HONDA 10 HP, watertemperatuur te hoog

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

HONDA 10 HP, watertemperatuur te hoog

Berichtdoor Byl54 » 14 Jan 2012, 11:32

Het volgende doet zich voor, ledje en buzzer van de watertemperatuur op de afstandsbediening geven een signaal. Dit gebeurd als de motor omhoog geklapt heeft gestaan en bij lage toerentallen. Door een paar keer flink gas te geven is het over. Koelstraal is krachtig en voldoende. Zou dit kunnen zijn, luchtbel bij thermostaat, impeller of komt dit door het omhoog klappen?
Het betreft een:
Merk: Honda 10 hp
Type: BF10D
Bouwjaar: 2002

Waar koop ik de onderdelen voor deze motor in midden friesland
Gebruikers-avatar
Byl54
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:17
Woonplaats: Nederland
ligplaats: Nieuwegein
info:

Re: HONDA 10 HP, watertemperatuur te hoog

Berichtdoor gast » 14 Jan 2012, 16:50

Is het niet je oliealarm? (groene lampje op de motor gaat uit, geen rood lampje op de ab wel een zoemgeluid)
Rood is wel te hoge temperatuur, alleen is dat vreemd omdat je de motor net start.
Kan me namelijk voorstellen dat je met te weinig en koude olie bij een gekantelde motor dit probleem kan krijgen.


Bovenkamp watersport leeuwarden heeft een uitstekend Honda reparateur.
Maar ik denk dat bij LBB in Kollum, Boot Akkrum enz enz je ook prima van dienst kunnen zijn.
gast
 

Re: HONDA 10 HP, watertemperatuur te hoog

Berichtdoor Byl54 » 15 Jan 2012, 12:03

Er zit een groen ledje en een rood ledje op de afstandsbediening. Groene ledje brandt, oliedruk is in orde, rode ledje gaat aan en de buzzer, dit geeft aan, te hoge motor temperatuur. Toerental valt terug naar stationair en gas geven is niet meer mogelijk. Dan motor uitzetten, ronddobberen, motor weer starten en een paar keer flink gas geven. Het probleempje is opgelost komt tijdens het varen niet meer terug. Dit gebeurd niet direct na de koude start, de motor moet even stationair gelopen hebben. Dacht zelf aan een luchtbelletje bij de thermostaat of zit er een gatje in de thermostaat welke dicht kan zitten. Ik ben meer van auto's, hier zitten vaak kleine openingen in de thermostaten om een kleine vloeistofstroom te krijgen door de thermostaat, om warm water langs het was-element te laten stromen om deze zo op te warmen.
Gebruikers-avatar
Byl54
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:17
Woonplaats: Nederland
ligplaats: Nieuwegein
info:

Re: HONDA 10 HP, watertemperatuur te hoog

Berichtdoor henkvd » 15 Jan 2012, 16:03

Hoe oud is de impeller ?

De controle straal mag dan normaal lijken, maar is dat ook zo, vermindering van de pompcapaciteit gaat geleidelijk.
Kun je vergelijken met een gelijke motor.
Indien recente impeller, controleer de doorgangen van het koelwater door het deksel naast de startmotor te verwijderen, daar zit ook de thermostaat.

Afbeelding
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: HONDA 10 HP, watertemperatuur te hoog

Berichtdoor gast » 15 Jan 2012, 16:13

Het niet meer gas kunnen geven is ter bescherming van de motor, een noodprogram als het ware.
Verder wat Henk zegt, een impeller kost ong 15 euro bij Poort watersport en is heel simpel zelf te vervangen.
gast
 

Re: HONDA 10 HP, watertemperatuur te hoog

Berichtdoor Byl54 » 16 Jan 2012, 12:38

Mijne heren, vriendelijk dank voor uw reactie en de exploded view. Henk, misschien hebt je ook nog een exploded view van het onderstuk waar de impeller zit of een link, dat zou fijn zijn.

Of er afgesloten koelwater kanalen zijn, daar heb ik wat twijfels over, dan zou het in warme toestand ook moeten gebeuren, even als de impeller, koelstraal is krachtig en zoals geschreven warm geen last.
Impeller is even oud als de motor 10 jaar, zal deze binnen kort vervangen.
Gebruikers-avatar
Byl54
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:17
Woonplaats: Nederland
ligplaats: Nieuwegein
info:



Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten