mengverhouding yamaha P65

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: mengverhouding yamaha P65

Berichtdoor gast » 05 Jun 2014, 21:45

henkvd schreef:Ben je zo zeker van je zaak dan Chaea, eigenlijk zeg je dat Yamaha altijd 1:100 zou zijn, voor de motoren van halverwege de jaren tachtig ga ik daar volledig in mee, voor de P en A serie heb ik daar grote twijfels over.

Door de 2 ledige adviezen zou een belletje naar klijzing de veiligste oplossing zijn.


Halverwege de jaren 80 waren de modellen al veranderd naar c en d en allang 1:100 en veel modellen zie je nu nog vaak terug in het hedendaagse jasje.
Heb nu zelf een 4 pk a 2 takt voor de kids van 2004, exact hetzelfde als de a van meer dan 30 jaar geleden. (alleen kleur en typeaanduiding is anders)
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: mengverhouding yamaha P65

Berichtdoor henkvd » 05 Jun 2014, 21:47

Het zou mijn keuze niet zijn, 1:100 zijn de meeste fabrikanten in de jaren 90 van terug gekomen, te weinig bescherming op de interne delen bij een motor die maar een paar uur per jaar draait, gevolgen corrosie waardoor haast alle fabrikanten er voor gekozen hebben om wat meer veiligheid in te bouwen ipv een pluimpje extra twee takt rook.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: mengverhouding yamaha P65

Berichtdoor vuuren1 » 05 Jun 2014, 21:48

Ik heb een domme vraag:

Wat is er aan die motoren veranderd dat ze ineens de helft minder mengsmering nodig hadden?
Betere olie?

Ik zie geen andere reden bij een 2 takt motor dan dat de olie beter is.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: mengverhouding yamaha P65

Berichtdoor Lucter » 05 Jun 2014, 21:57

Wordt een partijtje "polder-overleg"

Haagse uitkomst zou dan 1:75 zijn :?: :lol:

Of de PVV "willen jullie MEER of MINDER olie" :lol:
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: mengverhouding yamaha P65

Berichtdoor henkvd » 05 Jun 2014, 22:03

1:50 kan geen kwaad, rookt hoog uit wat meer, maar de geur van 2 takt is nu eenmaal zo, sommigen vinden het zelfs lekker.
1:100 is erg schraal, nadeel, vind je motor het te weinig dan slijten je zuigerveertjes snel en je top lager die toch al weinig olie krijgt is snel stuk.

Dan even vanaf de fabrikanten zijde, er zijn er die nooit zijn overgestapt naar 1:100 er zijn er die ervan terug gekomen zijn.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: mengverhouding yamaha P65

Berichtdoor gast » 05 Jun 2014, 22:10

henkvd schreef:Het zou mijn keuze niet zijn, 1:100 zijn de meeste fabrikanten in de jaren 90 van terug gekomen, te weinig bescherming op de interne delen bij een motor die maar een paar uur per jaar draait, gevolgen corrosie waardoor haast alle fabrikanten er voor gekozen hebben om wat meer veiligheid in te bouwen ipv een pluimpje extra twee takt rook.




Welke fabrikanten dan?
De Elpto van Mercury is 1:100 en de 6 tot 15 pk ook
Mijn Johnson van 2000 is ook 1:100.
Yamaha is ook gewoon 1:100

Waarom, hedendaag zal het met het milieu te maken hebben, 40 jaar geleden met inovatie.
Honda en Yamaha waren nieuwkomers en moesten zich onderscheiden, yamaha met minder rokende en stinkende motoren en Honda met 4 takt.

Nieuwe inovatie is e tec van Evinrude, een onderscheidende innovatieve 2 takt die steeds populairder wordt.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: mengverhouding yamaha P65

Berichtdoor henkvd » 05 Jun 2014, 22:12

Hier komen we niet uit, we stappen nu van 1970 naar 2005 en later.


Dan even een ander puntje welke benzine gaan we nu tanken in zo'n oude motor, lekker de goedkoopste ?
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: mengverhouding yamaha P65

Berichtdoor vuuren1 » 05 Jun 2014, 22:14

Ik denk dat de fabrikanten van zowel motoren als die van de olie er op gewezen zijn dat 1:50 teveel milieubelastend is.
Dan moeten beiden toch iets doen (terwijl de 2 tact scooters rondrijden met autolube en vreselijk walmen en stinken..).

Zelf zou ik niet met 1:100 willen smeren maar kennelijk gaat het toch goed.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: mengverhouding yamaha P65

Berichtdoor henkvd » 05 Jun 2014, 22:36

Ieder z'n keuze, ben misschien wat behoudend maar kan volledig mee in de volgende tekst:

2. What ratio of oil do I mix with the gas? top
If you have an owners manual, look there to see what the manufacturer recommends. If you have no clue, almost any motor will perform just fine on a 24:1 ratio. Any motor built after around 1965 will run just fine on 50:1 mix. For this ratio, I strongly recommend a MAJOR MOTOR MANUFACTURER TCW III lubricant. Don't use aftermarket oils. EXCEPTION! 100:1. See question 3 below.

3. My manufacturer recommends 100:1 mix. Is that enough oil? top
Absolutely NOT! DON'T DO IT! That's plenty to lubricate the motor under IDEAL conditions with a HIGH QUALITY 2 cycle lubricant. The problem comes after use - the lack of adequate oil for storage on the internal bearings, rings, and cylinder walls leaves your motor wide open to IMMEDIATE internal damage, and shortened service life.

bron: http://www.maxrules.com/fixfaq.html

Dan nog enkele fabrikanten en hun adviezen:
http://www.mercurymarine.com.au/home/se ... oards.aspx
http://www.tohatsu.com/tech_info/oil_gas.html
http://www.nissan-outboards.com/oil-gas ... ratios.htm
http://www.britishseagullparts.com/engine-fuelratio.htm
http://www.evinrude.com/en-US/support/f ... dFuel#qst2
http://www.oddjobmotors.com/tt5_2-stroke-oil.htm
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: mengverhouding yamaha P65

Berichtdoor gast » 05 Jun 2014, 22:46

henkvd schreef:Hier komen we niet uit, we stappen nu van 1970 naar 2005 en later.


Dan even een ander puntje welke benzine gaan we nu tanken in zo'n oude motor, lekker de goedkoopste ?


Sorry Henk maar jij stelt dat fabrikanten halverwege de jaren 90 weer terug gegaan zijn naar 1:50, dan kzit je dus van 1995 tot heden.

Ik vind het prima als Ts 1:50 smeert, ik beantwoord op basis van mijn gegevens en kennis zijn vraag. Om de slijtage hoef je het echt niet meer te doen, het gebakje heeft zijn leven gehad en gewoon koesteren zolang het loopt.

Tja benzine, geen idee, ik gebruik verse van Q8 en dat gaat prima.
Heb een tijd aspen gebruikt om motoren schoon te laten kopen, maar dat schijnt ook weer niet goed te zijn.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten