten