Wat is het effect van een kleinere bbm?

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Wat is het effect van een kleinere bbm?

Berichtdoor Guerto » 31 Jan 2012, 23:38

Beste medevaarders,

Ons volgbootje is een Vetus 260 'rubber'boot met een opblaasbare kiel en bodem. Daarachter een alweer wat oudere Yamaha 4-PK 2-takt bbm met een externe benzine tank. Omdat wij de rubberboot niet voor de snelheid hebben, maar vooral voor het spelevaren 's zit ik wel een te denken aan een kleinere bbm. En dan het liefst een 4-takt met ingebouwde tank zodat ik die losse tank ook kwijt ben. Wat ik me afvraag is wat het verschil in vaareigenschappen en snelheid zal zijn, m.a.w. of het de moeite waard is.

Onze beide oudste kinderen zijn inmiddels 12 en 15 en mogen dus zelfstandig varen, alleen gaan ze met de 4 Pk sneller dan 13 km/u en dat mag weer niet. Nog een reden om voor kleiner te gaan.

Ik hoop dat ik zo duidelijk ben, zo niet dan lees ik het wel.

groeten,
Geert
Doerak 950 AK >Theodoor<
Guerto
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 18 Jan 2012, 11:02
Woonplaats: Burgum
ligplaats: Burgum
info:

Re: Wat is het effect van een kleinere bbm?

Berichtdoor gast » 01 Feb 2012, 00:06

Er zijn leuke 2.5 4 taktjes te koop.
Qua gewicht zal je gelijk zitten met een 4 pk 2 takt en je zal snelheid inleveren.
De vaareigenschappen zulllen niet veranderen (op de snelheid na dan)

Deze kleine 4 taktjes zijn wel stampertjes net zoals de 4 5 en 6 pk 1 cilinders.
Let wel op dat je een watergekoelde koopt en geen luchtmodel (Honda)
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Wat is het effect van een kleinere bbm?

Berichtdoor Guerto » 08 Dec 2013, 13:46

Bericht door Guerto » wo 04 jul 2012, 15:24

Nog even op dit onderwerp terugkomend.

Volgens de test in de Waterkampioen van vorig jaar is de 2.5.pk van Suzuki gelijk aan de 2.5. PK van Johnson. Klopt dat? Geldt dat ook voor de exemplaren die al een paar jaar oud zijn? Zijn er nog bijzonderheden waar ik dan op moet letten? Zie een Johnson in Grou te koop staan die qua budget wel interessant is.

Ik heb trouwens het idee dat de 2.5 pk'tjes nog niet zo veel 2e hands worden aangeboden als de 4 pk's.

Ik hoor 't wel.
Geert
Doerak 950 AK >Theodoor<
Guerto
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 18 Jan 2012, 11:02
Woonplaats: Burgum
ligplaats: Burgum
info:

Re: Wat is het effect van een kleinere bbm?

Berichtdoor vuuren1 » 08 Dec 2013, 13:47

Bericht door vuuren1 » do 05 jul 2012, 21:38

2,5 pk is is volgens mij niet zo gangbaar als de 4 pk 4-tact motoren.
Wellicht is het aanbod daardoor kleiner.
Ondanks die ene cilinder vindt ik die motortjes best netjes lopen (het haalt het niet bij een 2 cilinder, die lopen wel heel erg mooi).

Het zal best dat Suzuki samenwerkt met andere merken, dat is in de autoindustrie niet anders.
Zelf zou ik een kleine buitenboordmotor gewoon nieuw kopen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Wat is het effect van een kleinere bbm?

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 13:47

Bericht door henkvd » do 05 jul 2012, 21:46

De afschrijving op de kleinste buitenboordmotoren is zo goed als nihil, een nieuwe zou ook mijn voorkeur hebben.

Verder is de kleinste variant terug van weg geweest, heel lang was deze niet geliefd.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Wat is het effect van een kleinere bbm?

Berichtdoor gast » 08 Dec 2013, 13:48

Bericht door chaea » vr 06 jul 2012, 05:23

Johnson is helaas niet meer onder ons, het zal dan ook heel moeilijk zijn om deze nog nieuw te krijgen (3 jaar geleden kon ik nog een overejarig exemplaar krijgen) 2 e hands zijn ze er nog genoeg en de Waterkampioen heeft gelijk, het zijn gewoon wit gespoten Suzuki motoren. Bombardier, de producent van Johnson en Evinrude heeft eind jaren 90 afstand gedaan van de (zeer plompe) 4 takt en is overgegaan op de ontwikkeling en productie van de E Tec motoren, deze hebben ze onder de Evinrude naam op de markt gebracht en Johnson is afgestoten naar Suzuki. Hoe ik ergens gelezen heb gaat er wel weer een 4 takt lijn van Evinrude komen.

Aanbod van 2.5 motortjes is klein omdat het percentage verkochte exemplaren ten opzichte van een 4pk groot is.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Wat is het effect van een kleinere bbm?

Berichtdoor Guerto » 08 Dec 2013, 13:48

Bericht door Guerto » za 14 jul 2012, 20:39

Vanochtend een 2.5 pk Johnson 4 takt gekocht uit 2006, in Grou, voor een naar mijn idee nette prijs. Afgelopen week al even wezen kijken en vanochtend toch de rubberboot maar even mee en een stukje proefgevaren. Dat viel niet tegen. Ik ben verrast door de kracht van het motortje, doet voor mijn gevoel qua optrekken niet onder de de 4pk 2 Takt die we hiervoor hadden. Alleen de topsnelheid ligt lager, zal binnenkort eens meten met de GPS. Het enige wat me een beetje tegenviel was het lawaai, op de top is het toch wel een klein brulkikkertje.

En heerlijk licht, ik denk dat ik nu ook maar een plankje aan de reling maak om het motortje daar aan te kunnen hangen als de rubberboot op sleeptouw gaat.

Bedankt voor de adviezen,
Geert
Doerak 950 AK >Theodoor<
Guerto
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 18 Jan 2012, 11:02
Woonplaats: Burgum
ligplaats: Burgum
info:


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten