Bouwjaar Honda BF50D achterhalen

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: Bouwjaar Honda BF50D achterhalen

Berichtdoor Kwokko » 30 Jul 2020, 14:48

EricS schreef:Ik vind het zowiezo onzin dat er een bouwjaar in de motor moet staan.
Dan krijgt hij ook het "bouwjaar" wanneer hij verkocht of geregistreerd wordt.
Als ik een nieuwe tv, koelkast of auto koop staat het bouwjaar er ook niet in.

Een beetje domme uitspraak,vind je dat ook niet van jezelf?
Concluderende zou jij het dus acceptabel vinden,dat je een motor in je voorraad zou kunnen hebben,die pas volgend jaar zou kunnen worden verkocht,en dat dan het bouwjaar als 2021 geregistreerd wordt.
In ieder geval bedankt voor de uitspraak,des te meer een reden voor mij,om een Honda en Mercury straal voorbij te lopen.
Gelukkig is er concurrentie genoeg ,die er fatsoenlijker normen op na houd.

En je info betreffende auto's deugd ook niet,want het bouwjaar staat wel degelijk is de gegevens vermeld.
Je kun namelijk een voertuig van bv 5 jaar oud ,niet zomaar in een andere Euroklasse drukken.
Kwokko
 

Re: Bouwjaar Honda BF50D achterhalen

Berichtdoor Gruttepier » 30 Jul 2020, 15:17

Ik heb al heel wat Honda's door de handen gehad. Nooit met een gekrast nummer. Bouwjaar is een CE regel en die zitten bij bij de meeste merken op een apart stickertje, ook bij Honda, meestal boven op de bracket. Dit buiten de standaard letteraanduidingen om.

Stickers weghalen vanwege overjaring is de klant misleiden, deze mag nooit de dupe zijn van een te grote bedrijfsvoorraad.
Gruttepier
 

Re: Bouwjaar Honda BF50D achterhalen

Berichtdoor EricS » 30 Jul 2020, 18:38

Dan krijgt hij ook het "bouwjaar" wanneer hij verkocht of geregistreerd wordt.
Als ik een nieuwe tv, koelkast of auto koop staat het bouwjaar er ook niet in.

Een beetje domme uitspraak,vind je dat ook niet van jezelf?
Concluderende zou jij het dus acceptabel vinden,dat je een motor in je voorraad zou kunnen hebben,die pas volgend jaar zou kunnen worden verkocht,en dat dan het bouwjaar als 2021 geregistreerd wordt.
In ieder geval bedankt voor de uitspraak,des te meer een reden voor mij,om een Honda en Mercury straal voorbij te lopen.
Gelukkig is er concurrentie genoeg ,die er fatsoenlijker normen op na houd.

En je info betreffende auto's deugd ook niet,want het bouwjaar staat wel degelijk is de gegevens vermeld.
Je kun namelijk een voertuig van bv 5 jaar oud ,niet zomaar in een andere Euroklasse drukken.[/quote]

Is geen domme uitspraak maar werkelijkheid.Als dealer zijnde wordt er van je verwacht dat je een "winterorder" doet.Je geeft dan aan welke motoren je in het voorjaar wilt hebben.Meestal hebben die motoren dan een bouwjaar van het jaar er voor.Moet je die dan als "overjarig" verkopen als je ze in maart ontvangt? Ik vind van niet.Daarom staan er nu geen echte bouwjaren meer in maar een lettercode.Dat geldt alleen als ze nog een jaar blijven hangen of als er een model of stickerwijziging is.Dit heeft niks met Mercury of Honda te maken(over domme uitspraken gesproken) maar dat gebeurd bij elk merk.Bij een auto krijg je een kenteken op een datum wanneer het kenteken werd afgegeven en dat noemen ze dan een bouwjaar.Daarom werden er veel auto's op kenteken gezet in Januari ipv December omdat hij dan een jaar nieuwer was.
EricS
 
Berichten: 133
Geregistreerd: 15 Okt 2016, 00:21
ligplaats: Alphen a/d Rijn
info:

Re: Bouwjaar Honda BF50D achterhalen

Berichtdoor EricS » 30 Jul 2020, 18:42

Gruttepier schreef:Ik heb al heel wat Honda's door de handen gehad. Nooit met een gekrast nummer. Bouwjaar is een CE regel en die zitten bij bij de meeste merken op een apart stickertje, ook bij Honda, meestal boven op de bracket. Dit buiten de standaard letteraanduidingen om.

Stickers weghalen vanwege overjaring is de klant misleiden, deze mag nooit de dupe zijn van een te grote bedrijfsvoorraad.


Een apart CE stickertje wordt al heel wat jaren niet meer gebruikt dus kom niet aan met"ik heb al heel wat Honda's door de handen gehad"
EricS
 
Berichten: 133
Geregistreerd: 15 Okt 2016, 00:21
ligplaats: Alphen a/d Rijn
info:

Re: Bouwjaar Honda BF50D achterhalen

Berichtdoor broekie » 30 Jul 2020, 20:06

Ik geniet van iemand die deskundig commentaar geeft en geen eigen fantasie predikt. ErisS is zo iemand in mijn ogen. De CE stickers heb ik ook geplakt in de overgang naar deze verplichting. Kregen we los bijgeleverd als officiële dealer.
Verder klopt het verhaal ook. Wil je nog iets aan een nieuwe BB motor verdienen, moet je scherp inkopen met de winterorder.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2551
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Bouwjaar Honda BF50D achterhalen

Berichtdoor Gruttepier » 30 Jul 2020, 22:55

[/quote]

Een apart CE stickertje wordt al heel wat jaren niet meer gebruikt dus kom niet aan met"ik heb al heel wat Honda's door de handen gehad
"[/quote]

Je kan hoog en laag springen beste Eric, maar stickertjes weghalen om een bouwjaar te verdoezelen is gewoon keihard je klanten verneuken.
En ik kom aan met wat ik aan ervaring heb, kan je niet naar het zin zijn maar het is gewoon feitelijk de werkelijkheid, ontbrekende stickers, plaatjes of kraswerk was en is gewoon malafide.

En je hebt het bouwjaar en het modeljaar, de laatste heft jouw probleem op en ook hier kan je je niet achter verschuilen mbt je handelen tov overjarig.
Aangezien er bij buitenboordmotoren geen kenteken of registratieplicht is is dit een belangrijk gegeven, als doorgewinterd dealer zou jij weten dat klanten altijd naar het bouwjaar vragen, of ga je dan ook liegen?

Je verkoopt geen auto's of ander product, dus daar moet je je niet achter verschuilen om je handelen goed te praten.
En voor de goede orde, ook de fabrikanten (dus niet de dealers) willen van hun jaarvoorraad af om de klant in de nieuwe jaren van een frisse auto te kunnen voorzien. Ook hier is bouwjaar tov modeljaar van toepassing, zo krijgt de klant ook de kleinste updates mee mbt het model.

Ik heb hagelnieuwe motoren in krat gehad welke 5 jaar over datum waren, dat kreeg de klant gewoon mee, zo hoort het en dat is eerlijk.

Dus je mag een dealer zijn, maar daar kan ik er meer van, goede en slechte.

En @ Broekie, uiteraard snap ik je commentaar en vooral op jouw persoon van toepassing, degene die mensen tipt om bij een EFI de carburateur te reinigen.
Laatst gewijzigd door Gruttepier op 30 Jul 2020, 23:20, in totaal 2 keer gewijzigd.
Gruttepier
 

Re: Bouwjaar Honda BF50D achterhalen

Berichtdoor henkvd » 30 Jul 2020, 23:00

Maak je niet zo druk

Gaan we naar een ding wat we zo goed als allemaal hier een van hebben, een auto

Verder zeg ik niets, het enige wat telt is de datum van op kenteken zetten en die gaat niet eerder op kenteken dan dat die verkocht is,
Bouwjaar interesseert geen sterveling hierbij. Sterker nog, auto het liefst overjarig afleveren, niet eind december maar begin januari want dat scheelt een jaar bij later in ruilen.
Wie plegen er hier volgens jouw nu allemaal fraude ? De koper , de verkoper of normaal handelen, zeg het maar.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4479
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Bouwjaar Honda BF50D achterhalen

Berichtdoor Gruttepier » 30 Jul 2020, 23:19

henkvd schreef:Maak je niet zo druk

Gaan we naar een ding wat we zo goed als allemaal hier een van hebben, een auto

Verder zeg ik niets, het enige wat telt is de datum van op kenteken zetten en die gaat niet eerder op kenteken dan dat die verkocht is,
Bouwjaar interesseert geen sterveling hierbij. Sterker nog, auto het liefst overjarig afleveren, niet eind december maar begin januari want dat scheelt een jaar bij later in ruilen.
Wie plegen er hier volgens jouw nu allemaal fraude ?


Degene die onderstaande doen Henk;
Kenmerkende elementen die aanwezig moeten zijn om van fraude te spreken zijn:

1:het gaat om opzettelijk handelen
2:er wordt een misleidende voorstelling van zaken gegeven
3:er is het oogmerk economisch voordeel te behalen
4:er is een benadeelde

de fraude

1: plaatje bouwjaar wordt verwijderd
2: er wordt gesuggereerd dat de motor bij verkoop van dat bouwjaar cq modeljaar is ( terwijl dealer weet dat dit niet zo is)
3: jazeker, een overjarig product levert minder op
4: de klant, ofwel degene die je brood betaald.

En ik maak mij daar wel druk om, en dat zegt iets over mijn instelling en over de instelling van degene die dit goed praten.

En zoals ik in een eerder betoog al opmerkte, een auto is een kenteken geregistreerd product, een buitenboordmotor niet en dat is het grote verschil. Als eerlijk dealer wil je niet je klanten om de tuin leiden om je eigen inkoop beleid.

Maar helaas ben ik dit zo gigantisch vaak tegen gekomen, en nu eindelijk een dealer die er ( per ongeluk) voor uit komt.
Gruttepier
 

Re: Bouwjaar Honda BF50D achterhalen

Berichtdoor henkvd » 30 Jul 2020, 23:21

Je ontwijkt mijn vraag, ik zie het verschil in deze niet tussen een auto en een buitenboordmotor.

Iemand trouwens beschuldigen van fraude is pittig . denk dat je die woorden terug moet nemen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4479
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Bouwjaar Honda BF50D achterhalen

Berichtdoor Kwokko » 30 Jul 2020, 23:28

henkvd schreef:Sterker nog, auto het liefst overjarig afleveren, niet eind december maar begin januari want dat scheelt een jaar bij later in ruilen.

Volgens mij klopt dat niet.
Want veel garages moeten voldoen aan hun qouta wat betreft auto's op kenteken van de importeur.
En dan zijn er nog velen die hem net voor het eind van het jaar,nog even op kenteken zetten.
Vaak gebeurd dat ook bij prijsverhogingen of belasting maatregelen.
Laat ik er toevallig ook eentje hebben,een Jeep Renegade die van 30 December 2017 is?
En voor de inruil maakt dat tegenwoordig niet meer uit.
Kwokko
 

VorigeVolgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten