Yamaha 20 pk AE

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Yamaha 20 pk AE

Berichtdoor Nora » 28 Okt 2015, 13:42

hallo,

Heb een oude 20 pk Yamaha, een hele oude motor die al 2 jaar stil stond
Heb carburateur schoon gemaakt, staartolie vervangen en geprobeerd te starten.

Twee keer trekken en hij liep, echter zo nu en dan geeft die een "poef" wat extra rook ( geen witte) en zakt die in toeren waarna die weer goed loopt. Dit herhaalt zich om de 2 min ongeveer.

Wat kan dit zijn? Bougie's? Of is er intern iets aan de hand.

Heb smalle portemonnee dus vandaar dat ik eerst jullie kennis raadpleeg.

Al vast bedankt voor de info
Nora
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 19 Aug 2015, 20:40
ligplaats:
info:

Re: Yamaha 20 pk AE

Berichtdoor henkvd » 28 Okt 2015, 14:33

Denk ontsteking gerelateerd, mogelijke oorzaken:

contactpunten
condensators van de contactpunten slecht.
bobines lek, kan je vaak zien door de motor in het donker te laten draaien, overspringende vonk naar het motorblok
bedrading naar bobines beschadigd, of slecht contact massa draden naar het blok.

Maar kan ook water lekkage zijn van de koppakking, af en toe een druppel water de cilinder in.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Yamaha 20 pk AE

Berichtdoor broekie » 28 Okt 2015, 18:16

Ik denk het mengselschroefje bij stationair.
Hij staat iets te zuinig, een Nederlandse motor dus.

Oplossing: Geheel indraaien, niet te vast anders beschadig je de punt, en dan 1,5 slag open.

Verder kan een algehele check en nieuwe bougies nooit kwaad.
Dat ze een beetje onregelmatig draaien is normaal, 2-takt.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Yamaha 20 pk AE

Berichtdoor gast » 28 Okt 2015, 23:10

Geweldige motortjes die A types, ik denk zelfs dat het de beste modellen van Yamaha ooit zijn. :D

Ding staat 2 jaar stil en heeft hoogstwaarschijnlijk daarvoor ook al niet zijn onderhoud gehad, eerst maar eens de carburateur in de ultrasoon.
Plofjes duiden op een verkeerde afstelling/verhouding wat niet raar is als de het systeem vuil is, 2 jaar stil en alles koekt aan.
Bougies uiteraard vernieuwen, onsteking nakijken, kabels op uitdroging controleren evenals de bobines.

Stelschroefjes verspringen alleen van plaats als er iemand met een schroevendraaier aan zit, bij een motor zonder onderhoud en goede reiniging verplaats je het probleem alleen maar naar de toekomst. Eerst de boel goed schoon en dan evt pas stellen.

Water in de cilinder geeft hele rare klachten, de bougie van deze cilinder zal ook wit zijn uitgeslagen.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Yamaha 20 pk AE

Berichtdoor broekie » 29 Okt 2015, 09:58

Nora zegt de carburateur schoongemaakt te hebben, dus ook het mengsel schroefje is eruit geweest.

Het waren in de jaren 70 van de vorige eeuw inderdaad goede motoren waar er heel veel van zijn verkocht.
Wij hadden altijd Johnson tot mijn vader een 8A kocht.
Later in 1978 een 28A gekocht waar we zeker ruim 20 jaar probleemloos mee hebben gevaren.

Ze zijn nu natuurlijk achterhaald, eerst door de autolube modellen en nu de 4-takten.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Yamaha 20 pk AE

Berichtdoor gast » 29 Okt 2015, 23:10

broekie schreef:Nora zegt de carburateur schoongemaakt te hebben, dus ook het mengsel schroefje is eruit geweest.

Het waren in de jaren 70 van de vorige eeuw inderdaad goede motoren waar er heel veel van zijn verkocht.
Wij hadden altijd Johnson tot mijn vader een 8A kocht.
Later in 1978 een 28A gekocht waar we zeker ruim 20 jaar probleemloos mee hebben gevaren.

Ze zijn nu natuurlijk achterhaald, eerst door de autolube modellen en nu de 4-takten.


Slechts een aanname dat het schroefje eruit is geweest, daar gaat het ook niet om, je lost problemen niet op door aan schroefjes te draaien.
Blijkt ook wel want ook na de schoonmaak niest de motor nog steeds, wat overigens een veelvoorkomend euvel is bij motoren die lang hebben stilgestaan.
Pas als je de boel (ultrasoon) schoon hebt gemaakt kan je de stationair fijnstellen dmv dit schroefje.

Het A model is gewone old skool 2 takt techniek maar toendertijd al de tijd vooruit door de modellen met de 1:100 smering, terwijl de gevestigde orde de veel vettere 1:50 op de markt had/heeft. Deze Yamaha modellen hebben zich al zo enorm bewezen en nu zelfs bijna 40 jaar later zie je ze nog steeds overal op het water, zoals in een ander topic over export zijn deze motoren mateloos populair, ook worden ze nog steeds als Enduro verkocht en duikt er af en toe in Nederland een A B of C model op in een modern jasje met een recent bouwjaar. De eerste autolubes waren ook gewoon vanuit deze modellen met een autolube-modificatie, de eerste 3 cilinder was ook gewoon een 2 takt waar je 1:100 moest smeren, pas vanaf 1985 werden de autolube systemen daarop gezet.
2 takt is ook niet achterhaalde techniek op 4 takt, het zijn de voor en nadelen die weggestreept worden en daar speelt het milieu een hele grote rol, 2 takt is met zijn smering door de spoelpoorten en de lozing op het oppervlakte water natuurlijk een enorme vervuiler, en tegenwoordig wil men dat niet meer.
4 takt is in stroomversnelling gegaan hierdoor, fabrikanten spelen erop in omdat een 2 takt motor in steeds meer landen wordt geweerd, toen Honda in de jaren 60 al met de 4 takt kwam was er veel minder belangstelling voor, 2 takt was de standaard.
Dan zou je nu denken dat Honda een enorme voorsprong zou moeten hebben maar de hedendaagse 4takten doen nauwelijks aan elkaar onder en termen zoals EFI werden ook al toegepast in latere 2 takt modellen.

Niet voor niks zien merken zoals Mercury en Evinrude nog steeds veel heil in doorontwikkelen van de 2 takt (Optimax en E tec)
De geroemde 4t witte werkmotoren van Yamaha eind jaren 80 (welke in de jaren 90 ook door Mercury/Mariner zijn gebruikt) vallen nu ook stuk voor stuk door de mand met vooral de cdi als grote boosdoener, maar ook wegvallende oliedruk komt vaak voor.
Slechte motoren? nee zekers niet maar nu blijkt met een mindere levensduur dan de "achterhaalde" 2 takt
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Yamaha 20 pk AE

Berichtdoor broekie » 30 Okt 2015, 22:41

Als je het over storing gevoeligheid en kosten hebt is de vergelijking oude 2-takt en nieuwe 4-takt een heel ander dan vaarcomfort.
Benzine verbruik, geluid, roken enz. scoort de oude 2-takt niet zo goed bij de wat zwaardere motoren. Eenvoud en kosten beter.
Maar je wil toch niet meer met een 2-takt toeren als je 4-takt hoort en ziet.

Maaaarrrrr.. een 4 AC heb ik dan eigenlijk weer liever dan de 4-takt, die valt mij tegen.
De 9,9 4-takt modellen zijn een groot succes. De huidige 1-cylinders 4-takten minder.
Een 25 of 28 A of een 25 PK 4-takt? Voor mij de 4-takt.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten