broekie schreef:Nora zegt de carburateur schoongemaakt te hebben, dus ook het mengsel schroefje is eruit geweest.
Het waren in de jaren 70 van de vorige eeuw inderdaad goede motoren waar er heel veel van zijn verkocht.
Wij hadden altijd Johnson tot mijn vader een 8A kocht.
Later in 1978 een 28A gekocht waar we zeker ruim 20 jaar probleemloos mee hebben gevaren.
Ze zijn nu natuurlijk achterhaald, eerst door de autolube modellen en nu de 4-takten.
Slechts een aanname dat het schroefje eruit is geweest, daar gaat het ook niet om, je lost problemen niet op door aan schroefjes te draaien.
Blijkt ook wel want ook na de schoonmaak niest de motor nog steeds, wat overigens een veelvoorkomend euvel is bij motoren die lang hebben stilgestaan.
Pas als je de boel (ultrasoon) schoon hebt gemaakt kan je de stationair fijnstellen dmv dit schroefje.
Het A model is gewone old skool 2 takt techniek maar toendertijd al de tijd vooruit door de modellen met de 1:100 smering, terwijl de gevestigde orde de veel vettere 1:50 op de markt had/heeft. Deze Yamaha modellen hebben zich al zo enorm bewezen en nu zelfs bijna 40 jaar later zie je ze nog steeds overal op het water, zoals in een ander topic over export zijn deze motoren mateloos populair, ook worden ze nog steeds als Enduro verkocht en duikt er af en toe in Nederland een A B of C model op in een modern jasje met een recent bouwjaar. De eerste autolubes waren ook gewoon vanuit deze modellen met een autolube-modificatie, de eerste 3 cilinder was ook gewoon een 2 takt waar je 1:100 moest smeren, pas vanaf 1985 werden de autolube systemen daarop gezet.
2 takt is ook niet achterhaalde techniek op 4 takt, het zijn de voor en nadelen die weggestreept worden en daar speelt het milieu een hele grote rol, 2 takt is met zijn smering door de spoelpoorten en de lozing op het oppervlakte water natuurlijk een enorme vervuiler, en tegenwoordig wil men dat niet meer.
4 takt is in stroomversnelling gegaan hierdoor, fabrikanten spelen erop in omdat een 2 takt motor in steeds meer landen wordt geweerd, toen Honda in de jaren 60 al met de 4 takt kwam was er veel minder belangstelling voor, 2 takt was de standaard.
Dan zou je nu denken dat Honda een enorme voorsprong zou moeten hebben maar de hedendaagse 4takten doen nauwelijks aan elkaar onder en termen zoals EFI werden ook al toegepast in latere 2 takt modellen.
Niet voor niks zien merken zoals Mercury en Evinrude nog steeds veel heil in doorontwikkelen van de 2 takt (Optimax en E tec)
De geroemde 4t witte werkmotoren van Yamaha eind jaren 80 (welke in de jaren 90 ook door Mercury/Mariner zijn gebruikt) vallen nu ook stuk voor stuk door de mand met vooral de cdi als grote boosdoener, maar ook wegvallende oliedruk komt vaak voor.
Slechte motoren? nee zekers niet maar nu blijkt met een mindere levensduur dan de "achterhaalde" 2 takt